Anmeldelsesdato:10-07-2017
Dane DeHaanLockhart
Mia GothHannah
Jason IsaacsVolmer
Harry GroenerPenbroke
Celia ImrieVictoria Watkins

Et gotisk spaophold

A Cure for Wellness er en mærkelig størrelse. Her har vi noget så sjældent som to en halv times visuelt opfindsomt gys med højt budget. Det er altså sjældent at den slags får grønt lys i Hollywood nu til dags. Men instruktør Gore Verbinski har altid haft en evne til at få ambitiøst mærkelige genrefilm forbi pengemændende, og A Cure for Wellness er vitterligt ambitiøst mærkelig. Det er en sorthumoristisk, surrealistisk og gotisk fortælling, der måske nok er lige lang og rodet nok, men som samtidig er et unikt underholdende bekendtskab.

Fox film
Den unge børsmægler Lockhart (Dane DeHaan) sendes afsted til de Schweiziske Alper for at hente sit firmas CEO tilbage fra et gammeldags behandlings-spa. Men der går ikke længe, før Lockhart opdager, at der er ugler i mosen på det gamle slot. Før han ved af det, er han indlagt som patient, og hans CEO Pembroke (Harry Groener) er ikke meget for at tage med tilbage. Hvorfor dog forlade den vidunderlige vand-terapi som stedet tilbyder? Men hvem er den mystiske unge kvinde Hannah (Mia Goth), der færdes mellem de ældre patienter, og hvad er det egentlig for nogle behandlinger, der foregår på de underste etager af wellness-centret?

Allerede i åbningsscenerne bliver det klart hvilken genre, der her skal genoplives fra de døde. Som en anden Jonathan Harker begiver Lockhart sig til Draculas slot – undskyld, jeg mener wellness-centret – i truende billeder. Godt nok er det ikke en greve, der spøger i behandlingscentrets fortid, men en baron kan vel også gøre det. A Cure for Wellness er noget så gammeldags som gotisk horror. Alle genretroperne er på plads. Frygtelige familiehemmeligheder skal afsløres, sindet er i forfald og i mørke kældre foregår frygtelige eksperimenter. Edgar Allan Poe og co. ville være stolte.

Gore Verbinski – der i øvrigt sammen med Mia Goth har et navn, der er lidt for perfekt til gotisk gys – morer sig tydeligt med den noget outrerede fortælling. Verbinski har altid haft en stærk stil, og i A Cure for Wellness folder han den virkelig ud i smukke og ildevarslende billeder. Der er virkeligt effektive tableauer i den her film, der til tider bliver decideret surrealistisk: En hjort i et dampbad eller en nøgen kvinde i et badekar fyldt med ål f.eks. Hele tiden med et glimt i øjet og en dyb åre af underliggende sort humor. Vi er temmelig langt fra de lavbudgets bøh-spøgelsesgysere, der ellers normalt dukker op i biografen.

Fox film
Af samme grund skal man heller ikke forvente traditionelt gys, men mere en ildevarslende mareridtsagtig stemning med enkelte nedslag af tåkrummende body-horror; bl.a. et besøg hos en ikke så behagelig tandlæge. Det hele kulminerer i en totalt gakket finale, der går langt ind i klassisk Hammer-horror territorium. Det er bestemt ikke alle, der vil kunne følge med til det, eller filmen som helhed for den sags skyld. Ambitionerne er store, men historien får aldrig rigtigt bundet sig sammen; rejsen er sjovere end destinationen. Det ville heller ikke have gjort skade at efterlade en halv time mere i klipperummet.

Tag ikke fejl af de fire stjerne jeg sender til A Cure for Wellness. Den er ikke for alle. Det er en oprigtigt bizar mainstream film, der har potentiale til at være noget polariserende. Jeg kan ikke ignorere, at den både er for lang og fortællemæssigt stritter i forskellige retninger. Men er du til stilfulde gotiske fortællinger med en snert af camp, så bliver du nok, som mig, lidt småforelsket. I så fald ordinerer jeg en tur til de Schweiziske alper. Jeg har hørt at vandet skulle være ekstra rent deroppe.

Meget bonus er der ikke at finde på blu-ray'en: En slettet scene, som dog er næsten fem minutter lang, og et enkelt making of-indslag om musikken.
Menupunktet "Meditations" er et tre-delt syre-indslag i filmens ånd, men man bliver ikke meget klogere på filmen af at lægge mest øre til disse korte besynderligheder.
Ellers finder man bare filmens tre trailers. Tonen på ekstramaterialet er altså ganske fin, men kvaliteten kunne vel også være opnået med ekstra kvantitet.