Wolf and Sheep

Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Varighed:86 minutter
Instruktør:Shahrbanoo Sadat

Premieredato:01-06-2017

Et mix af etnografi og myter

Først er der får. Sorte som hvide. Mange endda i et tørt, sandet, ufrugtbart og ubeboet bjerglandskab. Fattige hyrder omkring et bål. Drengegrupper, der driller, slås og forsøget at holde sammen på fåre- og gedeflokken. Et dokumentarisk antropologisk billede af et fjernt, fattigt Afghansk hyrdesamfund. Hov, så pludseligt, et kort glimt af – var det nu mig der så rigtigt(?) – en nøgen, velskabt kvinde, der vandrer uskarpt, grønlig, uvirkelig gennem ørkenen.

Øst for Paradis
For sådan er den unge og første(!) kvindelige afghanske filminstruktør Shahrbanoo Sadats Wolf and Sheep også. En blanding af en minutiøs hverdagsskildring af en lille flok nomader isoleret fra omverden. Et nøjsomt liv, men en verden fuld af myter og overleveringer. For minisamfundets liv er enkelt, men trods "en verden til forskel" ligner børns adfærdsmønster alligevel vores. Her driller, leger hyrdebørnene uproblematisk, trods påbudt kønsadskillelse. Drengene slås, kaster sten med slynger – og det ender galt med at en sten slår øjet ud på en af drengene. Pigerne småpjatter, bader, smugryger og drømmer om bryllupper. Sladren er et fællesgods. Et realistisk hverdagsliv i bjergene – men det er mystikken, magien i de mange overleveringer fra de gamle nomader, der får både børn og voksne til at gyse.

Det er her, at den nøgne kvinde kommer ind i billedet. For legenden siger, at Kashmiri-ulven, den der alene gik på bagbenene, hyrdernes ydre fjende, kom ned gennem skorstenene, smed sin lodne pels, som en modig hyrde straks greb og kastede på ilden, og ud sprang den grønne fe – lig hin nøgne kvinde. Lyder det mystisk – det er det. Og det er netop det mix, der gør Wolf and Sheep til mere end blot et etnografisk studie. En anderledes – og interessant film.

Øst for Paradis
Egentlig sker der ikke ret meget i det ydre – ingen sammenhængende handling. Ingen anden spænding end de mange mundtlig fortalte myter bl.a. vandrehistorier om den gamle mand med de tre koner, bedstemoren og den hvide slange og om pigen, der var forbandet. Ingen hovedperson, men en kollektiv skildring af især de unge teenageres gebærden, isoleret, fjernt, fjernt fra Kabul og vores vestlige civilisation. Uden Facebook, streaming, lap top, MacDonalds – og dog så alment, alligevel. Klikke dannelser, frække ord, når de unge, i et naturligt oprør, udfordrer ørkensamfundets uskrevne love.

Den 26-årige instruktør ved hvad hun fortæller om. Som barn levede hun netop i en isoleret bjerglandsby afskåret fra omverdenen i det centrale Afghanistan – hvor hun følte sig som en outsider. Som 18-årig fik hun muligheden for at flytte til Kabul, hvor hun studerede film. Autenticiteten og det er netop filmens styrke, er der ingen grund til at betvivle – rent faktisk er de 38 medvirkende alle amatører og hentet fra en lille isoleret bjerglandsby. Filmen er finansieret ved crowdfunding, med støtte fra Det danske Filminstitut og produceret af instruktøren selv.
Wolf and Sheep er, som Hemingway kaldte neo-realismen: "En skive af hverdagen". Et tørt stykke, uden pynt og mayonnaise. Langt, langt fra vores hverdag – tæt på deres – men ikke mindre vedkommende af den grund.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9