Anmeldelsesdato:20-06-2017
Dwayne Johnsonori.st: Maui
Rachel Houseori.st: Gramma Tala
Temuera Morrisonori.st: Chief Tui
Jemaine Clementori.st: Tamatoa
Nicole Scherzingerori.st: Sina

Buddy-komedie ala Disney

Er der noget den tidligere wrestler Dwayne Johnson ‚Äď aka The Rock ‚Äď ikke kan? Ikke alene er han et muskelsvulmende stykke mandfolk med b√•de karisma og komisk timing nok til at dele ud af. Nu folder han sig ogs√• ud som fremragende stemmeskuespiller og habil sanger. I Disneys nyeste animationsfilm Vaiana er Johnson med til at skabe en 'instant classic' af en Disney-figur i form af halvguden Maui. Maui ville i de fleste animationsfilm v√¶re det absolutte h√łjdepunkt, men Vaiana holder s√• h√łj en standard, at han blot er et en af mange kvaliteter. Disney leverer varen igen.

Walt Disney Studio Motion Pictures
I et √¶ldgammelt mytisk Polynesien vokser Vaiana op i et lille √łsamfund. Hun er datter af √łens h√łvding, og derfor ogs√• udset til at overtage ledelsen af det harmoniske, men lukkede, lille f√¶llesskab. Vaiana f√łler sig dog kaldet af havet til at rejse, og da √łens planter og liv begynder at d√ł ud af en mystisk sygdom, tager Vaiana afsted. Ser du, havet har nemlig udpeget hende til at finde halvguden Maui, der for √•revis siden stjal det legendariske hjerte af Te Fiti, og f√• ham til at levere hjertet tilbage for igen at bringe harmoni til de polynesiske √łer.

Vaiana leverer lige pr√¶cis hvad vi forventer fra en klassisk Disney-film: Eventyr, god musik, mindev√¶rdige figurer, humor, r√łrende melodrama og smuk animation. De √łreh√¶ngende sange er bl.a. leveret af den talentfulde Lin-Manuel Miranda, og de er helt p√• h√łjde med det bedste fra Disney-ren√¶ssancen; herunder Sk√łnheden og Udyret, Aladdin og L√łvernes konge. Maui er som sagt f√łdt til at blive ikonisk, men ogs√• den egenr√•dige Vaiana, der forfriskende f√•r lov til at v√¶re en kvindelig Disney-figur helt uden romance, er fantastisk.

Walt Disney Studio Motion Pictures
Den Polynesiske kultur er smukt fremstillet, og computeranimationen g√łr sig enormt godt til den store rolle havet spiler i fort√¶llingen. Filmen laver ogs√• fornemme stilistiske udsving, bl.a. med et bes√łg til et neonfarvet monster-rige under vandet. Resultatet er m√•ske er en af Disneys smukkeste film nogensinde. Men det virkeligt forfriskende er den relativt lille historie, der fort√¶lles. Godt nok er verdens sikkerhed p√• spil, men det meste af tiden er Vaiana mest af alt en slags road-movie p√• vandet. En buddy-komedie der udspiller sig hovedsageligt mellem slynglen Maui og den renhjertede Vaiana. Det fungerer enormt godt og giver plads til at karaktererne for alvor kan udfoldes.

Vaiana f√•r med sin smallere historie m√•ske aldrig helt samme f√łlelsesm√¶ssige tyngde som de st√łrste √łjeblikke fra tidligere Disney-film, men den opvejer det med en oprigtig sans for eventyr, fantastisk musik og mindev√¶rdige karakterer, der g√łr det til en af de bedste Disneyfilm i det 21. √•rhundrede. Og s√• lige en afsluttende kommentar til Dwayne Johnson p√• vegne af resten af klodens m√¶nd ‚Äď slap nu lige af med talentet og giv os andre en chance!

Det er sandelig omfattende bonusmateriale man f√•r med blu-ray'en. Ud over syv slettede (og meget r√•) scener med introduktion fra instrukt√łrerne Ron Clements og John Musker, har de to herrer ogs√• indtalt et kommentarspor. Men lige som med de mange featuretter, er det lettere kaotisk. De snakker om alt og specielt alle, og med mindre man er hardcore Disney-animator-fan vil de 735 navne de slynger ud, ikke sige en meget. Lidt for meget info, er ikke altid en god ting.

S√• er de forskellige making of-featuretter nemmere at f√łlge med i. Is√¶r det cirka 30 minutter lange indslag "√ėernes stemme" er kulturelt sp√¶ndende, lige som indslaget om t√łjet og elementerne er interessante, mens det korte "Ting du ikke vidste om" er p√¶nt ligegyldigt.

Uj√¶vnt ekstramateriale betyder dog ikke kedeligt, og netop fordi der er s√• meget, kan man bare n√łjes med at nyde det, man selv finder sjovt. Der er dog ikke s√• meget 'sjov & ballede i b√łrneh√łjde' p√• udgivelsen, som der tit er p√• disse b√łrnevenlige film; andet end nogle sange som kan opleves uden man har st√¶rke engelsk kendtskaber.

Endelig finder man en lille Vaiana-kortfilm samt kortfilmen, der opvarmede for filmen i biografen, den strand v. arbejde-charmerende Inner Workings. Den kan nemt genses.

Mother!14/9
Team Hurricane11/9