CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Sheep & Wolves

Produktionsland:
Rusland

Produktionsår:
2016

Manuskript:
Ethan Reiff, Maksim Sveshnikov, Cyrus Voris

Producere:
Yuriy Moskvin
Vladimir Nikolaev
Sergey Selyanov

Fotograf:


Klipper:


Komponist:
Alexandre Lessertisseur

Censur:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Distributør:
Angel Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 5 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.



Ulv i fåreklæder

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Animation, Adventure
Varighed:85 minutter
Instruktør:Andrey Galat
Maxim Volkov
 
Premieredato:15-06-2017
Medvirkende:Som:

Lær at elske din aftensmad
 
Det er aldrig dårligt at lære sine efterkommere at dyrke tolerance og medmenneskelig forståelse. Det er faktisk bydende nødvendigt at indprente de kommende generationer værdien af at omgås fredeligt og nysgerrigt; at lære af hinanden og sætte pris på de indbyrdes forskelle, men om det lige præcis er denne premiereaktuelle russiske animationsfilm, der skal stå for formidlingen, er det slet ikke urimeligt at sætte et betragteligt spørgsmålstegn ved.


Copyright:
Angel Film
De bedste animationsfilm er med til at formidle voksne(s) budskaber til de yngre årgange gennem spiselige og tilgængelige historier. Når det gøres godt, kommer moralerne listende som krøller på halen af en opfindsom historie, og når det håndteres til den klodsede side, så laver figurerne stort set ikke andet end at tale i moralske læresætninger, så budskabet bankes ind som var biografsalens hellige mørke forvandlet til et laboratorium for avanceret hjernevask. Ulv i fåreklæder lægger sig et sted i midten. Det er hverken elegant eller omklamrende, men blot en smule overspillet undervældende.

Vi befinder os i et fiktivt eventyrland, hvor fåreflokken bor i deres hyggelige landsby, græsser og leger på Nordengen og i det hele taget lever i lykkelig uvidenhed om de farer, der trækker sig sammen. For et ulvekobbel har slået lejr i nærheden, altid sultne og på krigsstien og med en dødbringende naturlig trang til at få udryddet fårene. I det første fine greb på historien tegnes begge lejre med positive træk, eller i hvert fald med positive figurer. Ulven Grå er koblets pauseklovn, altid i godt humør, aldrig i stand til at stille den underskønne ulvemodel Bianca det spørgsmål, hun så indædt venter på – og da ulvenes aldrende leder annoncerer sin afgang stiller Grå da også lidt naivt op til den obligatoriske duel mod den bistre og militante Rakker for at få rollen som leder af koblet placeret.


Copyright:
Angel Film
Kampen mod Rakker er ikke Grås største problem, for Bianca smider ham på kærlighedsporten og desperat efter at vinde hende tilbage, opsøger han en af filmens sløjere klichéer, den omrejsende hare-sigøjner-trup, hvor en stereotyp spåhare giver ham en eliksir, der skal hjælpe ham med at ændre sig. Og i løbet af nul-komma-harehale er vores glade Grå forvandlet til en vædder. Tvunget til at opsøge fåreklokken for ikke at blive spist af sine egne, bliver Grå nødt til at lære sin aftensmad bedre at kende – og gæt engang, den viser sig at være så omgængelig, at han sågar hjælper den med at forsvare sig mod Rakkers altødelæggende amokløb mod landsbyen, der venter snart forude.

Historien afvikles i et ret opskruet toneleje, hvor der ikke er mange rolige øjeblikke, men i stedet et væld af skøre og skæve, men sjældent særligt sjove bifigurer. Man keder sig ikke, men man får heller ikke ro til at engagere sig i figurerne. Den fordybelse, der nu engang er ret central, hvis man skal ende med at bekymre sig om deres skæbne, hjælpes bestemt ikke yderligere på vej af et animationsarbejde, der umiddelbart syner farvestrålende og detaljeret, men som snart viser sig at være ganske dødt under den skinnende overflade. Især når figurerne bevæger sig rundt i landskabet – for slet ikke at tale om de scener, hvor der også indgår vand – rækker det tekniske niveau slet ikke til at tage konkurrencen op mod markedets stærkeste animationsmaskiner og deres uendelige regnekraft.

Ulv i fåreklæder fortæller en venligt moraliserende historien om at møde verden med åbne øjne og ikke bare per automatik gå efter struben på dem, man har lært er ens bytte. Det er fint og anstændigt - og en lille smule forudsigeligt - men desværre følges det nydelige budskab ikke op af et tilstrækkeligt højt teknisk niveau. Den skal såmænd nok få et glimrende liv for enden af det børnevenlige login til diverse streamingtjenester, men det virker ikke som det mest naturlige i verden, at Ulv i fåreklæder er endt i biograferne.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8
Superswede: En film om Ronnie Peterson17/8
Patriarken17/8
Lys i mørket17/8
The Big Sick17/8
The Dark Tower17/8
Danserinden10/8
Annabelle 2: Skabelsen10/8
Fortiden foran os10/8
Flere bio-anmeldelser
 
Ghost in the Shell11/8
Kong: Skull Island8/8
T2 Trainspotting28/7
20th Century Women25/7
Logan24/7
La La Land17/7
A Cure for Wellness10/7
The Great Wall4/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvilken Danny Boyle-film har ikke enten Ewan McGregor eller Cillian Murphy i hovedrollen?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google