Astrid Bergès-FrisbeyThe Mage
Jude LawVortigern
Djimon HounsouBedivere
Eric BanaUther
Aidan GillenBill

Rub, stub og fantasy-fryd

Jorden ryster. Det gør biografsalen også for den sags skyld. Det er heller ikke så mærkeligt, når flere hundrede meter høje elefanter bærende på en hær af magtliderlige troldmænd marhcerer mod slottet Camelot. Det ser håbløst ud for det engelske folk, men heldigvis stormer Kong Uther Pendragon elefanterne i møde og besejrer troldmændenes leder egenhændigt med det legendariske sværd Excalibur i hænderne. Det er åbningsscenen fra Kong Arthur: Legenden om sværdet, og inden for de næste fem minutter, har vi også været vidne til et kongemord drevet af sort magi, samt et bizart tentakelmonster i en slotskælder. Ja, der er så sandelig skruet op for fantasy-frekvensen i Guy Ritchies udgave af de gamle legender om Kong Arthur, og det klæder filmen, der nok snubler lidt i sin historiefortælling, men langt hen ad vejen er skamløst underholdende.

Warner Bros.
Den ærbare Kong Uther Pendragon (Eric Bana) forrådes af sin griske bror Vortigern (Jude Law), mens Uthers unge søn Arthur slipper fri. Arthur (Charlie Hunnam) vokser – ikke så overraskende i en Guy Ritchie film – op som lidt af en slags middelalder-gangster i Londiniums mørke gyder uden viden om sit kongelige blod. Imens leder den ondskabsfulde Vortigern med lys og lygte efter den, der kan trække Kong Uthers sværd Excalibur op af stenen, og dermed slå ham af tronen. Skæbnen vil det at Arthur finder vej til sværdet og – whaddayaknow – viser sig at være den sande konge. Med hjælp fra en gruppe rebeller, inklusive en mystisk troldkvinde (Astrid Bergès-Frisbey), og sine gamle forbryderkumpaner må Arthur nu få væltet Vortigern af tronen. Men kan han det? Og har han overhovedet det, der skal til for at blive konge?

Tillad mig at skuffe de alt for håbefulde med det samme. Guy Ritchie har ikke lært så meget nyt siden sidst, eller siden hans bedste film Lock, Stock and Two Smoking Barrels for den sags skyld. Han er stadig mere interesseret i stil end fortælling. For Kong Arthur: Legenden om sværdet resulterer det i et noget rodløst midterstykke, hvor jeg vred mig lidt utålmodigt i sædet mens jeg ventede på det store opgør mellem Arthur og Vortigern. Han forveksler også stadig kæk dialog med egentlig karakterudvikling. Det er synd fordi skuespillerne har det sjovt med rollerne, særligt Laws storslåede troldmandskonge er virkelig underholdende, og Charlie Hunnam gør det også godt som en kæk kødhoved-udgave af Kong Arthur, med så veltrænede muskler der fylder så meget i 3D, at de truer med at skubbe publikum op på bagerste række i salen.

Warner Bros.
Ritchie er en gimmick-instruktør og har altid være det. Heldigvis passer hans gimmicks virkelig godt til denne hårdt fantasy-pumpede udgave af Kong Arthur. Kong Arthur: Legenden om sværdet mindede mig om den type elskelige andenrangs fantasy-film, der næsten kun havde en plads i filmlandskabet i 1980erne. Film som Conan the Barbarian, Krull eller The Beastmaster. Om det er godt må være op til den enkelte af bedømme, men det er det for mig. Kong Arthur: Legenden om sværdet svøbes, helt uden at skamme sig, i dynamisk præsenterede fantasy-klicheer, monster-riddere med skelet-hjelme og flammende kapper, ækle kæmperotter og slanger, profetier, heroisk lysende sværd og mystiske magikere. Det hele præsenteret med Ritchies sans for visuelt flair. Det er en sand fantasy-fryd.

Slutningen på Kong Arthur: Legenden om sværdet får det hele til at lugte lidt af origin-story og franchise ambitioner. Hvis det bliver tilfældet, er jeg klar. Godt nok snubler historien og karaktertegningen en smule, men for Merlin da også, når det de snubler i er så underholdende udførte kæmpeslanger, storslåede sværdkampe og mystisk magi som her, så er jeg altså solgt. Bare kom med Lancelot og jagten på den hellige gral.