Genre:Animation, Adventure
Varighed:86 minutter
Instruktør:Alexandre Heboyan
Benoît Philippon

Premieredato:11-05-2017

Europa vs. USA

Hvis jeg siger at europæisk animationsfilm hovedsageligt består af langsomme dukkefilm fra østeuropa eller kunstnerisk 2D-animation, der mest er henvendt til voksne, så er det nok ikke helt sandt, men heller ikke helt løgn. Det er i hvert fald sikkert, at eventyrlig tju-bang 3D-animation mest er forbehodt de store amerikanske animationselskaber som Disney, Dreamworks og Illumination Entertainment. Det forsøger Månens vogter, der efter et par år har fundet vej til de danske biografer, at rette op på. Det er nemligt en vaskeægte 3D-animationsfilms, der ganske vellykket forsøger at tage kampen op med de store drenge.

Sweet Chili Entertainment
Den lidt klodsede og akavede faun Mune får lidt overraskende jobbet som "Månens Vogter". Det er noget af et ansvar i en verden hvis naturlige harmoni netop er defineret af månen, solen og deres respektive vogtere. Der er ikke meget hjælp at hente hos den nyudpegede vogter af solen; den selvglade Sohon. Men da underverdenens hersker Necros iværksætter sin plan om at stjæle både månen og solen fra de uerfarne vogtere, er Mune og Sohon tvunget til at arbejde sammen. En ung pige af voks, Glimt, der hverken kan klare for meget sol eller for meget mørke og kulde slutter sig til dem, og sammen må de forsøge at genoprette balancen i deres verden.

Det er netop denne verden, der er den helt store styrke i Månens vogter. Kontrasten mellem dag og nat gennemsyrer alle filmens væsner, og der er en klassisk fantasy sans for at skabe baggrundshistorie. Det gælder ikke mindst for de majestætiske titaner der, kontrolleret af månens vogtere, trækker solen og månen hen over himlen. Jeg sporede både inspiration fra japansk animation og europæisk folkeeventyr i det imponerende figurdesign. Det er samtidig svært at spotte, at Månens vogter ikke har samme budget som de amerikanske animationsmastodonter, baggrundene er en kende mere statiske, men filmen overvinder det ved hjælp af sit stiliserede design. Hertil kommer et par imponerende dyk ned i 2D-animation, når Mune besøger drømmenes rige.

Sweet Chili Entertainment
Samtidig er historien og de centrale karakterer præcis så let tilgængelige og energisk som mainstreamvaren fra USA, selvom Månens vogter heldigvis undgår den hyperaktive brug af action og popmusik, der ofte kendetegner de film. Desværre er fortællingen ikke helt så veleksekveret som de bedste amerikanske forbilleder. Den lidt simple historie når at blive lige lovligt mudret undervejs, og er desværre også en tand for forudsigelig. Det forhindrer dog ikke Månens vogter i at være et imponerende besøg i en magisk verden, der har evnen til at tænde en gnist i fantasien hos børn og voksne, og samtidig beviser at enorme budgetter ikke er nødvendige for at levere eventyrlige animationsfilm, som alle kan være med på.

Hvem blev født først?