Instruktør:Daniel Borgman

Premieredato:06-07-2017
Pia SkovgaardPia
Céline SkovgaardPias mor
Jens Jensenmanden

Stemmerne der aldrig bliver hørt

Der kan ske utroligt spændende ting i krydsfeltet mellem fakta og fiktion. Der kan også ske virkeligt frygtelige ting i krydsfeltet mellem fakta og fiktion; tænk bare på de værste eksempler af reality-tv. At elske Pia hælder heldigvis mere til det første end det sidste. Den er svær at blive helt klog på, og den stritter lidt i forskellige retninger, men det er også netop det der gør den interessant, og så giver den ikke mindst stemme til en del af det danske samfund, der kun sjældent bliver hørt.

Angel Film
Pia er en mentalt handicappet voksen kvinde, der bor i et hus på Langeland med sin aldrende mor. De er begge klar over at tiden nærmer sig hvor mor Guittou ikke længere kan tage sig af Pia, og hvad stiller Pia så op? Pia tilbringer meget af sin tid på et lokalt værested for handicappede, men ensomheden trænger sig på: Pia drømmer om en kæreste. En dag møder hun den lidt indelukkede mand Jens på havnen, og de to kommer langsomt tættere på hinanden. Men kan en 'normal' mand have et forhold til en kvinde med et mentalt handicap, og er det egentlig det Pia vil?

Det unikke ved at elske Pia er, at både Pia, Jens og Guittou spiller sig selv i en dramatiseret udgave af Pias eget liv, hendes drømme og tanker. Resultatet er en film, der på mange måder ligner en dokumentar, men som fremstiller en fiktionaliseret udgave af sine hovedpersoner. Den helt store gevinst ved denne fremgangsmåde er selvsagt hovedpersonen Pia. Det må være et af filmhistoriens forsvindende få eksempler på en mentalt handicappet hovedperson, der rent faktisk spilles af en virkeligt mentalt handicappet, og det giver filmen en dimension af troværdighed og fascinationskraft, jeg kun sjældent har set.

Angel Film
Den fiktive historie – Pia har aldrig i virkeligheden haft et forhold, der minder om det hun får med Jens – lader når den er bedst, publikum komme tættere på Pias situation og følelser end hvis hun bare havde fortalt om dem til en dokumentarists kamera. Det er fascinerende at følge Pia, som på mange måder er uudgrundeligt svær at gennemskue, navigere igennem de dramatiserede scenarier. At inddrage en person, der ikke nødvendigvis kan overskue konsekvenserne at at spille hovedrollen i en film, i netop en filmproduktion, er utvivlsomt en etisk farezone. Det minefelt navigerer instruktør Daniel Borgman heldigvis med stor følsomhed. At elske Pia er et nænsomt portræt af den fascinerende titelperson.

Det betyder tilgengæld ikke at filmen er uden skarpe kanter. Scenerne fremstår mestendels improviseret, det giver en stærk fornemmelse af virkelighed, men den resulterende noget løse og uklare fortælling underminerer til tider hele pointen med at dramatisere Pias liv. En mere skarp historie, eller en fuldstændig overgivelse til dokumentargenren, havde måske nok været nemmere at sluge end denne lidt uklare blanding. Samtidig er stilen, med smukt fotograferede statiske billeder i det smalle 4:3 format fint udført, men nok også fremmedgørende for andre end det faste artfilm-publikum. Det kunne have været rart om filmen havde henvendt sig til et lidt bredere publikum, der er nemlig mange, der kunne nyde godt af at opleve Pias historie.
For det er virkelig en unik historie At elske Pia får leveret. Nænsomt og kærligt giver den stemme til en type mennesker, der ellers aldrig bliver hørt. Det sker i en form der ikke altid er entydigt uproblematisk, men jeg glemmer helt sikkert ikke Pia lige foreløbig.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvilken film vandt i 1999 Oscaren for 'bedste film'?