Juliette BinocheAude Van Peteghem
Valeria Bruni TedeschiIsabelle Van Peteghem
Jean-Luc VincentChristian Van Peteghem
Brandon LavievilleMa Loute Brufort
Didier DesprésAlfred Machin

Borgerskabets diskrete charme

Ikke langt fra den berygtede flygtningelejr i Calais i det nordlige Frankrig findes nogle af de smukkeste kyststr√¶kninger, man kan forestille sig. S√• langt √łjet kan skimte ses skr√•nende klippeformationer, b√łlgeskummende hav og stenbelagte bugter. Terr√¶net er som skabt til det filmiske l√¶rred, og derfor er det ikke overraskende, at den franske instrukt√łr Bruno Dumont har henlagt sin seneste film Mysteriet ved Slack Bay i disse dramatiske omgivelser. I en eller anden forstand spiller flygtningetematikken, der blev ansl√•et i f√łrste s√¶tning faktisk en rolle i filmen ‚Äď om end p√• det symbolske plan.

Another World Entertainment
Krydsning
Mysteriet ved Slack Bay udspiller sig i 1910 i Slack-bugten ‚Äď et aldeles fiktivt sted langs den pittoreske franske nordkyst. To umage detektiver i form af den korpulente Machin (Didier Despr√©s) og den Tintin-lignende Malfoy (Cyril Rigaux) efterforsker en h√•ndfuld turisters uforklarlige og mystiske forsvindinger. Stemningsm√¶ssigt kan Mysteriet ved Slack Bay bedst beskrives som en krydsning mellem milj√łet i Downtown Abbey, humoren i Monthy Python og det groteske univers i Delikatessen. Langt fra de triste og traurige film, der ellers har v√¶ret Dumonts s√¶rkende.

Fransk films ånd
I det smukke franske landskab bor familien Brufort. √Öndeligt lever de fra h√•nden til munden og √łkonomisk af at fragte turister over vandet. Klasseforskellen kan ikke v√¶re st√łrre hos familien Van Peteghem, der ligeledes opholder sig i omr√•det, og anf√łres af den aristokratiske og h√łviske patriark Andr√© Van Peteghem (Fabrice Luchini) og dennes sensible kone Isabella (Valeria Bruni Tedeschi). De lever i en ekstravagant villa med maghonim√łbler og bengalsk belysning. De er filmens reelle flygtninge p√• flugt fra det moderne storbylivs tryk p√• sj√¶lelivet og nervesystemet. S√•ledes bliver b√•de livslede, melankoli, pessimisme, defaitisme, men ogs√• gl√¶de, overv√¶ldelse og hengivenhed ytret i fl√¶ng ‚Äď helt i fransk films √•nd.

Another World Entertainment
Lagkagebund og flydeskum
Kort efter deres ankomst f√•r de selskab af Andr√©s flamboyante og teatralske s√łster Aude (Juliette Binoche) og dennes tre b√łrn. Hendes ankomst s√¶tter gang i en lavine af forviklinger, forvildelser og forvekslinger. P√• n√¶rmest Shakespearesk maner bliver Brufort familiens tavse og √¶ldste s√łn Ma Loute (Brandon Lavieville) involveret i Audes b√łrns liv. Alt imens forsvinder flere og flere fra bugten, og detektiverne optr√¶der mere og mere akavede og opgivende. Publikum finder dog hurtigt ud af, hvem der st√•r bag mordene, mens de to detektiver klumper rundt i sandet som G√łg og Gokke. Netop det sk√¶ve og sk√łre persongalleri udg√łr lagkagebunden i Mysteriet ved Slack Bay, der til tider har en lidt tr√¶g handling. Det velpiskede og faste flydeskum m√• naturligvis v√¶re dialogen og de mange burleske episoder.

Kunstnerisk vink
En periodefilm, en slapstick komedie, en kostume-komedie, et humoristisk drama, et festligt lystspil eller en vaudeville uden sang. Der er mange retvisende pr√¶dikater, man kan give Mysteriet ved Slack Bay. Filmen udm√¶rker sig ikke gennem h√¶sbl√¶sende handling, selvom den kredser om klassisk opklaringsarbejde. Tv√¶rtimod holdes fokus p√• de farverige karakterer, der konstant diverterer med l√łjerlige indfald, morsomme replikker, pomp√łse kostumer og ekspressive ansigtsudtryk. Dumont sender tydeligvis en stor kunstnerisk hilsen til mestrer som Tati, Bu√Īuel og Fellini. Ydermere b√łr fotografen Guillaume Deffontaines roses for sin eminente naturoptagelser og stilsikre kameraf√łring. Alt i alt er Mysteriet ved Slack Bay en underholdende farce med stor √¶stetisk sans.

Brad's Status14/12
Stalins d√łd14/12
Vinterbr√łdre7/12