Premieredato:11-05-2017
Adrian TitieniRomeo
Maria-Victoria DragusEliza
Lia BugnarMagda
Malina ManoviciSandra

En hjælpende hånd

Der er så uendelig trøstesløst i Cluj i Rumænien. Det fik vi at vide fra dusinvis af fodboldreportere, da Danmark for nylig spillede VM-kvalifikationskamp mod Rumænien på betonbyens stadion, og det indtryk gør det østeuropæiske lands fremmeste filminstruktør, Cristian Mungiu, ikke meget for at udbedre i den premiereaktuelle Prøven, som ligger i forlængelse af hans eminente 4 måneder, 3 uger og 2 dage, der vandt Guldpalmen i Cannes i 2007.

Camera Film
Prøven er endnu et stolt kapitel i en frustreret europæisk filmtradition, hvor livets urimelige grundvilkår skubber en ellers retskaffen hovedperson ud over kanten til det moralske morads som resten af samfundet lader til at vælte sig i. Grundstrukturen i den rumænske statsadministration udstilles som et sindrigt system af gensidige vennetjenester og løse løfter om en hjælpende hånd, praktiseret af præcis de statsansatte som på overfladen foregiver at bekæmpe den slags.

Korruptionens bundløse dyb afslører sig for lægen Romeo, da hans datter bliver overfaldet og forsøgt voldtaget lige op til de afgørende eksamener, der skal afgøre, om hun får en gennemsnitskarakter, der er høj nok at få betalt det studieophold i England, der kan bringe hende væk fra Clujs begrænsede fremtidsudsigter. Det er en målsætning født og næret af forældrenes ihærdige arbejde. En konsekvens af den uendelige skuffelse over at være vendt tilbage til fædrelandet efter diktatoren Ceausescus fald for blot at konstatere, at drømmen om demokrati og lige muligheder for alle druknede i den parallelle statsadministration. Romeo kæmper bravt for datterens chancer for at komme væk og trøster sig i ledige stunder med den enlige mor Sandra, mens moderen er resigneret på sit eget soveværelse og i et anonymt job med at sætte bøger op på det lokale bibliotek.

Romeo bekymrer sig om datterens eksamener og hendes koncentrationsevne så tæt på overfaldet, og uden at han næsten ænser det, fører hans bekymringer ham ned af vennetjenesternes vej. En læge har en venteliste, en skoleleder har et særligt system til at identificere eksamensopgaver og et byrådsmedlem har en svag lever. Relationerne spinder konstant nye tråde ud i samfundet, og som i en thriller indser Romeo kun langsomt, hvor tynd is han har bevæget sig ud på.

Camera Film
At forældre vil gå langt for deres børn er noget nær en naturlov, men Romeos jagt på en forsikring for, at datteren får den nødvendige karakter, er ikke en forældres hensyn over for sin datter. Det er en desillusioneret og knækket mands sidste forsøg på at skabe en fremtid for sin familie og sine børns generation. Prøven er et nedslående billede af et rumænsk samfund, hvor demokratiet og EU nok har gjort sit indtog på overfladen, men sammenhængskraften i landet dikteres stadig af, hvorvidt man står på god fod – eller i tilstrækkelig stor gæld – til magthaverne. Filmen rummer en hel generations dybe nederlagsfølelse over, at se deres elskede fædreland kæmpe for at undslippe historiens lænker ved at forsøge at sætte den næste generation fri. Men er friheden blot at flygte ud af landet – eller er transformationsprocessen så langsom, at den enkelte generation aldrig kommer til at opleve den fuldført?

Christian Mungiu vandt instruktørprisen ved filmfestivalen i Cannes, og Prøven er et veludført og stramt, næsten kynisk humoristisk, studie i en mands fald. Fra en mand med så stærkt et værk bag sig som 4 måneder, 3 uger og 2 dage står Prøven en anelse svagere. Der er noget i relationen mellem Romeo og hans kone, der føles underudviklet, og manuskriptets thriller-struktur forplanter sig aldrig rigtig i selve filmen. Ikke at forventningen nogensinde ville være højspændt suspense, men Oscar-vinderen Sælgeren viste for nylig, hvordan realismen sagtens kan møde spændingsfilmen troværdigt så begge genrer får deres plads på lærredet. Man fornemmer med andre ord, at der ligger en ekstra uudnyttet gear i historien om Romeo og Rumæniens forfald, men det ændrer ikke ved, at man igen går beriget og udfordret ud fra mødet med Mungiu.

Hvilket sport spilles der i den svedige scene i Top Gun?