Thomas Middleditchori.st: Harold
Ed Helmsori.st: Captain Underpants / Mr. Krupp
Nick Krollori.st: Professor Poopypants
Jordan Peeleori.st: Melvin
Kristen Schaalori.st: Edith

Superherligt univers

Filmen om Kaptajn Underhyler er den p√¶dagogiske og p√¶nt b√łrnevenlige version af tidens popul√¶re superheltefilm. I denne f√•r titelhelten ikke sine kr√¶fter fra en anden planet, sine smarte redskaber eller et bid fra en radioaktiv edderkop. Han har faktisk ingen superheltekr√¶fter, men han er superk√¶k og frisk p√• at fors√łge at uddele supert√¶v til superskurkene. N√•r han alts√• ikke er ved bevidsthed og arbejder som superstreng skoleinspekt√łr.

Fox film
Hr. Knold er hans rigtige navn, og han er i starten af filmen den store skurk. I hvert fald set fra drengene og bedstevennerne Jimmy og Ottos perspektiv. De har samarbejdet om en r√¶kke tegneserier om Kaptajn Underhyler. De to venners kreative kollaboration, som ofte ogs√• omhandler nogle omfattende narrestreger i og omkring skolen, st√łder naturligvis sammen med Hr. Knolds rigide holdning til skolehverdagen. Her ser vi alle l√¶rerne diktere udenadsl√¶re uden nogen form for individualitet og skolens kreative fag er ogs√• r√łget en tur i skraldespanden lige som de konfiskerede tegneserier og leget√łj fra skolens to ‚Äôpractical jokers‚Äô. Det ligner alts√• mere et f√¶ngsel end et inspirerende undervisningscentrum. Og pludselig st√•r vennerne i en tilspidset situation: Hr. Knold vil separere dem. Det n√•r han dog ikke f√łr Jimmy p√• mirakul√łs vis har f√•et Hr. Knold hypnotiseret og vupti er han deres nye leget√łj, Kaptajn Underhyler i levende live.

Men en superhelt i underhyler og ekstremt overskud er ikke s√•dan lige til at styre, og snart er Otto og Jimmy presset p√• helt nye m√•der, og selvf√łlgelig heller ikke uden vi f√•r en masse moraler og fine p√¶dagogiske finter flettet ind i filmen. Heldigvis fungerer denne bel√¶rende fremvisning. Vi bliver stadig underholdt og drengene bliver super meget klogere. Filmen g√łr plads til tristessen omkring ensomhed og isolation men dyrker samtidig fantasi og kreativitet. Is√¶r scenerne hvor vi g√•r fra regul√¶rt computeranimation til fx sock puppets er sk√łnne. Det er overraskende behageligt at v√¶re i selskab med de to charmerende l√łmler og deres nye opfindelse, s√¶rligt fordi universet omkring dem er s√• sprudlende.

Fox film
Det hj√¶lper da ogs√• at filmens bagm√¶nd (forfatter Nicholas Stoller har st√•et bag en r√¶kke komedier, inkl. The Muppets og Bad Neighbors 2 mens instrukt√łr David Soren instruerede den herlige Turbo) har godt greb om udviklingen og tempoet. De sm√• tabes ikke p√• gulvet og det g√•r ikke for langsomt for de lidt st√łrre. Der er bestemt masser af safter og kr√¶fter i filmatiseringen af Dav Pilkeys b√łrneb√łger, og filmen og dens farverige univers kan sagtens t√•le en forts√¶ttelse.

Hvis smoking er det, Lars von Trier står i i slutningen af Riget?