Anmeldelsesdato:22-08-2001
Bruce WillisDavid Dunn
Samuel L. JacksonElijah Price
Robin WrightAudrey Dunn
Spencer Treat ClarkJoseph Dunn
Charlayne WoodardElijahs mor

Ukendte kræfter

Seks uger i træk tilbage i august måned 1999 lå filmen Den sjette sans nummer 1 på den amerikanske box office, og den trak tillige næsten 30 millioner dollars ind i hver af de seks uger. En fuldstændig utrolig bedrift. Folk elskede filmen og mange kritikere var med. I marts måned sidste år blev den indstillet til seks Oscars uden at vinde nogle af dem, men alene anerkendelsen må have været nok for filmens unge bagmand, manuskriptforfatter og instruktør M. Night Shyamalan. Nu er han så tilbage og nok engang med Bruce Willis i hovedrollen.

Tragisk mirakel
Willis spiller den mutte sikkerhedsvagt David Dunn, hvis ægteskab og forhold til sønnen Joseph er i problemer. David er på vej hjem til Philadelphia fra New York, hvor han har været til jobsamtale, da hans tog forulykker. Samtlige passager dør - undtagen David, han slipper oven i købet ud af ulykken uden en eneste skramme. Tragedien får konen Audrey til at indse, at ægteskabet bør få en ekstra chance, men det gør ikke David mere lykkelig. Da han begynder at få små, mystiske beskeder begynder han dog at live op. Det viser sig, at det er galleri-ejeren og tegneseriesamleren Elijah Price, der, på sin helt egen måde, prøver at hjælpe ham. Elijah er nemlig overbevist om, at David er i besiddelse af nogle anderledes kræfter.

Fine præstationer
Ligesom i Den sjette sans er der noget overnaturligt ved Unbreakable, som dog slet ikke har så meget råkraft som forgængeren. Slutningen har heller ikke samme chokeffekt, men alligevel nok til at vi ikke skal komme nærmere ind på den her. Unbreakable er i det hele taget en 'lille' opfølger til sidste års kæmpesucces. Men den er dog ikke uden charme. Bruce Willis er igen indelukket og uden de store armbevægelser, og Samuel L. Jacksons indædte præstation svinger fint med Willis'. De har arbejdet sammen før i Die Hard with a Vengance, og deres samspil er endnu engang en fornøjelse. Sønnen Joseph spilles også fabelagtigt af unge Spencer Treat Clark, der sidste gang kunne opleves som Lucius i Gladiator. Shyamalan er virkelig dygtig til at klemme fine præstationer ud af sine unge skuespillere.

Stemningsmættet
Shyamalan er i det hele taget en mand med mange talenter. Hans grundige stemningsbilleder sætter en fænomenal ramme, om en rimelig modig historie, og trods det søgte plot, får han filmen til at virke. Man tror både på historien og personerne der omgiver den. James Newton Howards stilfærdige musik hjælper også pænt til, men ellers er det de utilregnelige kameravinkler der først og fremmest får en ud på kanten af sædet. Filmen er ikke så uhyggelig som Den sjette sans, den er tillige lidt langsom i perioder, men uinteressant bliver den aldrig.

Smuk og melankolsk
Unbreakable er underholdende på sin helt egen måde, dens melankolske udstråling er dragende smuk, og samtidig ligger der en drilsk holdning lige under overfladen. Shyamalan spiller meget på sine films slutninger, hvilket kan virke en smule provokerende, men når man så endelig kommer til den store finale, så har det hele været værd at vente på. Den er langt fra det lille mesterværk som Den sjette sans var, men den kan bestemt stå på egne ben.

Det ville garanteret havde været spændende, hvis der var blevet lagt et kommentarspor på udgivelsen. M. Night Shyamalan er en instruktør, der altid har noget at fortælle om sine personer og sin historie, så her føler man sig lidt snydt. Til gengæld introducerer han alle 7 slettede scener, der er den bedste del af bonus-pakken. Ellers er der kun et 13 min. "bag-om filmen"-program at komme efter. Har man ikke set filmen eller ved man meget lidt om den, bør man dog ikke se det lille og ganske udmærkede program først, da det gør meget ud af filmens frække slutning. Derudover er der kun blevet lagt traileren og en anden 'forfilm' på disken. Unbreakable har ikke meget at byde på, men det, den har, er godt.