Danai GuriraAfeni Shakur
Hill HarperInterviewer
Annie IlonzehKidada Jones
Keith RobinsonAtron
Dominic L. SantanaSuge Knight

Tupacs pæne side

Det er over 20 √•r siden rapperen Tupac Shakur d√łde. Skudt ned p√• √•ben gade. Mordet er stadig ikke blevet officielt opklaret ‚Äď og bliver det nok heller aldrig ‚Äď men han er alligevel ikke borte. Lige som mange andre kontroversielle kunstnere er han blevet et ikon. Han er p√• t-shirts, tumblr og viste MTV stadig musikvideoer, ville han garanteret ogs√• kunne findes der.

SF film
Der er da heller ingen tvivl om at 2pac stadig eksisterer i popkulturen p√• grund af sit gudsben√•dede talent for at s√¶tte rim til beats. Mystikken omkring hans mord skader ikke legenden, men det er manden og musikken der holder ikon-statussen i spotlyset. Det er ogs√• underligt, at ingen har lavet en film om manden f√łr, for han har om nogen en sp√¶ndende baggrund. Hans mor var medlem af The Black Panthers og unge Tupac blev opflasket p√• revolution, oplysning og uddannelse. M√•ske ikke s√• meget akademisk, som de h√•rde lektier man l√¶rer p√• gaden, men Tupac l√¶rte fra barnsben hvordan man blev h√łrt.

Og h√łrt blev han, for efter han og lilles√łsteren blev rykket til Californien mens han stadig gik i skole, gik der ikke l√¶nge f√łr han fik chancen for at komme til scenen, og derfra gik der ikke l√¶nge f√łr han var i centrum p√• scenen. S√•dan har Benny Boom i hvert fald skruet portr√¶tfilmen om 2pac sammen. Vi starter med at bes√łge ham i f√¶ngslet i 1995 og f√•r opsat vores rammefort√¶lling. Her begynder journalisten, der har f√•et 2pac p√• to-mandshold, at opridse hans historie, der fort√¶lles kronologisk. Vi f√•r de allervigtigste h√łjdepunkter fra barn- og ungdommen, og heldigvis ikke mere end det, for Boom er tydeligvis ikke s√• st√¶rk i moderens portr√¶ttering. Danai Gurira (Michonne fra The Walking Dead) spiller hende overbevisende benh√•rd, men det virker kunstigt og alt for leflende fra Booms side.

SF film
Heldigvis g√•r det langt bedre med naturligheden n√•r Tupac er i fokus. Og endnu bedre er det at folkene bag manuskriptet ikke har g√•et efter at g√łre hr. Shakur til en misforst√•et helgen. Han skildres √¶gte og nuanceret. Temperamentsfuld og uovervejet men ogs√• h√•rdtarbejdende og godhjertet. Det g√łr ham til interessant selskab og hans farverige rejse fra f√łlsom kunstner-in-spe til hip hop-mogul er en underholdende rutsjebanetur.
Det hj√¶lper selvf√łlgelig et langt stykke af vejen at den unge mand i front spilles af den snart ikke l√¶ngere ukendte Demetrius Shipp Jr., som ligner 2pac ualmindeligt meget. Skr√¶mmende lighed. Han er vanvittig trov√¶rdig, b√•de i de s√łde √łjeblikke og i de barske.

All Eyez on Me er en fin lille portr√¶tfilm om en stor kunstner. Den kunne godt have gjort mere ud af at vise hvorfor Tupac Shakur skilte sig ud fra resten af flokken, men den holder sig dydigt inden for rammen af respekt og forklaring, uden den bliver kedelig, og kan dermed nemt nydes af folk, der aldrig var eller endnu ikke er fans af 2pac. Skabelonen er klassisk eventyr, fra de tr√¶nge k√•r til den store og besv√¶rlige succes. 2pac er i konstant kamp, mod ignorance, fordomme, diverse kolleger. Selv da han begynder at klare sig rigtig godt, kan han ikke slippe fri fra sit sociale f√¶ngsel. Den onde skurk i moralen er igen produceren og Death Row-kongen Suge Knight, der dog blev fremstillet endnu mere psykotisk i Straight Outta Compton, som ogs√• fungere som en fremragende skurk. Men desv√¶rre er dette ikke et eventyr. Den unge prins blev dr√¶bt og alting er ikke lutter lykke i LaLa Land. De sociale uretf√¶rdigheder 2pac rappede om eksisterer stadig, og under denne regering bliver forholdene for de fattige og udsatte kun endnu v√¶rre. Der er stadig brug for vrede unge, sorte m√¶nd, der siger fra. Der er stadig brug for Tupac Shakur. Vi m√• desv√¶rre n√łjes med filmen om ham.

Hjertets vej22/6
Shalom Italia22/6
Table 1922/6