Sam ClaflinTom Buckley
Bill NighyAmbrose Hilliard
Jack HustonEllis Cole
Paul RitterRaymond Parfitt
Rachael StirlingPhyl Moore

Rappe replikker, verdenskrig og Bill Nighy

Lone Scherfigs nye film Their Finest Hour er befolket af en type mennesker, der kun findes p√• film. Det er den type, der er lige s√•dan 25% kvikkere end selv din smarteste ven. Ikke alene det, de har altid en rap replik klar ‚Äď s√• velfomuleret at du ville √łnske du havde t√¶nkt p√• den. Their Finest Hour er nemlig noget s√• gammeldags som en velskrevet screwball komedie, men tilsat f√łlelsesm√¶ssig tyngde ved at have 2. verdenskrig som baggrund. N√•h ja, og s√• er Bill Nighy med, du vil vel ikke g√• glip af en film med Bill Nighy?

SF film
Catrin Cole (Gemma Arterton) er en ung h√•befuld manuskriptforfatter i krigstidens bombeangrebs-plagede London. Catrin f√•r arbejde p√• en patriotisk filmproduktion delvist finansieret af informationsministeriet, som hun skal skrive med den mere erfarne forfatter Buckley (Sam Claflin). De fors√łger at balancere manuskriptet mellem den sande historie, der ligger bag, og kravet ovenfra om en film, der er flashy nok til at inspirerer krigsindsatsen. Samtidig f√•r den noget afdankede skuespiller Ambrose Hillard (Bill Nighy) en af de centrale roller, og han medbringer sin egen m√¶ngde drama. Imens forelsker Buckley og Catrin sig, hvilket er noget af et problem, da Catrins mand Ellis (Jack Huston) venter hjemme i London.

Their Finest Hour lever og √•nder i kraft af sine vellykkede karakterer, og ikke mindst deres vittige dialog. Filmen er inficeret med et v√¶ld af skarpt sk√•rne bipersoner, der rammer den perfekte balance mellem at v√¶re karikeret sjove, og menneskelige nok til at v√¶re sympatiske. Det g√¶lder ikke mindst suver√¶ne Bill Nighy som den charmerende has-been Ambrose Hillard; b√•de Nighy og Hillard stj√¶ler showet, s√• tit de kan komme til det. Sammenholdt med den fine gengivelse af krigstidens England, og kostumerne, der nok skal g√łre vintage-mode freaks k√•de, er resultatet en decideret elegant komedie.

SF film
Den lette komik tilf√łres dybde af krigens r√¶dsler, der tils√¶ttes til historien med en let h√•nd. Vel er det karikeret, men filmen giver et oprigtigt hjertevarmt billede af det s√¶rlige f√¶llesskab, der opst√•r i s√• voldsomme krisesituationer. Derudover l√łber en st√¶rk feministisk rygrad igennem historien om Catrins kamp for at blive taget alvorligt i en mandsdomineret verden og tid. Gemma Arterton beviser for alvor i rollen som stiff-upper-lip Catrin Cole, at hun fortjener at v√¶re et endnu st√łrre navn, end hun allerede er. Hendes mandlige medspillere Sam Claflin og Jack Huston leverer ogs√• solide pr√¶stationer, men det er Arterton der b√¶rer filmen.

Desto mere trist er det ogs√•, at Their Finest Hour synker tiltagende ned i et melodramatisk trekantsdrama. Det skader filmen som helhed, men ogs√• Catrins styrke som karakter, at hun pludselig skal defineres af sit forhold til m√¶ndene omkring hende. Der er rigeligt med saft, kraft og humor i historien om hendes rolle i filmproduktionen, og det romantiske plot kommer til at fremst√• underligt p√•klistret. Det skal nu ikke stoppe mig fra at anbefale Their Finest Hour, der det meste af tiden er en elegant blanding af screwball-komedie og krigsdrama. Og Bill Nighy selvf√łlgelig.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5