Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Varighed:134 minutter
Instruktør:Marco Bellocchio

Premieredato:25-05-2017
Bérénice BejoElisa
Valerio MastandreaMassimo

En moderbinding på italiensk

Vi er med lige med det samme. Drengen, der livsglad danser med sin mor. En forrygende twist til musik fra et sort/hvidt tv-show. Billedernes gulbrune "Stella Nova"-gl√łd lader os ikke i tvivl, tiden er 50'erne. Et kort varmt intenst billede af den 9-√•rige Massimo og hans dejlige sensitive mor, der udstr√•ler n√¶r- og k√¶rlighed. Sammen ser de den italienske crap-uhygge tv-serie Belfagor (om et klassisk genf√¶rd fra Louvre-museet i Paris). K√¶rligt, n√¶rt, men ogs√• med en lidt skr√¶mmende undertone, k√łrer de to, uden m√•l, i bus gennem Torinos gader. Om aftenen hvisker hun √łmt godnat og sweat dreams til sin lille dreng.

Filmbazar
Og s√• sker det. Mor falder om efter et hjerteanfald. Uforst√•eligt. Massimo n√¶gter at godtage hendes d√łd. "Jeg ved at kisten er tom", r√•ber han. Hverken pr√¶stens tr√łstende ord om ud√łdelighed, paradis og at mor altid vil v√¶re hos dig, hj√¶lper. Heller ikke farens autorit√¶re, kantede (med Napoleon statuetter overalt) omsorg synes at afhj√¶lpe sorgen og sv√¶kke troen p√•, at mor stadig lever. Kun hos tv-uhyret Belfagor finder han en vis styrke.
S√• godt s√• langt. Resten af italieneren Marco Bellocchios filmatisering af bestseller romanen "Sweet Dreams" er et kalejdoskopisk mix af fortid og nutid, med det form√•l, at tegne et billede af den nu voksne Massimos liv, der er dybt pr√¶get af moderbindingens katastrofale brist. Selv om vi nordboere da godt ved (en fordom, m√•ske?), at italienske s√łnner har et helt s√¶rligt forhold til deres Mamma Mia, s√• mylder det nu til overm√•l frem med: Fortr√¶ngninger, traumer, uforl√łst incestu√łst beg√¶r og andet godt fra sansernes bagland.

Massimo udvikler sig til en velbegavet journalist, der i sit arbejde, sp√¶nder fra sport til krigen i Bosnien ‚Äď naturligvis, med sine mor-traumer som f√łlgesvend og ikke mindst handicappet af en f√łlelsesavisende og indadvendthed overfor kvinder. Ja, han angribes til tider af en panisk angst, der f√łrer til kontakt med den sk√łnne hospitalsl√¶ge (B√©r√©nice Bejo). Endelig en kvinde, der forst√•r hans situation, s√• det m√• kunne blive til mere!
Sweet Dreams kunne i sit afs√¶t v√¶re blevet en vedkommende og gribende film. Nu bliver den en p√•st√•et psykologisk livshistorie, fra psykiatriens overdrev. Smukt fotograferet, professionelt leveret, men fuld af overfl√łdige scener og gumpetung symbolik som f.eks. Massimo som krigsrapporter i Sarajevo, hvor fotografen opstiller en fotosession, med en dr√¶bt mor og hendes lille s√łn.

Filmb
Men midt i hulter-til-bulter scenerne er der ogs√• till√łb til sm√• perler. Ikke mindst fra Massimos teenager-tid ‚Äď en diskussion med filosofil√¶reren, om hvad der egentlig var f√łr Gud skabte universet, siger meget om drengens ind√¶dte trang til at ville forst√• det uforst√•elige ‚Äď hvorfor er mor borte? At han overfor omverdenen lyver moren til USA, er forst√•eligt nok. Baggrunden bag moren bratte d√łd skal ikke afsl√łres her ‚Äď kun, at vi for l√¶ngst, inden det endelig g√•r op for Massimo, har forst√•et √•rsagen.
Den 77-√•rige filmveteranen Marco Bellocchios, harr siden debutfilmen Fists in the pocket (1965) over 20 spillefilm bag sig ‚Äď de fleste med angreb p√• autoriteterne, ikke mindst kirken og de yderligg√•ende politiske fl√łje. Med Sweet Dreams er det kun blevet til sm√• spark, i en lidt for firkantet og banal psykologisk fremstilling af en italiensk moderbinding ‚Äď b√•ret frem af dygtige skuespillere og et professionelt kamerahold. Mesteren kan stadig noget ‚Äď selv om det ikke blev til et mesterv√¶rk.

I Syrien21/6

Hvad kalder Prinsesse Leah Chewbacca i et vrissent øjeblik?