Anmeldelsesdato:30-06-2017
Ralph Fiennesori.st: Alfred Pennyworth
Rosario Dawsonori.st: Batgirl
Zach Galifianakisori.st: The Joker
Jenny Slateori.st: Harley Quinn
Michael Ceraori.st: Robin

Batmani

Den melodramatiske, selvglade og teenageragtige udgave af Batman, vi blev pr√¶senteret for i Phil Lord og Chris Millers sm√•geniale LEGO-filmen - et klodset eventyr, f√•r nu sin helt egen film i form af LEGO Batman filmen. Det er blevet en rablende gal film, der b√•de lykkes som voksenkomedie og b√łrnefilm, men som samtidig ogs√• leverer den klart bedste filmudgave af m√łdet mellem Batman og Robin, vi hidtil har set. Hvis man s√• samtidig, som jeg, er lidt af en Batfreak, s√• er der ikke et √łje t√łrt.

Warner Bros.
Batman arbejder alene. S√•dan er det bare. Men n√•r skurkene er sat bag tremmer, s√• kan det godt blive lidt ensomt at tilbringe n√¶tterne i det rungende tomme Wayne-manor. Bedre bliver det ikke da den unge Barbara Gordon overtager Gothams politistyrke, med en ikke helt ufornuftig id√© om at Batman ikke skal have frit lejde til selvt√¶gt i byens gader. Da Batman ved en fejl adopterer den unge for√¶ldrel√łse Dick Grayson, og selv Jokeren f√łler sig afvist af Batman, begynder noget at tyde p√•, at Batman ikke kan forts√¶tte et liv alene. Alle har jo brug for en familie.

Det er Chris McKay, der har overtaget instrukt√łrstolen denne gang, og det kan m√¶rkes. LEGO Batman filmen f√łles p√• mange m√•der som en DC-udgave af hans fremragende animationsserie Robot Chicken. Tempoet er rasende h√łjt og vitserne fyres af som maskingev√¶rsalver. Faktisk minder LEGO Batman filmen til tider mest af alt om en klassisk spoof fra Zucker br√łdrene. Det imponerende ved det er selvf√łlgelig, at langt de fleste af vitserne rammer med perfekt timing, og at der er nok struktur og hjerte i fort√¶llingen om Batmans ensomhed, til at det ikke bare bliver spredehagl. Det fungerer fantastisk godt at placere den selvh√łjtidelige Batman-figur midt i den slags spoof-kaos. Det f√•r filmen til p√• mange m√•der at ligne den campede 1960'er udgave af Batman, som der da ogs√• refereres rigeligt til.

Warner Bros.
LEGO Batman filmen refererer nemlig b√•de p√• kryds og tv√¶rs til alle inkarnationerne af Batman i diverse medier. Jo mere forh√•ndskendskab man har, jo sjovere er det, men kan man ikke fange referencerne til 1940ernes film-inkarnation af figuren, obskure skurke som Calendar Man eller "Den gang med Prince-musikken og ballonerne", s√• kan man m√•ske genkende nik til Batman v Superman: Dawn of Justice eller Suicide Squad. Og det er ikke kun DC-posen der graves dybt i, andre franchises fra Warner-kataloget ‚Äď som jeg ikke vil afsl√łre her ‚Äď hives ind ud af det bl√•, til suver√¶nt sjov effekt. Men Chris McKay ved heldigvis godt at referentiel humor kan v√¶re farligt, og vitserne har derfor altid flere lag, s√• referencen i sig selv ikke er det sjove. At der er en hel del b√łrn, der ikke vil fange det sjove i, at Batman elsker at se Jerry Maguire i sin hjemmebiograf, er der dog nok ingen tvivl om ‚Äď men jeg var alts√• f√¶rdig af grin.

Bag alt det gakkede og det gennemf√łrte visuelle kaos ligger en overraskende respekt for essensen i Batman-figuren og dennes historie. LEGO Batman filmen giver os endelig en god filmisk repr√¶sentation af forholdet mellem Batman og Robin, der samtidig fremh√¶ver det indbygget latterlige i ideen. Hvis du ikke er Batoman, er det muligt, at der skal tr√¶kkes en stjerne fra min karakter, men det forhindrer ikke LEGO Batman filmen i at v√¶re en af de mest vellykkede komedier i lang tid, en st√¶rk Batman-fort√¶lling og samtidig en fremragende film for hele familien. M√•ske DC bare bare skulle droppe hele Zack Snyder/ Justice League foretagendet og sende det over til LEGO-folkene. De har tydeligvis mere styr p√• det.

Kommentarsporet er sp√¶kket med filmfolk, men der er s√• mange ‚Äď og de er vildt d√•rlige til at introducere sig ‚Äď at det er p√¶nt kaotisk at l√¶gge √łrer til. Hvis man kan magte rodet f√•r man nogle fine historier, om hvordan diverse scener blev til, men det kr√¶ver en superhelt at komme igennem hele sporet!

De forskellige (korte) featuretter er derimod lidt nemmere at ford√łje lige som de fem kortfilm, hvor is√¶r "The Master: A LEGO Ninjago" er top underholdende. Endelig f√•r man ogs√• fire slettede scener, der hovedsageligt vises i r√• skitse-form, hvilket dog ikke skader p√• forst√•elsen, og ti korte trailers/promo-klip, som ogs√• er ganske k√¶kke.

En sjov blanding af ekstramateriale, men som helhed fungerer det som en udmærket bonus.

Human Flow9/11
The Shining9/11