Emrik √ĖhlanderKim
Louise NyvallMomo
Alexander Gustavsson(Momo
Wilma HolménBella
Vilgot Ostwald VesterlundBella

K√łnsforvandlingen

Sverige er kendt for sin st√¶rke og til tider rabiate k√łnspolitiske diskussioner. Det kunne danske seere eksempelvis opleve i den seneste s√¶son af DR‚Äôs dramaserie Broen. Folkhemmet p√• den anden side af sundet er utvivlsomt et feministisk foregangsland, men ligeledes et land hvor de k√łns- og socialpolitiske krav og dagsordner i visse tilf√¶lde g√•r lige til eller endda over stregen. I den svenske film Girls Lost instrueret af Alexandra-Therese Keining m√łder tilskueren et pige-trek√łver, der fungerer som den lokale skoles prygelknaber. Dagligt ligger de √łre og kroppe til verbale og fysiske overfald. Ikke nok med det s√• f√łler de sig fangede og utilpasse i deres fysisk skr√łbelige pigekroppe, n√•r skolens ranglede b√łller og kejtede baryler lurer lige rundt om hj√łrnet. En mystisk blomst s√¶tter dog en brat ende p√• den daglige terror.

Filmbazar
K√łnslig metamorfose
Den sociale rangorden og de nedrige afstraffelsesmetoder p√• skolen minder lidt om scener fra Michael H√•fstr√∂ms glimrende film Ondskab. Modsat Ondskab der udelukkende er forankret i et realistisk hverdagsmilj√ł, s√• har Girls Lost et umiskendeligt sk√¶r af magisk realisme over sig. I forbindelse med en rituel ceremoni hvor pigerne er if√łrt dekorative masker (lig dem i Kubricks Eyes Wide Shut) drikker de nemlig saften af en eksotisk blomst. De forvandles flugts til virile kn√¶gte p√• samme vis som Gregor Samsa bliver til en bille i Franz Kafkas ber√łmte novelle Forvandlingen. Den k√łnslige metamorfose f√łrer pigerne p√• rejse fra eksistentiel fremmedg√łrelse til venskabelig inklusion blandt skolens drillevorne drenge. Med tiden bliver den ene af pigerne Kim (Tuva Jagell) dog i smertelig tvivl om sit egentlige k√łn, hvilket giver filmen et st√¶nk af "svensk feminisme".

Perfekt matrice
Girls Lost er kronologisk opbygget og fungerer n√¶rmest som en perfekt matrice for berettemodellen med et klart anslag, pr√¶sentation, uddybning, point of no return, konfliktoptrapning, klimaks og udtoning. Ikke at det skal opfattes som et kritikpunkt, men blot som en knast√łr konstatering. Dramaturgisk set er indledningen en anelse for lang og bruger un√łdig tid og kr√¶fter p√• at tr√¶kke skillelinjerne op mellem de gode og de onde p√• skolen. Modsat brillerer filmen via dens veltilrettelagte sp√¶ndingsopbygning. Det dystre og gedulgte univers pigerne tr√¶kkes ind i er desuden udf√łrt med stor √¶stetisk sans. En anke mere er, at flere af drengene er lidt for karikerede i deres fremtoning og adf√¶rd. Som tilskuer oplever man dog ikke, at instrukt√łren agiterer for en bestemt k√łnspolitisk agenda. Tv√¶rtimod. Girls Lost er en st√łrre fort√¶lling om tvivlende identitet, kropslig splittelse, venskabets b√•nd, fortabelsens fristelser og k√łnnenes tiltr√¶kningskraft.

Filmbazar
Langt st√łrre f√łlelsesregister
Samlet set er Girls Lost en sev√¶rdig ungdomsfilm med aldeles velfungerende skuespilspr√¶stationer ‚Äď om end Tuva Jagell og Emrik √Ėhlander skal spille med et langt st√łrre f√łlelsesregister i rollen som den sindssplittede Kim. B√•de Louise Nyvall/Alexander Gustavsson som Momo og Wilma Holm√©n/Vilgot Ostwald Vesterlund som Bella yder prisv√¶rdige pr√¶stationer som veninder/venner til Kim. Billedsiden i Girls Lost er ligeledes udf√łrt med teknisk snilde og s√¶rligt de m√łrke nattescener giver indtryk af en eksperimenterende og modig instrukt√łr. Garvede biografg√¶ngere vil nok opleve, at Girls Lost har flere lighedstr√¶k med Richard Linklaters Dazed and Confused, Rob Reiners Sammenhold, Netflix-serien Stranger Things eller noget helt fjerde eller femte. Uanset hvad er Girls Lost sin egen mystiske og eksotiske blomst.

Girls Night Out20/7
Dunkirk20/7
Abernes planet: Opg√łret13/7