Nikolaj Coster-WaldauMikael
Birgitte Hjort S√łrensenCamilla
Lærke WintherNina
Jakob Ulrik LohmannSander
Morten HolstCarsten

En tur på thriller-hotel

Det er ikke ligefrem en overflod af lavbudgets genrefilm, der normalt skyller ind over de danske biografer. M√•ske er det netop derfor instrukt√łr Jens Dahls spillefilmsdebut 3 ting f√łles s√• forfriskende. Her er noget s√• sj√¶ldent som en karakterdrevet lille dansk thriller, der ved at kende sine egne begr√¶nsninger er blevet til en til tider vittig og altid underholdende lille genrefilm. Godt nok kan man til tider skimte bogstaverne i manuskriptet gennem dialogen, men filmen form√•ede til trods for det, og sin noget begr√¶nsede lokation, at holde min interesse hele vejen igennem.

Det er til geng√¶ld virkelig en begr√¶nset lokation. P√• et hotelv√¶relse i K√łbenhavn skal spr√¶ngstofeksperten Mikael (Nikolaj Coster-Waldau) afh√łres, og ikke mindst beskyttes, i 24 timer inden han skal vidne i en afg√łrende retssag. Mikael har v√¶ret med til at r√łve 60 millioner kroner i et kup, der bl.a. kostede en politibetjent livet, og de serbiske bagm√¶nd vil meget n√łdigt have, at han vidner i sagen. Politianklageren Nina (L√¶rke Winther) skal sammen med de to betjente Sander (Jakob Hauberg Lohmann) og Carsten (Morten Holst) b√•de beskytte Mikael, og finde ud af hvad han ved. Men p√• trods af at han allerede har f√•et tilbudt vidnebeskyttelse kr√¶ver Mikael tre ting mere: En kasse med personlige ejendele, en kvinde fra hans fortid ved navn Camilla (Birgitte Hjort S√łrensen) og en portion butter chicken fra hans favorit spisested i Valby. Nu er sp√łrgsm√•let s√• bare, hvad der egentlig skete under kuppet, hvad Mikaels m√•l er, og ikke mindst om han egentlig har forandret sig.

Den centrale sp√¶nding i 3 ting kommer ikke n√¶r s√• meget fra de kriminelle intriger, som den kommer fra Mikaels karakter. Nikolaj Coster-Waldau bruger sin helt s√¶rlige charme-variant til at spille en karismatisk mesterforbryder, som hverken politiet, eks-k√¶resten Camilla eller publikum ved hvor de har. Hans interaktioner med de andre skarpt sk√•rede figurer p√• hotelv√¶relset er filmens absolutte drivkraft. Den ofte vittige dialog udspiller sig p√• baggrund af en klar undergangsstemning, der aldrig efterlader tvivl om, at vi nok er p√• vej mod en sort slutning. Coster-Waldau er den absolutte hovedrolle, men de andre skuespillere leverer ogs√• varen. S√¶rligt Jacob Hauberg Lohmann som betjenten Sander, der ikke er helt s√• enfoldig som han selv og alle andre tror, og Birgitte Hjort S√łrensen som en kvinde, der skiftevis drages og frast√łdes af den charmerende, men utilregnelige Mikael, udm√¶rker sig.

Glimtvis bliver dialogen m√•ske lige lovligt konstrueret, men jeg tilgav det hurtigt igen, netop fordi 3 ting befinder sig i et h√łjnet filmisk univers, der aldrig pr√łver at blive forvekslet med virkeligheden. Der bliver til geng√¶ld elegant gjort plads til at uddybe alle karaktererne lige n√łjagtig nok til, at vi holder af dem. Filmen udnytter ogs√• sin budgetm√¶ssige begr√¶nsninger, og f√•r i stedet for egentlige flashbacks, meget ud af at beskrive det forudg√•ende kup pr√¶cis nok til at stimulere publikums fantasi. Samtidig er Peter Peter og Peter Kyeds musik med til at udvide den ellers noget klaustrofobiske billedside.

Jens Dahl kender sine genrekoder og mantraet om at 'less is more', og heldigvis for det, for til trods for enkelte sk√łnhedsfejl er 3 ting blevet en vellykket og h√•rdkogt lille dansk sp√¶ndingsfilm, der finder overraskende stor plads til velskrevne karakterer godt skuespil, og s√• endda p√• et enkelt hotelv√¶relse. Mere af den slags tak.

Hvor mange replikker nåede Arnold Schwarzenegger at fyre af i The Terminator, inden rulleteksterne dukkede op?