Anmeldelsesdato:22-05-2017
Jennifer LawrenceAurora Lane
Chris PrattJim Preston
Michael SheenArthur
Laurence FishburneGus Mancuso
Andy GarciaCaptain Norris

Der er en grund til at du keder dig

"Der er en grund til at de vågner" står der på plakaten til instruktør Morten Tyldums nye science-fiction film Passengers, og filmens trailere antyder, at der gemmes på et hjernevridende twist, eller måske et farligt rumvæsen som årsagen til at Chris Pratt og Jennifer Lawrence vågner af deres dvale 90 år for tidligt. Men lad mig starte med en advarsel – det er bestemt ikke tilfældet – markedsføringen er totalt misvisende. Passengers er en noget problematisk, men ekstremt ligefrem, romance i rummet, der ganske tidligt afslører hvorfor vores to hovedpersoner vågner. Grunden til den hemmelighedsfulde markedsføring handler nok mere om filmens svagheder, men vil du alligevel ikke vide noget om den 'mystiske' grund til at de vågner, så skal du nok stoppe med at læse her.

Jim Preston (Chris Pratt) vågner 90 år for tidligt på sin rejse med det enorme rumskib Avalon. Det var ellers meningen at han og de 5000 andre passagerer først skulle vågne, når de ankom til en fjern paradisisk planet, hvor de skal starte menneskehedens første rumkoloni. Rumskibet bevæger sig dog i filmens første minutter igennem et asteroidefelt, der sætter teknikken på overarbejde og starter en serie af fejl på skibet, heriblandt afbrydelsen af Presons dvale. Den ellers veludstyrede luksusyacht af et rumskib viser sig at være knap så behagelig, når man skal tilbringe resten af sit liv på den med kun en robot-bartender (Michael Sheen) som selskab. Preston vælger derfor at vække en smuk ung kvinde, Aurora Lane (Jennifer Lawrence) som han har set i dvalekamrene, og dømmer hende dermed til et liv på skibet med ham. Spørgsmålet er så om han kan holde på sin hemmelighed, og ikke mindst om de to kan få det svigtende rumskib på ret køl igen.

Det starter sådan set meget godt. Chris Pratt er Chris Pratt-agtigt charmerende og sjov mens han prøver at finde sig til rette med et liv i isolation på det enorme og luksuriøse rumskib. Der er nogle Palle alene i verden eller Cast Away-lignende glæder at finde i de første 40 minutter af Passengers, og Pratt får endda lov til at strække sine dramatiske muskler lidt mens det ensomme liv påvirker hans sind. Det fungerer sådan set også fint at følge hans noget dystre overvejelser om at dømme en anden til at leve sine dage ud på skibet sammen med ham.

Det begynder til gengæld at gå galt da Aurora vækkes. Tilsyneladende er Passengers ikke helt klar over hvor dystert stalker-agtige Jims handlinger egentlig fremstår. Ikke alene forventes det at Aurora tilgiver ham, filmen forventer også at publikum gør det, ellers er det i hvert fald meget svært at deltage i den romantiske komedie i rummet som filmens anden halvdel forvandler sig til. Havde det været en mere dramatisk udforskning af Jims handlinger havde det måske fungeret, men i stedet får vi muntre dance-offs og sex-scener med tøjet på. De to megastjerners karisma er det eneste, der holder det fra at være decideret pinligt. Måske alligevel ikke så underligt, at filmens markedsføring undgår at vise den egentlige grund til, at de to vågner: Chris Pratt som rumstalker.

Da filmen når ind i tredje akt skifter fokus igen. Nu skal de to kæmpe mod rumskibet selv i et forsøg på at redde de andre stadig sovende passagerer. Det kræver en James Cameron'sk sans for troværdig teknologi at få reparation at et fejlende rumskib til at fungere som action: Morten Tyldum er ikke James Cameron. I stedet serveres der svage og anonyme ekkoer af scifi-action fra de seneste år; alt fra Gravity til Guardians of the Galaxy plankes der fra. Heltemodige ofringer uden konsekvens skal der selvfølgelig også til, så stalker-Pratt kan blive en rigtig helt, mens Jennifer Lawrence obligatorisk må strippe til sin undertrøje som en panisk 'damsel in distress'.

Passengers er ikke stødende dårlig, selvom dens stalkeragtige-rumromance kommer faretruende tæt på. I stedet ender den som en omgang gennemsnitligt rod, der lige akkurat holdes i luften af standard Hollywood-håndværk og især sine charmerende stjerner. Lidt synd, da den grundlæggende præmis ellers er meget god.

Både de 10 minutters slettede scener og de forskellige bag om kameraet-indslag er fine nok, om end den ene featurette mere er lidt ekstra om filmens univers fremfor et kig bag kameraet. Ret hurtigt at komme igennem og egentlig også ret uforglemmeligt.

Hjertets vej22/6
Shalom Italia22/6
Table 1922/6