Arnold OcengAyub Kalule
Lene Maria ChristensenHanne Hansen
Kristian FjordBjarne
Benjamin KitterBørge
Søren MallingMogens Palle

Jørgen "Balboa" Hansen

Vent lige lidt. Der er et eller andet bekendt ved det her. Vi er et sted sidst i 1970'erne. En mand løbetræner i et industrielt kvarter. Han er klædt i gråt joggingsæt, komplet med hættetrøje. Manden er bokser og står overfor sit livs kamp, og der er ikke mange, der tror han kan vinde. Hvis ikke det ringer en klokke for dig, så har du nok ikke set klassikeren Rocky, eller en af dens mange efterfølgere eller imitatorer. Men beskrivelsen er ikke fra Rocky, den er fra det nye danske boksedrama Den bedste mand.

Men Den bedste mand er ikke kun baseret på Sylvester Stallones manuskript fra 1976, den er også baseret på den sande historie om den danske bokser Jørgen "Gamle" Hansen (Mikkel Boe Følsgaard). Jørgens bedste tid som bokser ligger bag ham. Alderen er i den høje ende for en bokser, og kampene står ikke i kø. Af samme grund hænger privatøkonomien i en ganske tynd tråd, både for Jørgen, konen Hanne (Lene Maria Christensen) og deres børn. Men Hanne er også Jørgens manager, og hun er ikke klar til at kaste håndklædet i ringen. Hun siger ja til at lægge hus til det nye håb for Jørgens promoter Mogens Palle (Søren Malling): Den afrikanske bokser Ayub Kalule (Arnold Oceng). Venskabet mellem de to boksere tænder gnisten hos Jørgen, og inden længe lurer en vigtig titelkamp i horisonten.

Der er dømt underdog og feel-good til den helt store guldmedalje i Den bedste mand, der ikke et eneste sekund viger uden om Rocky-formularen. Det gør nu ikke så meget, når næsten alle dele af filmen er så solide som tilfældet er her. Det starter med skuespillet. Jeg havde lige en lille tilvænningsperiode til Mikkel Boe Følsgaard simple men renhjertede Jørgen. Han giver den fuld gas i 'jeg-spiller-en-rigtig-person'-kategorien med både sminke, dialekt og fysisk forandring. Heldigvis undgår han behændigt det overspillede og får skabt en sympatisk karakter man kan heppe på, og det er alt der er nødvendigt. Måske endnu bedre er Lene Maria Christensen som konen Hanne, der har mere end et enkelt ben i næsen, og ikke tøver med benhårde forhandlinger med Mogens Palle, mens hun pisker kagedej til familien.

Solid er også ordet for filmens tekniske side. Visuelt trækker filmen ekstremt vellykket på sine amerikanske 1970'er forbilleder, og scenografien har lige tilpas retronostalgi. Det krydres med virkeligt velkoreograferede boksekampe, der får alt hvad den kan trække af lyddesign og dramatisk slowmotion. Det fungerer alt sammen helt upåklageligt. Det hele krydres med en varm humor, der aldrig kammer helt over i folkekomedien. Det kunne nu alligevel have været rart, hvis Den bedste mand havde leget en smule mere med bokseformularen, som vi f.eks. så det tidligere i år i den fænomenale Den bedste dag i Olli Mäkis liv, og så bliver Jørgens personlige dæmoner, der selvfølgelig har rod i barndommen, aldrig mere end en lidt for tyk kliché.

Men Den bedste mand er altså et virkeligt vellykket bud på en genre vi kun sjældent har set i dansk sammenhæng. Den består min boksefilms-gåsehuds-test da vores helt går mod ringen til den afgørende kamp, og undgår de værste af den biografiske films faldgruber. Danmark har fået sin helt egen Rocky Balboa, og han fortjener et stort publikum.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9