Anmeldelsesdato:07-06-2017
Casey AffleckLee Chandler
Lucas HedgesPatrick
Kyle ChandlerJoe Chandler
Michelle WilliamsRandi Chandler
Gretchen MolElise

De frosne f√łlelser

I Manchester by the Sea er hovedpersonens f√łlelsesliv lige s√• frossent som det New England-landskab, den finder sted i. En s√• indebr√¶ndt karakter er det b√•de sv√¶rt at lave film om, men s√• sandelig ogs√• sv√¶rt for en skuespiller at bringe til live. Desto mere imponerende er Casey Afflecks r√łrende pr√¶station som en mand, der ikke kan give slip p√• fortidens traumer. Desv√¶rre kn√¶kker filmen til dels under b√•de sin egen l√¶ngde og de mange karakterer.

Lee Chandler (Casey Affleck) lever et noget trist liv som vicev√¶rt. Om dagen renser han toiletter, og om aftenen f√•r han for mange √łl og kommer i slagsm√•l p√• den lokale bar. Men da Lees bror Joe (Kyle Chandler) d√łr, er han tvunget til at vende tilbage til sin hjemby Manchester. Endnu v√¶rre bliver det, da det viser sig at Joe i sit testamente har skrevet Lee ind som v√¶rge for sin s√łn Patrick (Lucas Hedges). Nu er Lee n√łdsaget til at blive i Manchester, mens han vurderer, hvad han skal stille op med sit forhold til teenagedrengen. Samtidig m√• han ogs√• konfronteres med det traume, der oprindeligt fik ham til at forlade Manchester og eks-konen Randi (Michelle Williams).

Hvad det er der lurer i Lees fortid, skal opleves i biografen, men det afsl√łrer ikke for meget at sige at Manchester by the Sea er en film, der kredser om den sorg og skyld efterladte st√•r tilbage med ovenp√• pludselig d√łd. Det er netop det Casey Affleck s√• imponerende v√¶kker til live i sin langt hen af vejen stoiske pr√¶station. Lee er en mand, der har begravet sine f√łlelser dybt nede, men som samtidig er s√• traumatiseret at han har sv√¶rt ved at leve sit liv. Affleck har et flakkende blik, der g√łr det klart at Lee altid er et andet sted i tankerne, og hans indest√¶ngte pr√¶station fortjener virkelig alle de roser den har f√•et. Michelle Williams har en mindre rolle, men er mindst liges√• imponerende r√łrende. De tos endelige konfrontation over deres f√¶lles fortid ‚Äď i en scene der f√łlelsesm√¶ssigt klinger helt rent ‚Äď er klart filmens h√łjdepunkt.

Som man m√•ske kan fornemme hviler tragedie tungt over Manchester by the Sea, men den undg√•r beh√¶ndigt f√łlelsesm√¶ssig manipulation. Filmen er for underspillet til at v√¶re et melodrama, og den har ogs√• en understr√łm af humor, der spidder de tungeste √łjeblikke. Det fungerer ofte godt, men til tider bliver det ogs√• for p√•taget. Samtidig spreder filmen sig simpelthen over for mange karakterer. Et sideplot om Patricks biologiske mor truer med at s√¶tte filmen i st√•, og i filmens tredje akt bliver de 2 timer og 17 minutter simpelthen lige lange nok. Det er heller ikke alle √łjeblikke, der er lige trov√¶rdige. Lees tendens til v√¶rtshusslagsm√•l fremst√•r noget overdramatiseret, s√¶rligt fordi andre scener er s√• trov√¶rdige.

Intet af dette skal dog afholde nogen fra at se Manchester by the Sea. Alene Afflecks skuespil er v√¶rd at opleve. Som helhed bliver filmen m√•ske aldrig s√• god som sine bedste √łjeblikke, men n√•r den er god, rammer den til geng√¶ld direkte ned i almenmenneskeligt √łmme punkter p√• en overordentligt trov√¶rdig m√•de.

De tre slettede scener og den udm√¶rkede making of-featurette er ganske fine, men det er dog kommentarsporet med Kenneth Lonergan og en Peter Ventrella, der pr√¶senterer sig som "indholdsproducer" (har har produceret udgivelsens featurette), men mere agerer som en slags interviewer undervejs. Det er dog et fantastisk kommentarspor, hvor vi virkelig f√•r en masse sp√¶ndende detaljer forklaret og uddybet. Er man fan af filmen, b√łr man i hvert fald f√• en masse ekstra ud at l√¶gge √łrer til det.

69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8
Superswede: En film om Ronnie Peterson17/8