Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Instruktør:Katell Quill√©v√©r√©

Premieredato:22-06-2017
Tahar RahimThomas Rémige
Emmanuelle SeignerMarianne
Anne DorvalClaire Méjean

En hjertedonation t√¶t p√• det mirakul√łse

Hjertets vej er baseret på en fransk bestseller roman "Hjertet" (2014) af Maylis De Kerangal, solgt i over 200.000 eksemplarer. Succesen er forståelig nok. For historien er nær og aktuel. Almen menneskelig og kunne/kan ligeså godt angå dig.

Simon (Gabin Verdet) er en frisk stor kn√¶gt- med skateboard og surfbr√¶t ‚Äď p√• vej hjem efter en forrygende surf-dans p√• de voldsomme brusende b√łlgetoppe, omkommer (n√¶sten) i et biluheld ‚Äď uden sikkerhedssele. Indl√¶gges hjerned√łd p√• hospitalet, hvor han holdes kunstigt i live. For√¶ldrene, ulykkelige, selvbebrejdende og rodl√łse st√•r overfor Simons afkr√¶ftede legeme, hvor hjertet sl√•r og hjernen er sat ud af funktion. Vil de give deres tilladelse til en hjertedonation, som l√¶gerne anbefaler, n√•r respiratoren slukkes, der kunstigt holder Simon i live. De indvilliger.

Filmens n√¶ste afsnit: Hvem skal v√¶re modtageren af det unge hjerte? Vi zoomer ind p√• Marianne (Emmanuelle Seigner), 50-√•rig musiker med to studerende s√łnner. Livsnyder og et musisk menneske, der ikke gerne taler om sit svage hjerte ‚Äď og da slet ikke med s√łnnerne. Bevidst om, at livet er ved at ebbe ud, men konfronteret med, at hjertet ikke kan klare mere, siger hun ja tak til den anonyme donation.
Sidste afsnit: Operationerne ‚Äď og her skal ingen sk√•nes. Der sk√¶res, saves, klippes, bl√łdes og syes ‚Äď i n√¶rbilleder ‚Äď brutalt dokumentarisk og uretoucheret. F√łrst Simon, s√• Marianne, sk√•nes skal vi ikke. En imponerende kirurgisk indsats, n√¶sten uforst√•eligt. Et ungt hjerte forl√¶nger en midaldrende dames liv med mange gode √•r. B√•de smukt og tankev√¶kkende, t√¶t p√• det mirakul√łse.

Den franske kvindelige instrukt√łr Katell Quill√©v√©r√© (Love Like Poison, 2010 og Suzanne, 2013) f√łlger ogs√• her sin tidligere naturalistiske stil, med en undertone af ikke erkendte f√łlelsesm√¶ssige konflikter. √Öbningsscenen med Simon, der sniger sig bort fra k√¶resten og deres seng en tidlig morgenstund, for p√• skateboardet sammen med to venner at haste gennem havnebyen Le Havre, for p√• surfebr√¶ttet at kaste sig ud i Vesterhavets store magtfulde b√łlger, er imponerende flot i billeder, lyd og klip. Flere flashbacks skal der ogs√• til for bl.a. at skildre den unge Simons f√łrste forelskelse. Men ellers er filmen klassisk professionel, uden krumspring. En regul√¶r historie om liv og d√łd ‚Äď eller rettere menneskets fors√łg p√• i en interaktion af en k√¶dereaktion, at forl√¶nge livet.

Filmen er professionelt fortalt, gode anerkendte franske skuespillere ‚Äď som man nu forventer, n√•r en bestseller filmatiseres. En film der vil og skal tages alvorlig. Hjertets vej, (sikken en banal overs√¶ttelse af den franske titel "Reparer les vivants") fortjener trods sin traditionelle, lidt tunge, men aldrig moraliserende, fort√¶llestil, at n√• et st√łrre publikum. Et sympatisk og √¶rligt indl√¶g i en vigtig debat om organdonation.

Mother!14/9
Team Hurricane11/9
De vildfarne7/9