Guillaume CanetEmile Zola
Guillaume GalliennePaul Cézanne
Alice PolAlexandrine Zola
Déborah FrançoisHortense Cézanne
Pierre YvonBatistin Baille

Venskabets sidste kapitel

Selv rebeller ender som pæn poleret underholdning. Det må to af de oprørske sjæle i 1800-tallets franske kunstmiljø sande med denne absolut nydelige portrætfilm, hvor vi følger det sande makkerpar, maleren Paul Cézanne og forfatteren Émile Zola, gennem det venskab, der begyndte i skoleårene og endte mange år senere, da afstanden mellem dem voksede sig uoverskuelig stor i forlængelse af Zolas ret så biografiske roman ”L’oevre”, hvor Cézanne følte sig udstillet og misbrugt.

Another World
Der bestemt en grundlæggende fascination forbundet med at blive ført ind i det levende kunstmiljø i Frankrig i slutningen af 1800-tallet, hvor samfund, kunst og befolkning var i en brydningstid. Den centrale kerne, hvoraf mange i dag står som nogle af kunstens fremmeste bidragsydere, kæmpede fra udstilling til udstilling for at skaffe et fodfæste til at formidle de strømninger, som de så indædt brændte for. Og især fascinerende er det, at Émile Zola og Paul Cézanne rent faktisk var venner. Modsætninger i stort set alle forhold, men uadskillelige gennem størstedelen af livet. Så selvfølgelig gemmer der sig en oplagt filmisk fortælling i dette materiale, det afgørende spørgsmål er blot, hvordan en sådan bedst vækkes til live.

Der skal ikke være nogen hemmelighed, at der her er tale om en af disse komplette biografiske skildringer, der følger hovedpersonerne på stort set samtlige skridt fra vugge til grav. Det er det sikre valg. Intet udeladt, intet overset, men det vidner som regel også om manglende mod til at skære en historie ind til ét relevant ben. Faktisk er der grundessensen af en sådan modig beslutning i Cézanne og Zola, for i fortællingen er et møde omkring bruddet, hvor Cézanne, der først for alvor fik succes i sine sidste år – og ikke mindst efter hans død, besøger Zola, som på det tidspunkt lever på højden af sin karriere med alle de goder, som en velsælgende forfatter nyder godt af. Der er vendt op og ned på deres barndoms relationer, hvor Cézanne kom fra penge, mens Zola sad under et tæppe og skrev for at kunne holde varmen.

Another World
I dette møde udspiller sig hele dynamikken i deres venskab og deres broderskabsbånd, der voksede sig stort og stærkt i de år, hvor de forarmede bød eliten trods på den parisiske kunstscene og udfordrede rammerne for god smag og selv satte kursen for både litterære og billedkunstneriske retninger for eftertiden. Mødet emmer af kærlighed, had, foragt for modpartens beslutninger og de konstante prik og stik, der i et stærkt venskab holder modparten på tæerne. Det kunne have været en modig beslutning at have holdt filmen til dette møde. Det havde ganske vist givet filmen en anden klang af filmet teater, men det havde givet skuespillerne mulighed for at spille deres roller i stedet for at stå model i dem, og man kunne sagtens have destilleret og nydt den centrale essens i filmens drama omkring dette møde.

I stedet bliver mødet i Danièle Thompsons absolut kapable, men langt fra risikovillige hænder udgangspunktet for en lang række spring frem og tilbage i tid, så vi ser hver eneste lille anekdote i deres forhold skildret visuelt aldeles upåklageligt og med et betragteligt budget til kostumer og kulisser. Filmen ser godt ud, men der er intet af det bid eller trods i den, som dens hovedpersoner stod for. Det er rebellers liv skildret som upåklageligt skønmaleri, og det er unægtelig en skam.

Hvem havde porter på termokanden i Anders Refns TV-serie Een gang strømer… fra 1987?