Anmeldt af:Bjørn Andersen

Russell CroweDr. Henry Jekyll
Annabelle WallisJenny Halsey
Sofia BoutellaAhmanet
Jake JohnsonChris Vail
Courtney B. VanceColonel Greenway

B√łvl med bandagen

Fort√¶llingen om den bandagekl√¶dte genganger fra det gamle Egypten er blevet fortalt igen og igen, og nu er en ny version af The Mummy atter at finde p√• det store l√¶rred. Senest var det instrukt√łren Stephen Sommers‚Äô temmelig kitschede filmserie med Brendan Fraser i hovedrollen. Denne gang er projektet lagt i h√¶nderne p√• instrukt√łren Alex Kurtzman, hvis brogede CV som prim√¶rt manuskriptforfatter ikke er synderlig opmuntrende l√¶sning n√•r det g√¶lder originalitet. Med papirtynde karakterer og et st√łvet og ideforladt plot ‚Äď som samme Kurtzman har v√¶ret inde over ‚Äď er denne opdatering af b√łvl med bandagen da ogs√• en d√łdkedelig sag, fuldst√¶ndig blottet for charme. Ikke engang Tom Cruise eller massevis af visuelle effekter kan redde denne d√łdsejler.

Handlingen i The Mummy minder p√• mange m√•der om den forrige version. Tom Cruise spiller Nick Morton, soldat og lykkerider, der i Mellem√łsten jagter antikke skatte. I sin jagt falder Nick ‚Äď bogstaveligt talt ‚Äď over et underjordisk gravkammer. Tro mod gysergenren v√¶lger Nick at ignorere en h√•ndfuld ildevarslende tegn og graver den forbandede mumie op. Herfra udvikler handlingen sig af de s√¶dvanlige slagne veje, hvor den onde mumie genopst√•r fra de d√łde og Nick naturligvis skal redde verden fra truslen. Undervejs m√łder vi ogs√• den smukke, unge ark√¶olog Jenny Halsey (Annabelle Wallis). Vanen tro for Hollywood fungerer hun mere som blikfang end reel katalysator for handlingens fremdrift, og p√• trods af at hun er mere end 20 √•r yngre skal hun selvf√łlgelig fungerer som Cruises love interest.

En komplet gentagelse af tidligere mumie-film er det dog ikke helt. Mumien er i denne version en kvinde. Vi kommer dog n√¶ppe til at l√¶gge k√łnsdebatten i graven af den grund, for Hollywoods tilsyneladende ud√łdelige k√łnsrollem√łnster er nemlig det samme som det plejer. Kvinderne indtager stadig offerrollen. Ark√¶ologen Jenny Halsey er muligvis intelligent men udg√łr ikke desto mindre den typiske kvinde i n√łd. Ja, selv mumien er dybt afh√¶ngig af manden. Jo, hun er magtfuld og spiller til tider p√• sin forf√łriske kvindelighed for s√• pludselig at vise sit sande ansigt, men hun er ogs√• afh√¶ngig af Tom Cruises karakter, der er blevet udset som hylster for den onde egyptiske d√łdsgud Set. Sjovt nok syntes Summers fjollede version fra 1999 at lege langt mere med maskuline og feminine stereotyper end hvad vi ser her.

Det er som om Kutzman og co. ikke har turde frig√łre sig fra Hollywoods faste skabelon. Fort√¶llingen virker lige s√• stiv og forvitret som sin titelkarakter. For s√• vidt beh√łver der ikke v√¶re noget galt med genbrug. Det kan til dels opvejes ved at formen fornyes og gennem en dialog der sprudler. Men heller ikke der form√•r Kurtzman at levere. Visuelt ligner The Mummy alle de andre CGI-tunge film, som pr√¶ger blockbusters√¶sonen, hvor de bombastiske virkemidler dominerer. Og selvom Tom Cruise fors√łger at charmere med sit sk√¶ve smil hjulpet af lidt 'morsom' replikudveksling med Annabelle Wallis‚Äô Jenny, s√• virker det hele en anelse t√łrt og forceret. Det hj√¶lper s√• heller ikke at der er s√• godt som ingen kemi mellem Cruise og Wallis.

The Mummy er filmstudiet Universals f√łrste indl√¶g i et nyt univers, man har d√łbt Dark Universe. Tanken er tilsyneladende at opbygge noget der svarer til Disneys Marvel Universe, alts√• en r√¶kke film som alle udspiller sig i samme filmiske univers og alle h√¶nger sammen p√• kryds og tv√¶rs. I The Mummy m√łder vi da ogs√• andre karakterer fra Universals klassiske gyserbibliotek, og der bliver tydeligt lagt op til flere film, hvor disse indg√•r. Men med papirtynde karakterer som reduceres til de s√¶dvanlige hollywoodske k√łnsroller og et st√łvet plot, der hverken form√•r at fornye eller charmere, er The Mummy desv√¶rre et knast√łrt startskud p√• en filmfranchise, der muligvis allerede kan stedes i graven igen.

69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8
Superswede: En film om Ronnie Peterson17/8
Patriarken17/8
Lys i m√łrket17/8
The Big Sick17/8
The Dark Tower17/8
Danserinden10/8
Annabelle 2: Skabelsen10/8
Fortiden foran os10/8

Ghost in the Shell11/8
Kong: Skull Island8/8
T2 Trainspotting28/7
20th Century Women25/7
Logan24/7
La La Land17/7
A Cure for Wellness10/7
The Great Wall4/7

Efter hans død dukkede der ikke mindre end 12 efterlignere op i Hong Kong-film ‚Äď heriblandt Bruce Rhe, Bruce Leong, Bruce Le, Conan Lee, Dragon Lee, Rocky Lee, Bronson Lee, Tarzen Lee og Bluce Ree. Men hvad var legendens navn?