Jon HammBuddy
Eiza Gonz√°lezDarling
Lily JamesDebora
Kevin SpaceyDoc
Jamie FoxxBats

Oh Baby

Det er vigtigt at vide, hvor en anmelder kommer fra, n√•r man g√•r i gang med en anmeldelse. Jeg kommer herfra: Edgar Wright er en af mine favoritinstrukt√łrer. Jeg mener, at action er den genre, der m√•ske bedst udnytter filmmediets muligheder, og s√• er musik et afg√łrende og ofte alt for overset element i filmens v√¶rkt√łjskasse. Edgar Wright har lavet en actionfilm, hvor soundtracket spiller en afg√łrende rolle. Den hedder Baby Driver. Ja, jeg kan godt lide den. S√• kan du, k√¶re l√¶ser, enten erkl√¶re mig fuldst√¶ndigt inhabil eller l√¶se videre om den bedste film i de danske biografer lige nu.

Musik er afg√łrende for den unge mand Baby (Ansel Elgort). Fra et v√¶ld af Ipods fylder han hvert v√•gent √łjeblik med den eklektiske blanding af sange. Musikken drukner b√•de Babys tinitus og giver ham energien til at udf√łre sit noget utraditionelle job som flugtchauff√łr for bagmanden Doc (Kevin Spacey). Ingen kan stikke af fra et r√łveri som Baby, bare han har den rette musik i √łrerne. Da Baby m√łder og forelsker sig i servitricen Deborah (Lily James), aner han en vej ud af det h√łjoktant kriminelle milj√ł, men den slags er det ikke nemt at slippe v√¶k fra, uanset hvor god man er til at vride rattet og tr√¶de p√• speederen.

Jeg burde have en metronom til at hj√¶lpe mig i arbejdet med denne anmeldelse. M√•ske det kunne forplante blot en br√łkdel af den musikalske energi der gennemsyrer Baby Driver. Fra √•bningscenen til det allersidste sekund er filmen drevet af det brogede soundtrack, der dunker i Babys √łrer. Actionscenerne er elegant koreograferet til musikken helt ned til mindste detalje, og det skaber en energi, der str√•ler ud af l√¶rredet. Med musikken som puls f√•r Baby Driver sit helt eget springende, hoppende og dansende liv, der g√łr det sv√¶rt at sidde stille i s√¶det uden i det mindste at vippe lidt med en enkelt fod. De der gik ga-ga over den lidt sl√łsede koreografi i La La Land b√łr kaste et blik p√• Baby Driver, der m√• v√¶re verdens f√łrste biljagtsmusical.

Musik er alts√• afg√łrende for Baby Driver, men ironisk nok kunne man nemt fjerne al lyd fra filmen og stadig f√łlge handlingen. Det skyldes Edgar Wrights evner som visuel historiefort√¶ller. Han har lige fra starten af sin karriere haft en us√¶dvanlig bevidsthed om ‚Äď og evner i ‚Äď filmens udtryksmuligheder. Wright fort√¶ller aldrig bare en historie gennem dialog; han bruger konstant klipning, besk√¶ring og et v√¶ld af visuelle tricks til at fort√¶lle sin historie b√•de s√• underholdende og klart som muligt. I Baby Driver har han gavn af Bills Popes kamera, der legende let danser om b√•de karakterer og lynhurtige biler, og en klipning der sammen med musikken skaber et uforligneligt flow. Baby Driver flyver forbi liges√• smukt og hurtigt som en bil med Baby selv bag rattet.

Med Baby Driver har Wright bev√¶get sig udenfor de genreparodier, han is√¶r er kendt for, og over i den reelle genrefilm. Filmen er p√• mange m√•de en konventionel lille actionthriller, men Wright viser hvor meget plads til leg og fort√¶llem√¶ssigt overskud der er plads til indenfor genrefilmens rammer. Det g√¶lder ogs√• for det suver√¶ne cast. Ansel Elgort og Lily James f√•r smukt formidlet den s√łdmefulde romance mellem renhjertede Baby og Deborah, mens Baby omgives af en samling bizarre kriminelle galninge, der formidles b√•de humoristisk og skr√¶mmende af bl.a. Eiza Gonz√°lez, Jamie Foxx og Jon Hamm. At afsl√łre for meget om dem ville v√¶re en bj√łrnetjeneste. Over dem alle sv√¶ver Kevin Spacey som bossen Doc, der med et glimt i √łjet leverer Wrights dialog i maskingev√¶rstempo ala det gamle Hollywood.

Det er kun biljagternes ‚Äď og en enkelt fremragende jagt til fods ‚Äď relativt korte l√¶ngde, der stopper dem fra at slutte sig til de bedste actionsekvenser nogensinde. Men som helhed er Baby Driver nu medlem af den elit√¶re klub af de bedste actionfilm hidtil i dette √•rhundrede. Der kan den s√¶tte sig stolt ved bordet ved siden af Mad Max: Fury Road. Baby Driver tr√¶kker b√•de p√• 1970'ernes biljagter, 80'er action som Point Break og ikke mindst Michael Manns film. Det beh√łver man nu ikke at vide en d√łjt om for at nyde filmens smittende musikalske energi. Kritikere vil nok tale om stil over substans, men n√•r film er bedst smelter de to ting sammen. Det er tilf√¶ldet her. Film som Baby Driver er grunden til, at jeg g√•r i biografen.

Girls Night Out20/7
Dunkirk20/7
Abernes planet: Opg√łret13/7