Anmeldelsesdato:06-06-2017
Roland M√łllerClaus
Stine Fischer ChristensenStine
Ali SivandiSemion
Jakob Ulrik LohmannTorben
Dulfi Al-JabouriAlex

Zaid, din badass

En bev√¶bnet h√¶vner i sort motorcykeldragt og hjelm bev√¶ger sig igennem natten op til en bil med en gangsterboss bag ruden. Han trykker p√• aftr√¶kkeren, men til hans overraskelse er ruden skudsikker og han m√• flygte p√• sin motorcykel under beskydning fra gangsterbossens maskingev√¶r-bev√¶bnede bodyguard. Den slags er vi mildest talt ikke vant til at se i dansk film, men ikke desto mindre beskriver det netop en scene fra den nye danske film Underverden. En film der b√•de er interessant gennem sin skildring af et etnisk mangfoldigt Danmark, men i min optik is√¶r fordi det er en vaske√¶gte ‚Äď og certificeret badass ‚Äď dansk actionfilm.

Zaid (Dar Salim) har en tilv√¶relse helt oppe i fl√łdeskumslaget af den danske samfundslagkage. Han er en fremragende hjertekirurg og lever p√• en eksklusiv k√łbenhavneradresse med sin gravide kone Stine (Stine Fischer Christensen). Anderledes er det g√•et Zaids lillebror Yasin (Anis Alobaidi), der har en lav plads p√• totemp√¶len i det kriminelle milj√ł, i det Albertslund hvor begge br√łdre kommer fra. En dag g√•r det helt galt; Yasin er blevet t√¶vet ihjel. I en blanding af skyld og h√¶vnlyst starter Zaid sin egen efterforskning, der f√łrer mod gangsterbossen Semion (Ali Sivandi). Men da politiets arbejde ikke er tilfredsstillende, g√•r Zaid skridtet videre. Han genoptager ‚Äď Rocky-style ‚Äď sin ungdoms kampsportstr√¶ning, kommer i besiddelse af et v√•ben og begiver sig ud p√• en noget moralsk anl√łben selvt√¶gtsmission i den k√łbenhavnske underverden.

Det er tydeligt allerede fra √•bningssekvensen, at der er noget andet p√• spil i Underverden end vi er vant til i dansk film. En kran-kameratur bev√¶ger sig fra K√łbenhavns hustage ned mod en parkeret bil og indleder et veleksekveret Michael Mann-lignende bankr√łveri. Det er begyndelsen p√• en film, der har en ekstremt vellykket stil. B√•de visuelt og auditivt har Underverden internationalt format. Zaid lever i en verden af st√•l, glas og friskpresset appelsinjuice, mens gangsterne kommer fra et milj√ł af beton, sp√•nplader og Coca Cola. Det understreger ikke alene filmens tematik om et adskilt Danmark, men ser ogs√• bare dj√¶velsk l√¶kkert ud. Imens leverer et buldrende, og til tider retro-elektronisk, soundtrack stemning i et tordnende lyddesign, der fortjener at blive oplevet i biffen.

Netop den imponerende lyd- og billedside er med til at g√łre actionsekvenserne s√• vellykkede som de er. Godt nok er de korte, men filmen bruger sine begr√¶nsede midler til fulde i en h√•ndfuld n√¶vekampe og skuddueller, der leverer det bedste vi nogensinde har set af den slags i dansk film. Jeg kunne godt have √łnsket mig endnu mere; filmen teaser lidt en fuldblods-biljagt, der aldrig kommer, men det er sv√¶rt at klage, n√•r det vi f√•r er s√• godt som tilf√¶ldet er. S√¶rligt den afsluttende konfrontation mellem Zaid og Semion leverer varen. Samtidig er actionsekvenserne velintegrerede i fort√¶llingen, der i stigende grad bev√¶ger sig ud i superhelte-territorium.

Action og stil kommer man ikke langt med uden gode karakterer, men det har Underverden ogs√• helt styr p√•. Dar Salim har sin hidtil bedste rolle som Zaid, han spiller fantastisk og har en intens fysisk tilstedev√¶relse, der g√łr ham til en vaske√¶gte dansk actionhelt. Filmen bruger smart et rigtigt ungdomsbillede af Salim til at vise skuespillerens ‚Äď og dermed ogs√• Zaids ‚Äď baggrund i karate for dermed at forvarsle de kommende fysiske udfoldelser. Ingen helt uden skurk, og her leverer Ali Sivandi en ikonisk en af slagsen: Den speedsnakkende Semion, der har en suver√¶nt badass introduktion som kongen af sit dom√¶ne; den lokale kampsportsklub. Det havde dog kl√¶dt filmen, at finde endnu mere plads til ham end tilf√¶ldet er, for p√• den m√•de for alvor at lave en forbindelse mellem de to m√¶nd. Omkring dem er en perler√¶kke af vellykkede biroller, der f√•r plads til overraskende nuancer.

Filmen eskalerer m√•ske en smule hurtigt ind i sin tredje akt, og efterlader lidt af den f√łlelsesm√¶ssige resonans den opbygger i f√łrste del. Men glem nu det. Instrukt√łr Fenar Ahmad folder sig ud som en af de mest interessante danske instrukt√łrer lige nu. Underverden er den bedste danske actionfilm nogensinde. Alle skal se den. Jeg siger det gerne igen: Badass!

Bag kameraet-ingslaget varer 25 minutter og giver os nogle super flotte billeder, men lækkerheden kan ikke opveje kedsomheden med disse b-roll optagelser, der hurtigt virker trættende. Nogle minutter med et ild-stunt sætter gang i sagerne, men det bliver hurtigt kedsommeligt igen.
Det samme kan siges om kommentarsporet, hvor der tydeligt er for mange folk involveret. Det udvikler sig til hyggesludder og en masse mumleri. Synderligt oplysende er det desværre ikke.

Darling19/10
Kære far19/10