Anmeldt af:Mia Brygger

Christopher AbbottWill
Carmen EjogoSarah
Riley KeoughKim
Kelvin Harrison Jr.Travis
Griffin Robert FaulknerAndrew

Fear eats the soul

Travis er en 17-√•rig kn√¶gt, som sammen med mor, far og bedstefar har forskanset sig i en hytte ude i skoven. Verden udenfor, f√•r vi fortalt, er farlig og fuld af sygdom og d√łd. Det er bedst at gemme sig langt v√¶k fra de andre; vi ved nemlig ikke, hvad de gemmer p√•. Men bedstefar er syg. S√• syg at han m√• sl√¶bes ud af hytten og aflives, for derefter at blive smidt i et hul i jorden. Mor er ked af det, men far og Travis forst√•r, at det er det bedste. De skal ikke smittes. Nu er de i sikkerhed igen... Indtil en anden familie best√•ende af far, mor og lille barn bryder ind i hytten og beder om husly. Og s√• er der ogs√• lige de maleriske mareridt Travis plages af.

Gys er midlet, ikke målet
It Comes at Night er den sj√¶ldne art gyserfilm, der er andet og mere end gys. Og s√• alligevel ikke. Den kan godt lide sin egen genreindpakning og dyrker den til fulde, men der er mere p√• spil end at bruge billige tricks til at forskr√¶kke sit publikum. Filmen har s√• meget p√• hjerte, og den vil s√• gerne blive h√łrt, at den ikke skejer det mindste ud. Det er narrativen, der driver gyset og ikke omvendt, som det desv√¶rre er tilf√¶ldet med de fleste gyserfilm i dag. Gys for gysets skyld, glem det; It Comes at Night er ikke ude p√• at tilfredsstille sit publikums barnlige behov, men udelukkende p√• at fremme sin egen agenda. I sit eget afm√•lte tempo. Det er is-i-maven modigt af den blot 29-√•rige instrukt√łr, Trey Edward Shults, men det betaler sig.

Beskeden autencitet
Og nu hvor den unge instrukt√łr er blevet bragt p√• banen, kan vi liges√• godt rose ham lidt mere. Han har ikke blot instrueret filmen (og v√¶ret med til at klippe den), men har ogs√• skrevet den. Bravo. S√• hvis du troede han kun holder sig tilbage n√•r det g√¶lder filmens visuelle gysergodbidder, vil du blive overrasket over hans asketiske og n√¶rved improvisatoriske tilgang til sin fort√¶lling. Det er igen et dristigt valg at tage, men det virker. Samtalerne familierne imellem og p√• tv√¶rs deraf, omend f√• og f√•m√¶lte, virker √¶gte og uforcerede. Det hj√¶lper selvf√łlgelig gevaldigt, at der er dygtige skuespillere knyttet til filmen som i s√¶rdeleshed Joel Edgerton, men ogs√• Christopher Abbott (bedst kendt fra tv-serien Girls), Riley Keough (Mad Max: Fury Road, The Girlfriend Experience) og ikke mindst Kelvin Harrison Jr. i rollen som Travis, filmens f√łlelsesm√¶ssige kompas, der m√• styre gennem ydre s√•vel som indre storme.

Det filmiske landskab
Det er altid rart at s√¶tte et par pejlingsm√¶rker op, n√•r man anmelder film; det kan ofte hj√¶lpe p√• forst√•elsen af genre, form og udtryk. Og det var jeg i fuld gang med undervejs, indtil det slog mig, at jeg ikke g√łr Trey Shults vision nogle tjenester ved at sammenligne den med andre. Den st√•r uden tvivl p√• skuldrene af mange v√¶rker f√łr den, og man kan her og der lugte inspirationen fra bl.a. Romero og Craven, som i 70'erne brillerede i at lave film, der var et direkte aftryk af samfundets politiske st√•sted. Et aftryk i den forstand at deres film var en reaktion p√• den dav√¶rende politik og humanismens ofte klemte plads i den. Og ja, selvom den apolyptiske film produceres igen og igen, er det sj√¶ldent man m√łder en film som It Comes at Night, der f√łles s√• personlig, n√¶rv√¶rende og br√¶ndende intim. Shults f√•r selvf√łlgelig lettere adgang til det, idet han har sk√•ret hele det omkringliggende samfund fra, s√• vi efterlades med et mikrokosmos, men det er ikke ensbetydende med at det vil give genklang i sit publikum. Det mener jeg lykkes for filmen. Shults form√•r at projektere frygten og paranoiaen i os alle over p√• sine karakterer, s√• vi kan f√• lov til at opleve, hvor langt vi er i stand til at g√• for at overleve endnu en dag. Det er smertefuldt til tider, sanseligt til alle tider og et dybt relevant aftryk af humanismens nuv√¶rende tilstand. It Comes at Night er v√¶rd at opleve og diskutere og det kan kun anbefales at se bort fra gyseretikketten; den r√¶kker kun s√• langt.

Hjertets vej22/6
Shalom Italia22/6
Table 1922/6