Anmeldelsesdato:20-06-2017
Dwayne Johnsonori.st: Maui
Rachel Houseori.st: Gramma Tala
Temuera Morrisonori.st: Chief Tui
Jemaine Clementori.st: Tamatoa
Nicole Scherzingerori.st: Sina

Buddy-komedie ala Disney

Er der noget den tidligere wrestler Dwayne Johnson – aka The Rock – ikke kan? Ikke alene er han et muskelsvulmende stykke mandfolk med både karisma og komisk timing nok til at dele ud af. Nu folder han sig også ud som fremragende stemmeskuespiller og habil sanger. I Disneys nyeste animationsfilm Vaiana er Johnson med til at skabe en 'instant classic' af en Disney-figur i form af halvguden Maui. Maui ville i de fleste animationsfilm være det absolutte højdepunkt, men Vaiana holder så høj en standard, at han blot er et en af mange kvaliteter. Disney leverer varen igen.

Walt Disney Studio Motion Pictures
I et ældgammelt mytisk Polynesien vokser Vaiana op i et lille øsamfund. Hun er datter af øens høvding, og derfor også udset til at overtage ledelsen af det harmoniske, men lukkede, lille fællesskab. Vaiana føler sig dog kaldet af havet til at rejse, og da øens planter og liv begynder at dø ud af en mystisk sygdom, tager Vaiana afsted. Ser du, havet har nemlig udpeget hende til at finde halvguden Maui, der for årevis siden stjal det legendariske hjerte af Te Fiti, og få ham til at levere hjertet tilbage for igen at bringe harmoni til de polynesiske øer.

Vaiana leverer lige præcis hvad vi forventer fra en klassisk Disney-film: Eventyr, god musik, mindeværdige figurer, humor, rørende melodrama og smuk animation. De ørehængende sange er bl.a. leveret af den talentfulde Lin-Manuel Miranda, og de er helt på højde med det bedste fra Disney-renæssancen; herunder Skønheden og Udyret, Aladdin og Løvernes konge. Maui er som sagt født til at blive ikonisk, men også den egenrådige Vaiana, der forfriskende får lov til at være en kvindelig Disney-figur helt uden romance, er fantastisk.

Walt Disney Studio Motion Pictures
Den Polynesiske kultur er smukt fremstillet, og computeranimationen gør sig enormt godt til den store rolle havet spiler i fortællingen. Filmen laver også fornemme stilistiske udsving, bl.a. med et besøg til et neonfarvet monster-rige under vandet. Resultatet er måske er en af Disneys smukkeste film nogensinde. Men det virkeligt forfriskende er den relativt lille historie, der fortælles. Godt nok er verdens sikkerhed på spil, men det meste af tiden er Vaiana mest af alt en slags road-movie på vandet. En buddy-komedie der udspiller sig hovedsageligt mellem slynglen Maui og den renhjertede Vaiana. Det fungerer enormt godt og giver plads til at karaktererne for alvor kan udfoldes.

Vaiana får med sin smallere historie måske aldrig helt samme følelsesmæssige tyngde som de største øjeblikke fra tidligere Disney-film, men den opvejer det med en oprigtig sans for eventyr, fantastisk musik og mindeværdige karakterer, der gør det til en af de bedste Disneyfilm i det 21. århundrede. Og så lige en afsluttende kommentar til Dwayne Johnson på vegne af resten af klodens mænd – slap nu lige af med talentet og giv os andre en chance!

Det er sandelig omfattende bonusmateriale man får med blu-ray'en. Ud over syv slettede (og meget rå) scener med introduktion fra instruktørerne Ron Clements og John Musker, har de to herrer også indtalt et kommentarspor. Men lige som med de mange featuretter, er det lettere kaotisk. De snakker om alt og specielt alle, og med mindre man er hardcore Disney-animator-fan vil de 735 navne de slynger ud, ikke sige en meget. Lidt for meget info, er ikke altid en god ting.

Så er de forskellige making of-featuretter nemmere at følge med i. Især det cirka 30 minutter lange indslag "Øernes stemme" er kulturelt spændende, lige som indslaget om tøjet og elementerne er interessante, mens det korte "Ting du ikke vidste om" er pænt ligegyldigt.

Ujævnt ekstramateriale betyder dog ikke kedeligt, og netop fordi der er så meget, kan man bare nøjes med at nyde det, man selv finder sjovt. Der er dog ikke så meget 'sjov & ballede i børnehøjde' på udgivelsen, som der tit er på disse børnevenlige film; andet end nogle sange som kan opleves uden man har stærke engelsk kendtskaber.

Endelig finder man en lille Vaiana-kortfilm samt kortfilmen, der opvarmede for filmen i biografen, den strand v. arbejde-charmerende Inner Workings. Den kan nemt genses.

Joel Schlesinger instruerede i 1971 den første større film, hvor de mandlige hovedpersoner kysser hinanden på læberne – hvad hedder filmen?