Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Varighed:90 minutter
Instruktør:Christine Tholstrup Hermansen

Premieredato:19-06-2017
Kaspar Rostrup

En snakke-film om teater og smerte

Den 77-Ă„rige teater- og filminstruktĂžr og skuespiller Kaspar Rostrup har netop fĂŠrdiggjort andet bind af sine erindringer pĂ„ 400 sider. Her har han prĂžvet at kortlĂŠgge sit liv, ikke mindst livet i teatrets tjeneste. SĂ„ det mĂ„ vĂŠre det helt rette tidspunkt for Christine Tholstrup Hermansen at rette kamera og mikrofon mod den aktive instruktĂžr. KortlĂŠgge baggrunden, fremkalde minder og refleksioner om teatrets vĂŠsen. Og hvorfor blev det nu netop teater? Kaspar er ikke i tvivl – det ligger i hans gener.

Roberta Film
Bedstefar skuespiller, olde- og tipoldeforĂŠldre alle involveret i teatermiljĂžet. SĂ„ han var ikke i tvivl. Allerede i den tidlige barndom arvede han bedstefarens (Egil Rostrup) kostumer – sminkede og iklĂŠdte sig dem, den hvide klovn var hans favorit, smerte og tĂ„re. Barndommen var nu ikke lige let. Storebror Claus og Kaspar led begge af en voldsom astma og tilbragte stor del af tiden pĂ„ hospitaler. Efter en turbulent skolegang, der dog endte med en studentereksamen, var han heldig gennem venner at fĂ„ kontakt med kongelig skuespiller Henning Moritzen, der som det hed "lĂŠste med ham" og fĂžrte ham op til adgangsprĂžven pĂ„ Det Kongelige Teater. Han bestod, som deklamerende Romeo. Men lykken skulle ikke vare ved: Efter fĂžrste Ă„r beklagede elevskolen, at han ikke skulle fortsĂŠtte!

Heldigvis lukkede Århus teaterskole ham ind – og selv om farfar havde betroet ham "at man fĂžrst skal have stĂ„et 8 Ă„r pĂ„ scenen, fĂžr man kan instruere", sprang han straks fra elevskolen til instruktĂžrstolen, og det er der vi kender ham bedst. Stikord som Gladsaxe Teater og totalteater, giver straks pr. refleks association til Kasper Rostrup. Det var her han sammen med sin bror Claus og teaterdirektĂžr og kampkammeraten Christoffer Bro revolutionerede, fornyede dansk teater – fjernede scenerampen, smed stolene ud, lod publikum spille med. Holberg, Goethe fik liv. Gamle, som unge, strĂžmmede til omegnsteatret – det var der det foregik. Med musik og Gladsaxe folkekor.
Jeppe pĂ„ bjerget med Buster Larsen blev et hit pĂ„ det Kongelige – og Erik Balling fristede Rostrup til at oversĂŠtte klassikeren til film: Det blev en lidt tung teaterprĂŠget film. Kaspar Rostrup skulle tage revanche med filmene Dansen med Regitze (1989) og Her i nĂŠrheden (2000), der blev store publikumssucceser og endda Oscar-nomineret.

Roberta Film
Alt det fortĂŠller Kaspar raskt og livligt om. Har man fulgt hans karriere, mindes man med glĂŠde – men savner voldsomt 'levende billeder' fra de mange forestillinger. Klip, som ikke mindst DR ligger inde med. Men ak, DRs minut-pris er sĂ„ hĂžj, at en idealistisk producent som Roberta Film, har mĂ„tte afstĂ„. Vi mĂ„ nĂžjes med stills og et par fra det private fotoalbum. Ærgerligt.
PortrĂŠttet af Kaspar er alene blevet en enetale – ingen kommentarer eller vurderinger fra anmeldere eller kollegaer. Det er et enstrenget valg, hvor vi fĂ„r mere end blot biografien ogsĂ„ instruktĂžrens kompromislĂžse opfattelse af teater – det er "ej blot til lyst" – der skal sĂ„s sĂŠdekorn i vores sind, for nu at citere mesteren.
Stolt viser han et bundt gamle rustne nĂžgler, som han i sin skoletid pĂ„ TĂžllĂžsekostskole, fandt pĂ„ loftet. NĂžgler til det nedbrĂŠndte slot. Men ogsĂ„ nĂžglen til hans teaterindgang – nemlig til de mange imaginĂŠre rum som fantasien kan fylde og Ă„bne dĂžre indtil. Og det har Kaspar Rostrup til fulde gjort. En snakke-biografi, der ikke ryster eller fornyr – som Kaspar Rostrups teater ellers gĂžr – men dog ligesom hans skrevne erindringer, er vĂŠsentlig at have for eftertiden.

IndlÊg:

Hjertets vej22/6
Shalom Italia22/6