CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Safari

Produktionsland:
√ėstrig

Produktionsår:
2016

Manuskript:
Veronika Franz, Ulrich Seidl

Producere:
Sidsel L√łnvig Siersted

Fotograf:
Ulrich Seidl
Wolfgang Thaler

Klipper:
Christof Schertenleib

Komponist:


Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Scanbox

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 5 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
08-04-15:
I kælderen
01-08-13:
Paradis: Håb
11-07-13:
Paradis: Tro
16-05-13:
Paradis: Kærlighed
25-07-08:
Import/Export
02-05-03:
Nationens tilstand
11-04-03:
Hundedage
 


Safari

Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Genre:Dokumentar
Varighed:91 minutter
Instruktør:Ulrich Seidl
 
Premieredato:24-05-2017
Medvirkende:Som:

D√•se√łl, sololie og vilde dyr
 
I troens vold. I fedmens garn. I jagten p√• sex blandt Afrikas sorte m√¶nd. Emnerne i Paradis (2012-13) med undertitlen Tro, h√•b og k√¶rlighed, den √łstrigske instrukt√łr Ulrich Seidels spille/dokumentarfilmtrilogi, der uden filtre s√¶tter fokus p√• vores allermest groteske sider. Brutalt, n√•desl√łst og med en stor kunstnerisk kraft. Filmene, der viser vores civilisations mest groteske sider.
Hans nyeste dokumentarfilm Safari, produceret med st√łtte fra Det danske Filminstitut, er helt i stil med de forrige mesterv√¶rker. Ingen n√•de, ingen forklaring ‚Äď kun (en del af) sandheden!


Copyright:
Scanbox
Emnet er denne gang 'de hvides' jagtturisme p√• Afrikas savanne ‚Äď langt fra Karen Blixens eller Hemingways v√¶rdige og respektfulde storvildtjagt. Her udstilles turismens vulgaritet, n√•r den er v√¶rst. Stilen er Ulrich Seidls: Fast kamera og tableauer, hvor ofrene (nej, ikke de vilde dyr), men j√¶gerne stirrer ind i kameraet, mens munden l√łber der ud af.
F√łrste tableau: Et sm√•fed lasket √¶gtepar sm√łrer hinanden ind i sololie, mens de l√¶ser op fra prislisten over de vilde dyr, man p√• Leopard-lodgen i Namibia efter betaling, kan nedl√¶gge. En gnu ‚ā¨615, en buk ‚ā¨1400, en Impala, s√• meget, en zebra, noget dyrere, en giraf, endnu mere kostbar.
Og man f√•r, som discountj√¶ger, meget for pengene. Sp√¶nding, skyde- og dr√¶berlysten tilfredsstilles med en duft af bushens eventyr. I br√¶ddeskure midt i bushens hede √łde, sidder s√łndagsj√¶geren tungt med en d√•se√łl og en riffel t√¶t ved h√•nden og venter p√•, at ofrene skal dukke op ‚Äď skydeklare. Eller man n√¶rmer sig raskt, i kakit√łj, med patronb√¶lte og spejderhat, under kyndig vejledning af de sorte hj√¶lpere, det vildt, man har afkrydset p√• prislisten. L√¶g dertil, at n√•r vildtet er nedlagt, er der inkluderet en klassisk fotografering/posering med foden stolt og storvildts j√¶geragtigt hvilende p√• det nedlagte dyr.

Men der kommer mere til. De indf√łdte, fl√•r og river mod betaling, skindet af zebraen eller giraffen ‚Äď for vor j√¶gers bytte skal op p√• v√¶ggen eller ligge foran pejsen der hjemme og bevidne den store d√•d. Ikke ligefrem et sympatisk billede af de tysk/√łstrigske discountj√¶gere. Men lodgeejeren f√•r da ogs√• mulighed for at forklare baggrunden for set-uppet. At en jagtturist p√• to uger bruger lige s√• mange penge som en almindelig turist p√• to m√•neder. Og s√• skal vi slet ikke have s√• ondt af de vilde dyr ‚Äď det er kun en naturlig regulering af bestanden.
En turisme for alle aldersklasser. Og som den kvindelige jæger begejstret forklarer sin ophidselse og vellyst efter at have nedlagt vildtet: Mine knæ og hænder ryster, så jeg næsten ikke kan holde på riflen.


Copyright:
Scanbox
Safari er et grumt billede af en degenereret form for jagt ‚Äď hvor den element√¶re kamp for overlevelse er erstattet af en kommerciel Tivolisering. Ulrich Seidl og hans hustru, Veronika Franz, har nok en gang, godt hjulpet af deres faste kameramand Wolfgang Thaler, tegnet et sindbillede af vor tid, hvor respekten for det element√¶re i naturen/jagten er blevet kommercialiseret og vulgariseret.
Safari, er nok i sin voldsomme subjektivitet uretf√¶rdig overfor den respektfuldt velorganiserede storvildts jagt. En forenklet fremstilling, der f√łles ubehagelig, med sine brutale afkl√¶dende n√¶sten stillest√•ende dv√¶lende billeder, men heldigvis ogs√• med et str√łg af humor og satire. Et grumt og grotesk billede af den menneskelige naturs vildveje. Subjektiviteten er netop filmens styrke. Safari er ikke en objektiv skildring af storvildtj√¶gerens liv i Afrika. Safari er en vred filmkunstners dokumentering. Et √¶gte kunstv√¶rk ‚Äď endda et af dem, der g√łr rigtigt ondt.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Vi ses deroppe14/6
Stor som en sol14/6
Den skyldige14/6
Sommeren 19937/6
Junglebanden7/6
Jurassic World: Fallen Kingdom7/6
F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5
Skjold & Isabel24/5
Flere bio-anmeldelser
 
The Greatest Showman18/5
Star Wars: The Last Jedi16/4
Mordet i Orientekspressen13/4
The Killing of a Sacred Deer2/4
Justice League26/3
The Square23/3
Thor: Ragnarok12/3
Blade Runner 20492/3
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvilken af følgende engelske instruktører er specielt kendt for sine socialrealistiske film?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
SÝg pŚ Google