CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Ne gledaj mi u pijat

Produktionsland:
Kroatien, Danmark

Produktionsår:
2016

Manuskript:
Hana Jusic

Producere:
Ankica Juric Tilic

Fotograf:
Jana Plecas

Klipper:
Jan Klemsche

Komponist:
Hrvoje Niksic

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Filmbazar

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 5 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
26-01-15:
Don Fabijans Bekendelser
28-11-05:
Bag det stille ydre
02-09-05:
Pusher III
25-08-05:
Pusher II
01-12-04:
Pusher
02-03-04:
Dirty Pretty Things
 


I familiens skød

Anmeldt af:Daniel Skov Madsen
Genre:Drama
Varighed:105 minutter
Instruktør:Hana Jusic
 
Premieredato:11-05-2017
Medvirkende:Som:
Mia PetricevicMarijana
Niksa ButijerZoran
Arijana CulinaVera
Zlatko BuricLazo

Gråt med gråt på
 
Der er en fordom om østeuropæiske film. Hverken du eller jeg lider selvfølgelig af den, så lad mig lige opsummere. Østeuropæiske film handler om grå mennesker, i en grå verden. De spiser grå mad, har grå familier og lever i små grå klaustrofobiske lejligheder i grå lejlighedskomplekser. Når de går udenfor, så er vejret gråt, og af samme grund bliver de her menneskers ansigter også grå. Det er selvfølgelig en fordom, der ikke holder stik, østeuropæisk film har en stor plads i filmhistorien, og er præcis ligeså forskellige som alle andre landes film. Til gengæld bliver det ikke I familiens skød af den spillefilmsdebuterende kroatiske instruktør Hana Jusic, der kommer til at bryde fordommen. Den er temmeligt grå.


Copyright:
Filmbazar
Tag bare et kig på den vores spinkle grå hovedperson den unge Marijana (Mia Petricevic). Når hun ikke arbejder som fyringstruet laborant tilbringer hun livet hjemme hos sin noget dysfunktionelle familie. Hendes storebror Zoran (Niksa Butijer) er en 35-årig noget tilbagestående tyk mand, der bliver ligevel rigeligt forkælet af de to søskendes mor Vjera (Arijana Culina), der selv ikke har større ambtioner end at tilberede familiens friturestegte aftensmad. Det må hun også hellere gøre ordentligt, for familiens patriark Lazo (Zlatko Buric) er en truende bjørn af en mand, der ikke er bange for at uddele et par øretæver med det nærliggende viskestykke, hvis han ikke er tilfreds. Da Lazo får et pludseligt slagtilfælde er det op til Marijana at holde styr på den noget underlige familie, men det giver hende samtidig også mulighed for at komme ud i den verden, hendes omklamrende familie har holdt hende fra i så mange år.

Det skulle gerne være tydeligt, at det er et noget grotesk persongalleri I familiens skød præsenterer os for. De indledende scener har en bizar sans for sort humor, der gør kigget ind i Marijanas liv nærmest freakshow-agtigt underholdende. Zlatko Buric får lov til at folde sit betydelige talent for fysisk skuespil ud i åbningscenerne som den ubehagelige far, og resten af skuespillerne vækker også vellykket de mærkelige karakterer til live. Men det er Mia Petricevic, der som den eneste får løftet Marijana ud af karikaturen og over i noget mere interessant. Hendes blanding af ømhed og foragt for familien hæver glimtvis I familiens skød til et højere niveau. Men desværre kun glimtvis.


Copyright:
Filmbazar
Filmens store problem er det ret enorme clash mellem de absurde karakterer og ambitionen om samtidig at være realistisk. Filmens stil, med gråt i gråt, håndholdt kamera og ganske begrænset brug af musik skriger realisme, mens weirdo-figurerne er næsten tegnefilmsagtigt urealistiske. Der er noget interessant i mødet mellem de to ting, men det smeltede aldrig rigtigt sammen for mig. Filmen vil desperat gerne have os til at føle med Marijana, men det er altså næsten umuligt, når hun omgives af karakterer, der er groteske karikaturer. Oven i det kommer instruktørens brug af en swimming pool som ualmindeligt gumpetung visuel metafor og spænder ben.

Havde I familiens skød dog bare omfavnet sin sorte humor og mærkelige karakterer, i stedet for samtidig at forsøge at være et realistisk psykologisk drama. De to sider af filmen skiller nemlig cirka lige så meget som olien fra familiens mad gør det. Skuespillet er ellers på plads, og dele af instruktionen er virkelig lovende. Men jeg sidder tilbage med oplevelsen af en film, der aldrig samler sig til en helhed. Og så er den altså lige grå nok.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (1 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
JimmiXzSq
18-5-2017 14:19
5bmqc5 http://www.LnAJ7K8QSpkiStk3sLL0hQP6MO2wQ8gO.com


 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Det tredje mord16/8
The Equalizer 216/8
Nancy16/8
The Spy Who Dumped Me16/8
The Meg9/8
Mission: Impossible - Fallout2/8
Hotel Artemis26/7
Sicario 2: Soldado19/7
Mamma Mia! Here We Go Again19/7
Landet af glas19/7
Flere bio-anmeldelser
 
You Were Never Really Here10/8
Red Sparrow20/7
The Florida Project17/7
The Shape of Water16/7
Game Night13/7
Molly's Game6/7
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri3/7
Black Panther2/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvilken by er Matt Damon & Ben Affleck vokset op i?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google