Safari

Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Varighed:91 minutter
Instruktør:Ulrich Seidl

Premieredato:24-05-2017

Dåseøl, sololie og vilde dyr

I troens vold. I fedmens garn. I jagten på sex blandt Afrikas sorte mænd. Emnerne i Paradis (2012-13) med undertitlen Tro, håb og kærlighed, den østrigske instruktør Ulrich Seidels spille/dokumentarfilmtrilogi, der uden filtre sætter fokus på vores allermest groteske sider. Brutalt, nådesløst og med en stor kunstnerisk kraft. Filmene, der viser vores civilisations mest groteske sider.
Hans nyeste dokumentarfilm Safari, produceret med støtte fra Det danske Filminstitut, er helt i stil med de forrige mesterværker. Ingen nåde, ingen forklaring – kun (en del af) sandheden!

Emnet er denne gang 'de hvides' jagtturisme på Afrikas savanne – langt fra Karen Blixens eller Hemingways værdige og respektfulde storvildtjagt. Her udstilles turismens vulgaritet, når den er værst. Stilen er Ulrich Seidls: Fast kamera og tableauer, hvor ofrene (nej, ikke de vilde dyr), men jægerne stirrer ind i kameraet, mens munden løber der ud af.
Første tableau: Et småfed lasket ægtepar smører hinanden ind i sololie, mens de læser op fra prislisten over de vilde dyr, man på Leopard-lodgen i Namibia efter betaling, kan nedlægge. En gnu €615, en buk €1400, en Impala, så meget, en zebra, noget dyrere, en giraf, endnu mere kostbar.
Og man får, som discountjæger, meget for pengene. Spænding, skyde- og dræberlysten tilfredsstilles med en duft af bushens eventyr. I bræddeskure midt i bushens hede øde, sidder søndagsjægeren tungt med en dåseøl og en riffel tæt ved hånden og venter på, at ofrene skal dukke op – skydeklare. Eller man nærmer sig raskt, i kakitøj, med patronbælte og spejderhat, under kyndig vejledning af de sorte hjælpere, det vildt, man har afkrydset på prislisten. Læg dertil, at når vildtet er nedlagt, er der inkluderet en klassisk fotografering/posering med foden stolt og storvildts jægeragtigt hvilende på det nedlagte dyr.

Men der kommer mere til. De indfødte, flår og river mod betaling, skindet af zebraen eller giraffen – for vor jægers bytte skal op på væggen eller ligge foran pejsen der hjemme og bevidne den store dåd. Ikke ligefrem et sympatisk billede af de tysk/østrigske discountjægere. Men lodgeejeren får da også mulighed for at forklare baggrunden for set-uppet. At en jagtturist på to uger bruger lige så mange penge som en almindelig turist på to måneder. Og så skal vi slet ikke have så ondt af de vilde dyr – det er kun en naturlig regulering af bestanden.
En turisme for alle aldersklasser. Og som den kvindelige jæger begejstret forklarer sin ophidselse og vellyst efter at have nedlagt vildtet: Mine knæ og hænder ryster, så jeg næsten ikke kan holde på riflen.

Safari er et grumt billede af en degenereret form for jagt – hvor den elementære kamp for overlevelse er erstattet af en kommerciel Tivolisering. Ulrich Seidl og hans hustru, Veronika Franz, har nok en gang, godt hjulpet af deres faste kameramand Wolfgang Thaler, tegnet et sindbillede af vor tid, hvor respekten for det elementære i naturen/jagten er blevet kommercialiseret og vulgariseret.
Safari, er nok i sin voldsomme subjektivitet uretfærdig overfor den respektfuldt velorganiserede storvildts jagt. En forenklet fremstilling, der føles ubehagelig, med sine brutale afklædende næsten stillestående dvælende billeder, men heldigvis også med et strøg af humor og satire. Et grumt og grotesk billede af den menneskelige naturs vildveje. Subjektiviteten er netop filmens styrke. Safari er ikke en objektiv skildring af storvildtjægerens liv i Afrika. Safari er en vred filmkunstners dokumentering. Et ægte kunstværk – endda et af dem, der gør rigtigt ondt.

Hvilken bog leder John Cusack efter i Serendipity?