Kristen StewartMaureen Cartwright
Lars EidingerIngo
Sigrid BouazizLara
Anders Danielsen LieErwin
Ty OlwinGary

At leve som et genfærd

N√•r vi mister nogen, der st√•r os n√¶r, kan det til tider f√łles som om det ikke er dem der er v√¶k, men i stedet de der st√•r tilbage, der er blevet til sp√łgelser. Livet er for evigt forandret, og personer der f√łr var vores pejlem√¶rker, og en stor del af vores egen identitet er revet v√¶k. Pludselig giver verden bare meget mindre mening. Ofte fors√łger vi at finde svar alle mulige ‚Äď og umulige ‚Äď steder, og de underligste ting minder os om dem vi har mistet. Jeg tror aldrig jeg har set en film, der s√• pr√¶cist indkapsler denne komplekse f√łlelse som Olivier Assayas seneste film Personal Shopper.

Camera Film
I Personal Shopper er personen, der har mistet, den unge kvinde Maureen (Kristen Stewart). Hun arbejder i Paris som personlig indk√łber for den feterede og dybt usympatiske ber√łmthed Kyra. Det betyder, at Maureen k√łber designert√łj og smykker til Kyra, som de fleste fashionistaer ville g√łre alt for bare at kaste et blik p√•. Men p√• trods af Maureens fascination af de materielle goder, hader hun sit job. Den egentlige grund til at hun er i Paris, er tvillingebroderen Lewis‚Äô pludselige d√łd. Maureen er nemlig et medium ‚Äď som ogs√• Lewis var det ‚Äď og nu s√łger hun desperat efter et tegn fra Lewis fra det hinsides; hvis der da findes et hinsides. Situationen eskalerer hurtigt da Maureen tilsyneladende f√•r kontakt med en tilstedev√¶relse i Lewis‚Äô gamle hus, og et ukendt nummer begynder at sende meget personlige beskeder til hendes telefon.

Personal Shopper er en sp√łgelseshistorie som ingen anden, men hvis man forventer en b√łh-gyser, s√• er man g√•et forkert i byen. Instrukt√łr Olivier Assayas har skabt et s√łgende eksistentielt drama, med en fremragende Kristen Stewart i centrum. De der stadig forbinder Stewart med den fade Bella fra sagaen om de glitrende vampyrer ville have godt af at kaste et blik p√• Personal Shopper. Her leverer hun en helt uforlignelig pr√¶station som en s√łgende ung kvinde, der tilsyneladende har mistet sin egen identitet og al mening med livet. Maureen er som et sp√łgelse i sit eget liv; aldrig helt til stede. Hendes ekistentielle s√łgen kontrasteres genialt med det tiltr√¶kkende overfladiske liv som personlig indk√łber, men ingen smykker fra Cartier eller kjoler fra Louis Vuitton kan bringe Lewis tilbage.

Camera Film
Men p√• trods af sine tunge temaer, eller m√•ske netop p√• grund af dem, er Personal Shopper ikke uden gys. Der gemmer sig en iskold thriller under overfladen, der v√¶kker minder om b√•de Alfred Hitchcock og l√¶rlingen Brian De Palma. Enkelte scener er faktisk nogle af de mest r√¶dselsv√¶kkende, jeg har v√¶ret vidne til i √•r. Det g√¶lder for de m√•ske/m√•ske ikke overnaturlige h√¶ndelser, men s√¶rligt en sekvens, der centrerer sig om noget s√• simpelt som missede SMS‚Äôer, er allerede en decideret h√•rrejsende klassiker i min bog. Gysene underst√łtter den vaklende f√łlelse af ubehag, der hviler over hele filmen.

Jeg sp√•r, at det ikke er alle, der vil v√¶re lige begejstrede for Personal Shopper. Det er en uforbeholdent enigmatisk film, der ikke leverer et eneste klart svar p√• de mange sp√łrgsm√•l den rejser. Men den v√¶kker en stemning, en rastl√łst s√łgende og sorgfyldt stemning, som jeg ikke har oplevet i nogen andre film, og s√• er Kristen Stewarts pr√¶station decideret mesterlig.

Lys i m√łrket17/8
69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8