Anmeldelsesdato:03-07-2017
Octavia SpencerDorothy Vaughan
Janelle Mon√°eMary Jackson
Kevin CostnerAl Harrison
Kirsten DunstVivian Mitchell
Jim ParsonsPaul Stafford

talent > fordomme

Det biografiske drama kan gribes an på mange måder, men hvis man ikke har en original idé, så har genren en fuldstændig driftssikker manual liggende, som kan tages i brug. Og du godeste, hvor bliver den brugt i Theodore Melfis pæne og veldrejede drama om et par af de kvinder, der helt i strid med tidens toner endte med at få betroede stillinger i det NASA, der kæmpede en brav kamp for at få en astronaut helskindet ud i rummet.

Fox film
Historien om borgerrettighedskampen i 60‚Äôerne er fortalt mange gange p√• film. Ofte med fokus p√• netop kampen. Protestmarcherne, de karismatiske ledere, opr√łrstrangen og konfrontationen med det for√¶ldede, racistiske samfundssystem. I Hidden Figures fort√¶lles med humoristisk glimt i √łjet om den institutionaliserede racisme og om hvordan talent ender med at overvinde fordommene. En positivt ladet historie fra et m√łrkt kapitel i det unge amerikanske samfunds historie, hvor racismen skyldes dumhed og uvidenhed snarere end inkarneret ondskab. M√•ske for p√¶n en skildring i manges √łjne, men det skal ikke tage den umiddelbare underholdningsv√¶rdi og den √łjeblikkelige charme fra Melfis h√łflige filmatisering.

Centralt har vi et st√¶rkt trekl√łver i form af Taraji P. Henson, Janelle Mon√°e og Oscar-nominerede Octavia Spencer, der spiller de tre skjulte personligheder, som titlen refererer til. De har alle tre eksisteret og arbejdet for NASA, hvor de var med bag de store landvindinger i matematikkens og geometriens verden, som endte med at sende en mand til m√•nen. De fungerede som menneskelige computere i selskab med mange andre, hvor de mange komplicerede beregninger i rumfartsprogrammet blev gennemf√łrt manuelt. Det arbejde kr√¶vede de bedste af de bedste, og b√•de hvide og sorte bidrog, men sidstn√¶vnte gruppe var blot placeret i deres helt egen bygning, som kun n√łdig blev bes√łgt af den afdelingsleder, som fordelte arbejdsopgaverne.

Det overordnet atypiske ved tre sorte kvinder i s√• ansvarsfulde hverv i slut-50‚Äôerne noteres med overraskelse af en landbetjents i filmens anden √•bningsscene, der sl√•r tonen helt pr√¶cist an. F√łrste indslag i filmen er et flashback til vores talentfulde hovedperson Katherines barndom, hvor hun bliver optaget p√• en skole for s√¶rligt intelligente (hvis vi nu skulle v√¶re i tvivl). Den kunne man godt have undv√¶ret, men fra landbetjenten og frem st√•r det klart, at Hidden Figures skildrer tidens kvaler med humoristisk overskud og en sikker musikalsk fornemmelse. Det √¶ndrer dog ikke ved, at vejen frem i verden, n√•r man befinder sig i den m√łrke k√¶lder hos NASA er lang. Selv da Katherine bliver forfremmet, m√• hun stadig krydse p√• tv√¶rs af de mange bygninger i Langley for at benytte toilettet forbeholdt hende, og hendes kolleger f√•r snart sat en "Colored only"-kaffekande op p√• kontoret.

Fox film
Katherine beslutter sig dog snart til at regne bukserne af de andre, og snart udfordrer hun afdelingens chefingeni√łr Paul Stafford og fascinerer afdelingens leder Al Harrison i Kevin Costners altid sympatiske skikkelse. Han er naturligvis for verdensfjern til at se den urimelige forskelsbehandling, men da konsekvenserne begynder at g√• op for ham, bliver han ikke overraskende en n√¶r allieret. Sidel√łbende f√łlger man Mary Jacksons karriere, der udspiller sig i vindtunnellerne hos den ansvarlige rumskibsbygger, og til dels i retssalene, hvor hun k√¶mper for at f√• lov til at f√łlge pr√¶cis det kursus p√• en 'hvid' skole, som skal til for at blive NASA-ingeni√łr ‚Äď og Octavia Spencers varme Dorothy Vaughan indser som en af de f√łrste, at man nok hellere m√• holde sig p√• god fod med det nye monstrum som IBM installerer hos NASA, s√• hun sikrer, at alle hendes piger l√¶rer Fortran og dermed udman√łvrer alle de kloge m√¶nd.

Problemerne l√łser sig med andre ord stille og roligt. Vores tre hovedpersoner er dygtigere, mere rolige og overb√¶rende og selvf√łlgelig ogs√• mere forudseende end alle andre. Man overraskes ikke, n√•r de hiver en s√¶rlig sindrig formel eller betragtning op af lommen, og l√łsningerne p√• deres problemer er lette og ubesv√¶rede. Der er bestemt ikke mange kanter at river sig p√• i Hidden Figures, men den fort√¶ller charmerende og velfungerende om et for mange helt skjult kapitel i rumfartens formative √•r, hvor i hvert fald tre sorte kvinder gjorde en verden til forskel for b√•de egne forhold og rettigheder i et samfund, der stadig sad fast i fortidens for√¶ldede verdenssyn, men s√• sandelig ogs√• for NASAs evne til at lykkes med at sl√• russerne i det ind√¶dte rumkapl√łb op gennem 60‚Äôerne.

Kommentarsporet med Theodore Melfi og Taraji P. Henson er rimeligt sp√¶ndende. Vi f√•r en p√¶n portion information uden de to tyr til overfl√łdig bagdelskysseri, som desv√¶rre pr√¶ger de forskellige featuretter.
Der er ellers masser af historie at komme efter de seks bag kameraet-indslag, men de begynder hurtigt at klistre til med ros og lovprisninger til stort set alle de involverede. Det kunne have været mere effektivt sat sammen.
De otte slettede scener er derimod v√¶rd at bruge tid p√•. Man kan tilmed se/h√łre dem med forklarende kommentarspor fra Melfi. Og endelig f√•r vi en bunke stillfotos fra optagelserne og filmens trailer.
En broget bonus, men hovedsageligt er det interessant nok.

Girls Night Out20/7
Dunkirk20/7