Blær HinrikssonKristján
Diljá ValsdóttirBeta
Nína Dögg FilippusdóttirHulda
Sveinn √ďlafur GunnarssonSigur√įur
S√łren MallingSven

Brokeback Åmål

P√• et tidspunkt i den Islandske Heartstone h√¶nger den unge hovedperson Thor i et slidt reb p√• siden af en stejl klippe. Instrukt√łr Gu√įmundur Arnar Gu√įmundssons debutfilm havde held med at minde mig om, at det netop er s√•dan de tidlige teenage√•r kan f√łles; som om man h√¶nger i en tynd tr√•d over en ubamhjertig afgrund med kun to veje ud: Ned i dybet, eller op p√• toppen hvor de voksne holder til. Heartstone er en imponerende debut, der med stor succes sender selv de √¶ldste blandt publikum direkte tilbage til den tid hvor de mindste ting ofte er det vigtigste af alt.

Reel Pictures
Der er n√¶ppe nogen, der kommer um√¶rkede igennem den tid ‚Äď puberteten ‚Äď men det er trods alt sv√¶rere for nogle, end det er for andre. Thor (Baldur Einarsson) har det rigeligt sv√¶rt. Han er lille af sin alder, og ikke den der er ikke l√¶ngst fremme i konkurrencen om kropsudvikling i omkl√¶dningsrummet. Oven i det har han en ensom mor, og et par √¶ldre s√łstre, der ikke altid er lige s√łde. Alt det g√łr det ikke nemt, n√•r de f√łrste f√łlelser for det modsatte k√łn begynder at v√¶kkes. Ikke underligt at Thor bliver n√łdt til at f√• nogle agressioner ud p√• de rustne biler p√• den lokale losseplads sammen med sin bedste ven Kristj√°n (Bl√¶r Hinriksson). Men Kristj√°n har det m√•ske endnu sv√¶rere, hans f√łlelser er nemlig ogs√• v√¶kket, men de er rettet mod Thor, og det er bestemt ikke nemt at skulle acceptere sin spirende homoseksuelle identitet med en barsk konservativ far i en lille Islandsk landsby.

Det er ikke sv√¶rt at relatere sig til universet i Heartstone, ogs√• selvom man ikke er vokset op i en isoleret landsby p√• Island. De unge skuespillere spiller som gjaldt det livet. Det er den type pr√¶stationer, der med det samme skaber illusionen om at det er virkelige menneskers liv man er vidne til. Samtidig inviterer filmen indenfor i det isolerede landsbyunivers, hvor den lokale grillbar er verdens navle, og scene for den type drama der betyder alt for de sp√¶de teenagere. Den mindste ber√łring eller mest ubetydelig s√¶tning kan resultere i spontan lykke, eller enden p√• verden. Det er r√łrende leveret gennem et manuskript, der b√•de r√•t, f√łlsomt og mest af alt hudl√łst √¶rligt s√¶tter spot p√• den sv√¶re overgang fra barn til voksen.

Reel Pictures
En fastl√•st anmelderhjerne f√•r selvf√łlgelig lyst til at drage paralleller til andre film, og her er der to der springer i √łjnene. Ikke siden Moodysons klassiker Fucking √Öm√•l er teenageres f√łlelser blevet skildret s√• overbevisende autentisk som her. Den anden film er Brokeback Mountain, ikke s√• meget p√• grund af den √łmme skildring af homoseksualitet, der kun er en del af Heartstone, men mere i den m√•de filmen bruger smukke men ug√¶stfrit golde landskaber som kontrast til hovedpersonernes indre kaos. I Heartstone er Wyoming udskiftet med Island, men med mindst liges√• sl√•ende effekt. Det skyldes ikke mindst Sturla Brandth Gr√łvlens betagende billeder, der f√•r mirakler ud af det helt s√¶rlige Islandske lys, og er ladet med den samme rastl√łse energi som filmens hovedpersoner.

Som f√• film fanger Heartstone den sv√¶re pubertetstid ned til mindste brutalt √¶rlige detalje. Desv√¶rre f√•r netop fokuset p√• detaljer ogs√• presset spilletiden lidt l√¶ngere op end filmen m√•ske helt kan b√¶re. Men det er sm√•skavanker i en inderligt r√łrende film om en islandsk sommer hvor sm√• ting f√•r store konsekvenser for to drenge, der begge har den ene fod i voksenlivet og den anden i barndommen. Heartstone er som sin titel b√•de bl√łd og n√¶nsom, men ogs√• barsk og h√•rd. Samtidig er den en ualmindeligt imponerende spillefilmsdebut for instrukt√łr Gu√įmundur Arnar Gu√įmundsson, hvis n√¶ste film jeg allerede gl√¶der mig til.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10