Anmeldt af:Mia Brygger

Christopher AbbottWill
Carmen EjogoSarah
Riley KeoughKim
Kelvin Harrison Jr.Travis
Griffin Robert FaulknerAndrew

Fear eats the soul

Travis er en 17-årig knægt, som sammen med mor, far og bedstefar har forskanset sig i en hytte ude i skoven. Verden udenfor, får vi fortalt, er farlig og fuld af sygdom og død. Det er bedst at gemme sig langt væk fra de andre; vi ved nemlig ikke, hvad de gemmer på. Men bedstefar er syg. Så syg at han må slæbes ud af hytten og aflives, for derefter at blive smidt i et hul i jorden. Mor er ked af det, men far og Travis forstår, at det er det bedste. De skal ikke smittes. Nu er de i sikkerhed igen... Indtil en anden familie bestående af far, mor og lille barn bryder ind i hytten og beder om husly. Og så er der også lige de maleriske mareridt Travis plages af.

Gys er midlet, ikke målet
It Comes at Night er den sjældne art gyserfilm, der er andet og mere end gys. Og så alligevel ikke. Den kan godt lide sin egen genreindpakning og dyrker den til fulde, men der er mere på spil end at bruge billige tricks til at forskrække sit publikum. Filmen har så meget på hjerte, og den vil så gerne blive hørt, at den ikke skejer det mindste ud. Det er narrativen, der driver gyset og ikke omvendt, som det desværre er tilfældet med de fleste gyserfilm i dag. Gys for gysets skyld, glem det; It Comes at Night er ikke ude på at tilfredsstille sit publikums barnlige behov, men udelukkende på at fremme sin egen agenda. I sit eget afmålte tempo. Det er is-i-maven modigt af den blot 29-årige instruktør, Trey Edward Shults, men det betaler sig.

Beskeden autencitet
Og nu hvor den unge instruktør er blevet bragt på banen, kan vi ligeså godt rose ham lidt mere. Han har ikke blot instrueret filmen (og været med til at klippe den), men har også skrevet den. Bravo. Så hvis du troede han kun holder sig tilbage når det gælder filmens visuelle gysergodbidder, vil du blive overrasket over hans asketiske og nærved improvisatoriske tilgang til sin fortælling. Det er igen et dristigt valg at tage, men det virker. Samtalerne familierne imellem og på tværs deraf, omend få og fåmælte, virker ægte og uforcerede. Det hjælper selvfølgelig gevaldigt, at der er dygtige skuespillere knyttet til filmen som i særdeleshed Joel Edgerton, men også Christopher Abbott (bedst kendt fra tv-serien Girls), Riley Keough (Mad Max: Fury Road, The Girlfriend Experience) og ikke mindst Kelvin Harrison Jr. i rollen som Travis, filmens følelsesmæssige kompas, der må styre gennem ydre såvel som indre storme.

Det filmiske landskab
Det er altid rart at sætte et par pejlingsmærker op, når man anmelder film; det kan ofte hjælpe på forståelsen af genre, form og udtryk. Og det var jeg i fuld gang med undervejs, indtil det slog mig, at jeg ikke gør Trey Shults vision nogle tjenester ved at sammenligne den med andre. Den står uden tvivl på skuldrene af mange værker før den, og man kan her og der lugte inspirationen fra bl.a. Romero og Craven, som i 70'erne brillerede i at lave film, der var et direkte aftryk af samfundets politiske ståsted. Et aftryk i den forstand at deres film var en reaktion på den daværende politik og humanismens ofte klemte plads i den. Og ja, selvom den apolyptiske film produceres igen og igen, er det sjældent man møder en film som It Comes at Night, der føles så personlig, nærværende og brændende intim. Shults får selvfølgelig lettere adgang til det, idet han har skåret hele det omkringliggende samfund fra, så vi efterlades med et mikrokosmos, men det er ikke ensbetydende med at det vil give genklang i sit publikum. Det mener jeg lykkes for filmen. Shults formår at projektere frygten og paranoiaen i os alle over på sine karakterer, så vi kan få lov til at opleve, hvor langt vi er i stand til at gå for at overleve endnu en dag. Det er smertefuldt til tider, sanseligt til alle tider og et dybt relevant aftryk af humanismens nuværende tilstand. It Comes at Night er værd at opleve og diskutere og det kan kun anbefales at se bort fra gyseretikketten; den rækker kun så langt.

Brad's Status14/12
Stalins død14/12
Vinterbrødre7/12