Anmeldelsesdato:02-06-2017
Peter SarsgaardBobby Kennedy
Greta GerwigNancy Tuckerman
Billy CrudupThe Journalist
John HurtThe Priest
Richard E. GrantBill Walton

Dagene efter

Hun er vel nok den mest genkendelige amerikanske pr√¶sidentfrue ‚Äď hvis ikke vi medregner Hillary og den snarligt afg√•ede Michelle ‚Äď og i hvert fald den mest ikoniske. M√•ske netop fordi vi ikke ved s√• meget om hende egentlig. Der er lavet masser af film og tv-serier med Kennedy-br√łdrene i centrum, men hun har aldrig st√•et i centrum. Det g√łr hun sandelig i chilenske Pablo Larra√≠ns nyeste drama, Jackie, hvor Natalie Portman yder hende elegant retf√¶rdighed.

Ikke at vi bliver s√• meget klogere p√• Jacquline Kennedy. Dette er ikke en kronologisk biografi, der afsl√łrer store vigtigheder og hemmeligheder om JFKs hustru eller et historisk portr√¶t fra hendes barndom til d√łd, men mere et intimt karakterstudie af en fascinerende kvinde.
Fascinerende er den ogs√• skruet sammen. Rammefort√¶llingen er et interview mellem Jackie og Life Magazine-jounalisten Theodore H. White, der i filmen kun krediteres som 'journalisten'. Og herfra leverer Jackie lidt flashbacks til dagene omkring mordet p√• JFK. M√łdet med journalisten fandt sted i virkeligheden i dagene efter Kennedys d√łd, men hvorvidt Jackie nu ogs√• dikterede spillereglerne for interviewet og n√¶rmest befalede, at hun nok skulle redigere interviewet, vides ikke.

Jackie er heller ikke n√¶r s√• interesseret i t√łrre fakta som i idealiseringen af den m√¶gtige pr√¶sidentfrue. Dramaet fors√łger tydeligvis at menneskeligg√łre hende: Vi f√łlger hende is√¶r efter mordet i Dallas, hvor hun alene i Det Hvide Hus‚Äô private gemakker afkl√¶der sig den blodige dragt, str√łmperne, og selv h√•ret afgiver blodrester. Vi forst√•r godt hvorfor hun ryger s√• meget og indtager de m√¶ngder vodka. Omkring hende er staben allerede i gang med at g√łre klar til n√¶ste pr√¶sident, men Jackie er ikke klar til at give slip. Hun insisterer p√• at hylde sin mand med en n√¶rmest vulg√¶r begravelse, inspireret af Lincolns begravelse, og alt imens filmen krydsklipper til hendes fortrolige samtale med en katolsk pr√¶st, den mere aggressive dialog med svogeren Robert Kennedy og de f√łlsomme √łjeblikke med assistenten Nancy. N√•r hun alts√• ikke kommanderer med journalisten. En sp√¶ndende sammens√¶tning er det utvivlsomt. Og overraskende underholdende.

Det er et d√¶mpet og alligevel hektisk portr√¶t, Larrain & Co. har skabt. Konstant i bev√¶gelse fra et scenarie til det n√¶ste. Fra en rolig Jackie til en frustreret enke, mor og ambiti√łs f√łrstedame uden job. Filmen giver os ikke de store sandheder om Jackie Kennedy, men den skildrer stilfuldt og sensitivt en kvinde i opl√łsning som n√¶gter at g√• i opl√łsning. Det er b√•de smukt og sporadisk ogs√• ganske r√łrende, men det er nok mere Portmans fortjeneste. Hvis man kan abstrahere fra Jackies sv√¶rt kantede New England-accent, som man heldigvis generes af mindre og mindre som filmen skrider frem, og bare nyde Portmans fine mimik og m√¶rke den buldrende vulkan lige under hendes sarte ydre, skal man nok finde filmen fascinerende, men Jackie vil ikke s√• meget andet end rette spotlyset mod den kvinde, der i dagene efter mordet p√• John F. Kennedy, fik cementeret hans arv ‚Äď og dermed ogs√• sin egen. Og i Larra√≠ns spotlys er hun aldeles dragende.

Natalie Portman og Pablo Larraíns afdæmpede kommentarspor emmer langt væk af respekt for Jacquline Kennedy. De to bruger meget tid på diverse fortællinger om Jackie, men vi får dog også lidt uddybning på filmens skabelse.
Og ellers får vi med featuretten "From Jackie to Camelot" en god portion historieundervisning. Sagligt skruet sammen, hvilket er passende for filmens tone. Men vi anbefaler godt med kaffe eller en energidrink eller 13 for at komme det pæne bonusmateriale.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10