Woody HarrelsonThe Colonel
Steve ZahnBad Ape
Karin KonovalMaurice
Amiah MillerNova
Terry NotaryRocket

Hil Cæsar

I 2011 og 2014 fik vi de første to kapitler i denne nye og rimelig interessante reboot-trilogi om Abernes planet. Men selv hvis ikke man har set de to foregående film, kan Abernes planet: Opgøret sagtens ses alligevel, for selvom den også er en glimrende finale er den parallelt en lille morale om tilgivelse, had og selvindsigt, eller mere kronologisk: Om selvindsigt, had og tilgivelse. En proces mange homo sapiens ikke ville magte og her er det vores chimpanse der gennemgår den emotionelle rejse. Filmenes prægtige centrum: Caesar.

Den kloge chimpanse er blevet mere grå i skægget og udviklingen tro sikkert også nogle IQ-points højere, men han plages i sine drømme af Koba, der nærmest håner ham. Men Koba overlevede ikke forrige film og det er tydeligvis Caesars dårlige samvittighed, der har taget Kobas form i hans mareridt. Den egentlige skurk er denne gang et menneske, eller resterne af et menneske, for "Obersten", som han kun omtales som, er moralsk korrumperet og et følelsesmæssigt forlis. Den apokalyptiske virus, der hærgede vores jord for år tilbage, raser stadig i periferien for nu er nogle af de få overlevende mennesker begyndt at miste deres tale-egenskaber. Oberstens søn hører til den uheldige gruppe, og i en skæbnesvanger monolog fra Obersten til Caesar lærer vi hvordan sønnikes pludselige taleproblemer blev hans død.

Der er altså stadig liv på spil i Opgøret, som er en langt bedre titel end den originale, der deklarerer krig. Dette er guerillakampe i skoven. Det er flot iscenesat og medrivende, set fra et actionperspektiv, men Oberstens tilsyneladende langvarige krig for at finde Caesar handler mere om hans indre dæmoner end abernes kamp for overlevelse. Og dette er abernes film. De eneste mennesker, der opererer i filmen er Obersten og hans kultlignende lille gruppe militærfolk og en ung pige som vores hoved-aber falder over på deres mission. Pigen har også mistet evnen for at tale, men ikke sin medmenneskelighed og hun er et overraskende interessant element i fortællingen.

Ud over pigen møder Caesar & Co. også en anden chimpanse, der lige som Caesar kan tale, og muligvis grundet sin stemme leveret af Steve Zahn, udgør en næsten lidt for sjov og sær sidekick til de ellers seriøse aber. Heldigvis holder Matt Reeves, der igen har sat sig i instruktørstolen, balancen mellem de mange moralske og etiske budskaber, men "Bad Ape" og hans fjollerier er lige ved at rende med opmærksomheden, når han er i billedet.
Det hjælper heller ikke actiondelen af filmen, når der filosoferes af manuskriptforfatterne Mark Bomback og Matt Reeves. Med en spilletid på 2 timer og 20 minutter er Abernes planet: Opgøret ikke en kvik lille actionbasker. Den er til tider en tung debat på den rigtige side af det selvhøjtidelige, der stiller flere spørgsmål end den giver svar, men den kunne garanteret havde været lige så kvik med en kortere spilletid?

Den er under alle omstændigheder en værdig og ganske spændende afslutning på en begavet filmserie, der har dyrket de store temaer om næstekærlighed, udvikling og diverse grader af menneskelighed, og som sideprodukt haft storladen action på menuen, for ikke at tale om nogle fantastiske skuespilpræstationer. Selvfølgelig især fra Andy Serkis' imponerende arbejde med Caesar-figuren, der kun er blevet mere fascinerende med hver film, men her på falderebet skal Woody Harrelson og hans Colonel Kurtz-lignende optræden også have en hånd. Han er vanvittig overbevisende som knækket militærmand, og trods hans tydelige reference til Apocalypse Now, bliver hans figur aldrig utroværdig.
Dette er en filmserie, der har vist sig at være bundsolid fra start til slut. Har flettet drama med patos med intensitet, fra dvælende til højt tempo. Underholdningsniveauet har måske været ujævnt, men det skader ikke med stille perioder imellem popcorn-knaseriet og endelig har vores hovedperson været et massivt anker der aldrig har svigtet. Han har bestemt ikke været dårligt selskab, ham Caesar.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9