Premieredato:29-06-2017
Christian AndrénRikard
Johan KylénRoland
Anna BjelkerudElisabeth
Linda FaithLina

Petanque-kæmpen

Fugle flakser forvirret op i luften. Bilalarmer går klagende i gang overalt. Selveste jorden ryster i sin grundvold. Alt sammen på grund af en 50 meter høj kæmpes dundrende fodtrin. Imens spiller en psykotisk mor harmonika i sin lejlighed, og en vanskabt mand forsøger at vinde de nordiske mesterskaber i petanque. Det lyder lidt som om det hele hører til i forskellige historier, men instruktør Johannes Nyholm udviser med sin spillefilmsdebut Kæmpen en imponerende evne til at presse vidt forskellige puslespilsbrikker sammen til en imponerende helhed.

Hvis Kæmpen er et puslespil, så må hjørnebrikken være Rikard. Rikard er født vanskabt og kæmper også med mentale problemer, der har placeret ham på en institution. Rikards mor er psykisk syg og har ikke haft kontakt med ham siden Rikards barndom. Heldigvis har Rikard en glødende passion for Petanque, som han udlever i den lokale petanque-klub med sin trofaste ven Roland. Desværre sætter en ulykke Rikards mulighed for at komme med til det nordiske mesterskab i petanque over styr. Men kan Roland og Rikard måske alligevel finde en vej til mesterskabet i København?

Alt imens vi følger Rikards udfordringer, vandrer en 50 meter høj kæmpe, der til forveksling ligner Rikard, gennem landskabet. Er kæmpen mon en del af Rikards fantasier eller moderens psykoser, og i så fald hvorfor forplanter rystelserne fra kæmpens fodtrin sig så ud i den virkelige verden? Kæmpen er, lidt ligesom Rikard selv, noget af en original. En skønsom blanding af socialrealistisk drama, folkekomedie, fantasifuldt eventyr og klassisk underdog-sportsfilm. Det har jeg aldrig set før, og på papiret lyder det også som om det ikke burde virke. Men det er Kæmpen fuldstændig ligeglad med: Det virker nemlig fremragende.

Med en hovedperson som Rikard kunne Kæmpen nemt være blevet en film, der svælgede i det underlige for det underliges skyld, men det sker aldrig. Vel er både historien og karaktererne bizarre, men der peges aldrig fingre af dem. Kæmpen udviser nemlig en en inderlig kærlighed for sine hovedpersoner, der lynhurtigt forplanter sig helt ud til bagerste række i biografen. Humoren i filmen kommer ikke på bekostning af Rikard, og det er altså noget af et mesterstykke af instruktør Johannes Nyholm. Det er noget af en balancegang at springe fra socialrealisme, til feel-good sportsfilm over magisk realisme og tilbage igen, men Kæmpen får det til at se legende let ud.

Samtidig er der en folkelighed i Kæmpen der åbner den op for et større publikum end jeg havde troet fra så grundlæggende en mærkelig film. Den er både inderligt rørende og oprigtigt sjov. De ellers lidt komiske petangue-kampe forvandles til skæbnesvangre skuddueller i bedste spaghettiwestern stil, ikke mindst takket være Björn Olssons suveræne soundtrack. Det er alt sammen forbandet underholdende, og på trods af – eller netop på grund af – det originale miskmask af genrer, giver det simpelthen bare mening.

På et tidspunkt i Kæmpen beskriver Roland, hvordan det smukkeste man kan gøre i petanque ikke bare er at komme tæt på midten, men at flytte midten. Det er netop det Rikard gør: Udfordrer midten og tanken om det normale. Det samme gør Kæmpen som film, og på vejen bliver den en af de mest originale og hjertevarme nordiske film, jeg har set i årevis.

Mother!14/9
Team Hurricane11/9
De vildfarne7/9