Kristen Wiigori.st: Lucy
Trey Parkerori.st: Balthazar Bratt
S√łren S√¶tter-Lassendk.st: Gru /Dru
Vicki Berlindk.st: Lucy
Bubberdk.st: Balthazar Bratt

Hvor er pointen? Hvad er pointen? Hvor er bananaaas?

Et m√łnster er begyndt at tegne sig. Det startede med en enkel historie om en antihelt, der agerede skurk, men egentlig viste sig at v√¶re en helt. I hvert fald for de tre sm√• piger, denne sorte slyngel tog for√¶ldrerollen for. Manden i sort er selvf√łlgelig Gru, hovedpersonen og det moralske centrum for Grusomme mig-filmene, hvor vi nu er kommet til nummer 3 ‚Äď efter en lille afk√łrsel med de sm√•, gule, overalls-b√¶rende larmemaskiner som tog en solotur uden Gru med origin-komedien Minions. Og det lugter nu langt v√¶k af at det ikke bliver vores sidste eventyr med hverken Gru, hans adoptiv-d√łtre eller leget√łj-f√¶nomenet Minions, for der er stadig masser af krudt i serien, om end det for l√¶ngst er blevet et p√¶nt anstrengende univers at opholde sig i.

Grusomme mig 3 er simpelthen endnu mere overgearet end de tidligere film, heldigvis lidt mindre kompliceret end forg√¶ngeren, men desv√¶rre ikke speciel sjov. Man skulle ellers tro at filmens s√• farverige skurk, den forvoksne barnestjerne Balthazar Bratt ‚Äď i vanvittig 80‚Äôer-uniform (som nok ikke engang 80‚Äôerne ville have tilbage hvis nogen fors√łgte at returnere den) med hockey-h√•r, pornosk√¶g og lilla antr√¶k med skulderpudder Alexis Carrington ville sl√• ihjel for ‚Äď ville v√¶re en herlig modstander til den gnavne Gru, men den tyggegummi-dyrkende Bratt er en sm√•irriterende papfigur blottet for charme, farlighed eller uforudsigelighed, og som animeret skurk skal man besidde mindst et af disse varem√¶rker. Bratt er bare en hat. En tom skal. Filmens publikum, der kan huske 80‚Äôerne, vil m√•ske finde Bratts kiksede nostalgi-fiksering kul√łrt, men figuren er decideret usp√¶ndende.

Meget mere sp√¶ndende er det heller ikke at se Gru m√łde sin tvillingbror. Den hvidkl√¶dte wannabe-superskurk Dru, der opvoksede med drengenes far og tilsyneladende blev rigeligt fork√¶let men aldrig l√¶rte skurkefaget, hvori faren ogs√• excellererede. Dru er temmelig insisterende p√• at Gru, pigerne og nyeste medlem af familien, Grus kollega og k√¶reste, den s√łde Lucy, skal komme p√• visit i villaen i Freedonia (fr√¶k reference til Marx Brothers). Men det er nu bare et nyt sted, hvor det hele kan ramle om √łrerne p√• Gru. Ramle, ramle. Stakkels Gru.

Ud over en vanvittig 'stripper-scene' med Gru, der mister sit t√łj for derefter at sidde fast i en k√¶mpe lyser√łd tyggegummi-ballon, der heldigvis lige d√¶kker de essentielle dele, er der ikke mange overraskelser at komme efter i film 3. Filmens slap-stick fungerer udm√¶rket og hele den visuelle side er naturligvis gennemf√łrt l√¶kker, men underholdningsv√¶rdien er st√łt nedg√•ende, og de sm√• minions er s√• lidt med, at de ikke kan redde helheden. Deres opg√łr med Gru og senere f√¶ngselsscene er t√¶t p√• at v√¶re interessant, mens andre plottr√•de er trivielle og halvhjertede. Det hele virker lettere ligegyldig og meget lidt morsomt. Jeg savnede et budskab, og en skr√¶mmekampagne for hvordan ens t√łjstil kan udvikle sig, hvis ikke man f√•r sat gr√¶nser som barn, er ikke nok til at aktivere lattermusklerne.

Girls Night Out20/7
Dunkirk20/7
Abernes planet: Opg√łret13/7