Anmeldelsesdato:15-05-2017
Robert GustafssonAllan
Iwar WiklanderJulius
David WibergBenny
Shima NiavaraniMiriam
Svetlana Rodina LjungkvistKristina

Eventyret falmer efter 100

Det var en sprængfarlig cocktail af historieforfalskning og dynamitkærlighed, der førte til en Oscarnominering for tre år siden i Felix Herngrens ganske veloplagte filmatisering af Jonas Jonassons skøre fortælling om en hundredårig, der kravlede ud af vinduet på sit plejehjemsværelse og stak af. Ét var eventyret, der fulgte i et Sverige befolket med hjælpsomme sjæle og hævngerrige gangstere, men noget ganske andet var hans livshistorie som sideløbende blev udrullet. En kulørt Forrest Gump-kopi, hvor 1900-tallets Europa-(og til dels verdens-)historie på opfindsomvis havde interageret med hovedpersonen Allan Karlssons liv. Finurligt og underholdende og med en god Robert Gustafsson i den centrale rolle.

Walt Disney Studio Motion Pictures
Så stor en succes kan man ikke lade ligge – heller ikke selv om der ikke findes en litterær fortsættelse. Så Jonasson blev sat til at skrive et manuskript med nye løjer og hele holdet både foran og bag kameraet er tilbage med en frisk omgang oldingekomik, som desværre på intet tidspunkt formår at overbevise om sin eksistensberettigelse. Vi samler op kort efter, at pengene fra den første film er fyret af på luksusliv på Bali. Allan og makkeren Julius stikker af fra regningen på jagt efter opskriften på Folkesodavanden – et sovjetisk koncept som Allan selvfølgelig har været involveret i produktionen af, og som angiveligt er så vanedannende, at det nødvendigvis må resulterer i millioner at genoptage produktionen.

Der er blot to hager ved projektet. Dels er Folkesodavanden åbenbart så integreret en del af nedrustningsaftalerne mellem Sovjet og USA, at bare det at tale om den selv i dag udløser CIA-agenter på mission – og samtidig er en loyal håndlanger til den gangster, som ejede de nu opbrugte penge på regulært hævntogt. Der sker med andre ord rigeligt om ørene på Allan og Julius, som desuden får selskab på rejsen af en anmassende russisk-svensker med skumle hensigter.

Walt Disney Studio Motion Pictures
Der er fine enkeltidéer i Den hundredetårige..., men hvor den første film charmerende formåede at fortælle en røverhistorie om et endog yderst eventyrligt liv, så bliver fortsættelsen desværre for plat fokuseret på det noget kringlede plot. Vi springer ikke rundt i forskellige nedslag i Allans liv, men har alene fokus på de år, hvor han arbejdede som dobbeltagent mellem USA og Sovjetunionen – og selv ikke denne ene historiske forankring formår man at få noget mindeværdigt ud af.

Det er den brede komik, der dyrkes. Her er ingen visuelle gags for lavpandede til at komme med, og det er oftere pinligt uoplagt end regulært morsomt. Der er stadig noget gedigent sjovt ved Allan Karlsson-figuren og ikke mindst Robert Gustafssons levering af ham, men for meget andet emmer af forceret hyggelig folkekomik til at hæve sig over det absolut gennemsnitlige. Det er synd for et originalprodukt, der lige netop var originalt, men der var desværre kun til én veloplagt omgang i Jonas Jonasson og Allan Karlsson.

Der er intet ekstramateriale på udgivelsen.

Human Flow9/11
The Shining9/11