Instruktør:Daniel Borgman

Premieredato:06-07-2017
Pia SkovgaardPia
Céline SkovgaardPias mor
Jens Jensenmanden

Stemmerne der aldrig bliver h√łrt

Der kan ske utroligt sp√¶ndende ting i krydsfeltet mellem fakta og fiktion. Der kan ogs√• ske virkeligt frygtelige ting i krydsfeltet mellem fakta og fiktion; t√¶nk bare p√• de v√¶rste eksempler af reality-tv. At elske Pia h√¶lder heldigvis mere til det f√łrste end det sidste. Den er sv√¶r at blive helt klog p√•, og den stritter lidt i forskellige retninger, men det er ogs√• netop det der g√łr den interessant, og s√• giver den ikke mindst stemme til en del af det danske samfund, der kun sj√¶ldent bliver h√łrt.

Angel Film
Pia er en mentalt handicappet voksen kvinde, der bor i et hus p√• Langeland med sin aldrende mor. De er begge klar over at tiden n√¶rmer sig hvor mor Guittou ikke l√¶ngere kan tage sig af Pia, og hvad stiller Pia s√• op? Pia tilbringer meget af sin tid p√• et lokalt v√¶rested for handicappede, men ensomheden tr√¶nger sig p√•: Pia dr√łmmer om en k√¶reste. En dag m√łder hun den lidt indelukkede mand Jens p√• havnen, og de to kommer langsomt t√¶ttere p√• hinanden. Men kan en 'normal' mand have et forhold til en kvinde med et mentalt handicap, og er det egentlig det Pia vil?

Det unikke ved at elske Pia er, at b√•de Pia, Jens og Guittou spiller sig selv i en dramatiseret udgave af Pias eget liv, hendes dr√łmme og tanker. Resultatet er en film, der p√• mange m√•der ligner en dokumentar, men som fremstiller en fiktionaliseret udgave af sine hovedpersoner. Den helt store gevinst ved denne fremgangsm√•de er selvsagt hovedpersonen Pia. Det m√• v√¶re et af filmhistoriens forsvindende f√• eksempler p√• en mentalt handicappet hovedperson, der rent faktisk spilles af en virkeligt mentalt handicappet, og det giver filmen en dimension af trov√¶rdighed og fascinationskraft, jeg kun sj√¶ldent har set.

Angel Film
Den fiktive historie ‚Äď Pia har aldrig i virkeligheden haft et forhold, der minder om det hun f√•r med Jens ‚Äď lader n√•r den er bedst, publikum komme t√¶ttere p√• Pias situation og f√łlelser end hvis hun bare havde fortalt om dem til en dokumentarists kamera. Det er fascinerende at f√łlge Pia, som p√• mange m√•der er uudgrundeligt sv√¶r at gennemskue, navigere igennem de dramatiserede scenarier. At inddrage en person, der ikke n√łdvendigvis kan overskue konsekvenserne at at spille hovedrollen i en film, i netop en filmproduktion, er utvivlsomt en etisk farezone. Det minefelt navigerer instrukt√łr Daniel Borgman heldigvis med stor f√łlsomhed. At elske Pia er et n√¶nsomt portr√¶t af den fascinerende titelperson.

Det betyder tilgeng√¶ld ikke at filmen er uden skarpe kanter. Scenerne fremst√•r mestendels improviseret, det giver en st√¶rk fornemmelse af virkelighed, men den resulterende noget l√łse og uklare fort√¶lling underminerer til tider hele pointen med at dramatisere Pias liv. En mere skarp historie, eller en fuldst√¶ndig overgivelse til dokumentargenren, havde m√•ske nok v√¶ret nemmere at sluge end denne lidt uklare blanding. Samtidig er stilen, med smukt fotograferede statiske billeder i det smalle 4:3 format fint udf√łrt, men nok ogs√• fremmedg√łrende for andre end det faste artfilm-publikum. Det kunne have v√¶ret rart om filmen havde henvendt sig til et lidt bredere publikum, der er nemlig mange, der kunne nyde godt af at opleve Pias historie.
For det er virkelig en unik historie At elske Pia f√•r leveret. N√¶nsomt og k√¶rligt giver den stemme til en type mennesker, der ellers aldrig bliver h√łrt. Det sker i en form der ikke altid er entydigt uproblematisk, men jeg glemmer helt sikkert ikke Pia lige forel√łbig.

Vinterbr√łdre7/12
The Square23/11

Abernes planet: Opg√łret1/12