Anmeldelsesdato:23-06-2017
Donnie YenXiang
Deepika PadukoneSerena Unger
Kris WuNicks
Ruby RoseAdele Wolff
Tony JaaTalon

The xXx and the Furious

Efter Pitch Black og The Fast and the Furious havde etableret Vin Diesel som legitim actionstjerne fik man den geniale ide at caste ham som ekstremsportens svar på James Bond i xXx. Resultatet var en noget rodet actionfilm, der nu virker uhyggeligt forældet, men har en plads i utallige daværende teenageres nostalgiske hjerte. Den kastede ikke en hel serie af Bond-lignende film af sig – kun en enkelt halvsløj efterfølger med selveste Ice Cube blev det til – men nu 15 år efter lander så nummer tre i rækken, xXx: Return of Xander Cage, med Diesel tilbage på skateboardet. Måske lidt overraskende viser tredje gang sig at være lykkens gang.

Det er til gengæld ikke overraskende at plottet ikke er filmens stærke side. Ser du, der er den her dimsedut, Pandoras Æske, der er i stand til at få satellitter til at styrte ned på jorden. Det er selvfølgelig farligt i de forkerte hænder, så Augustus Gibbons (Samuel L. Jackson) må kalde sin gamle agent Xander Cage a.k.a. xXx (Vin Diesel) tilbage i aktion. Men denne gang kan Hr. Cage ikke klare det alene. For at løse missionen samler han derfor et hold omkring sig med mindst lige så meget attitude som ham selv. Det bliver selvfølgelig totalt xXxtreme.

Ok, så er det af vejen. Plottet i xXx: Return of Xander Cage er klart filmens svageste punkt. Mest af alt fungerer det bare som rodet undskyldning for at samle en gruppe karismatiske actionhelte med Vin Diesel i centrum. Denne gang er inspirationen altså ikke så meget Bond, som den er en anden Diesel-franchise: Fast & Furious-serien. Formularen med et multikulturelt hold af badasses er skamløst planket fra action-mastodonten, men jeg elsker det! Den kupfilms-agtige holdstruktur er hentet herfra, men også den klædeligt selvironiske tone der gennemsyrer filmen. xXx: Return of Xander Cage tager sig selv meget lidt alvorligt, og det er til filmens store fordel.

Til tider bliver tonen næsten spoof-agtig fjollet, men det meste af tiden er balancen på plads mellem dyrkelsen af de klassiske action-klicheer og glimtet i øjet. Det betyder ikke at xXx: Return of Xander Cage ikke tager sine actionscener alvorligt, for det gør den. De er over-the-top på den helt rigtige måde og gør i vid udstrækning brug af fremragende praktisk udførte effekter og stunts. Hong Kong legenden Donnie Yen – der næsten stjæler filmen fra Diesel – og kampsportsfænomenet Tony Jaa får endda lov til at folde sig ud i sekvenser, hvor jeg rent faktisk visuelt kunne følge alle slag og spark, hatten af for det. De bedste actionsekvenser – der bl.a. inkluderer en motorcross-jagt på vandet (!) - falder tidligt i filmen, men slutningens konstant eskalerende vanvid er heller ikke at kimse ad.

Diesel er blevet 15 år – og måske 15 kg – ældre siden sidst, men han har stadig den rå fysiske charme, der oprindeligt gjorde ham en stjerne. Omkring ham er – udover en hær af letpåklædte kvinder – et internationalt team, der bl.a. inkluderer den indiske stjerne Deepika Padukone, australske Ruby Rose som alt andet end heteroseksuel snigskytte og kinesiske Kris Wu, som en mand hvis eneste job på holdet er at feste. De er alle gode figurer som jeg gerne ser mere til, men filmen kløjes lidt i at give dem plads til at folde sig ud, og så mangler de en ordentlig skurk at gå op imod.

Der er altså stadig et stykke op, til det bedste storebror Fast & Furious-franchisen har leveret, men mindre kan også gøre det. xXx: Return of Xander Cage lykkes med at genstarte en serie af film, der aldrig for alvor kom i luften. Det betyder dog ikke at de tidligere film er glemt. En vis pelsfrakke dukker op igen, og filmens måske bedste øjeblik kommer i form af en perfekt eksekveret cameo fra xXx: The Next Level. Klø bare på med efterfølgerne – welcome to the Xander Zone!

Der er fire oplagt underholdende featuretter som bonusmateriale sammen med to minutters fraklip på blu-ray'en. Ikke omfattende ekstra, men det er effektivt. Man får et solidt indtryk af hvordan filmen blev skabt, og tilmed følelsen af at det var en fest. Så behøver man næsten ikke mere.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10