Ryan PhillippeJonathan Shannon
Ki Hong LeeRyan Hui
Mitchell SlaggertPaul Middlebrook
Shannon PurserJune Acosta
Sydney ParkMeredith McNeil

√ėnskefilm

"The Box. You opened it. We came". S√•dan sagde Pinhead, lederen af de s√•kaldte Cenobites, da teenageren Kirsty i Clive Barkers Hellraiser for f√łrste gang √•bnede den legendarisk mystiske g√•de√¶ske med direkte adgang til helvede. N√•r √¶sken i Hellraiser √•bnedes, s√• var det altid et l√łfte om groteskt skr√¶kindjagende begivenheder. I Wish Upon er det ogs√• en mystisk √¶ske, der s√¶tter plottet i gang, men i stedet for fantasifulde r√¶dsler s√• gemmer den her √¶ske p√• en ganske ubehj√¶lpelig film og en god portion ufrivillig humor.

SF film
√Üsken i Wish Upon har ikke forbindelse til Helvede, men et n√¶sten liges√• eksotisk sted: Kina. Med √¶ldgamle kinesiske symboler lover den ejeren af √¶sken syv √łnsker. Det lyder meget godt, n√•r man ligesom Clare (Joey King) er lidt af en outsider-teenager med en mor der har beg√•et selvmord, en far (Ryan Philipe) der pinligt samler ragelse i lokale containere og et crush p√• skolens mest popul√¶re dreng. Hvad kan det s√• skade at √łnske sig lidt fors√łdelser af livet? Det kan da helt umuligt begynde at resultere i mystiske d√łdsfald hos ens n√¶rmeste. √ėnsker har jo aldrig konsekvenser i gyserhistorier.

M√•ske Wish Upon kunne byde p√• lidt gys, hvis det var ens f√łrste gyserfilm. Alts√•, du ved, den allerf√łrste, den man fanger et ulovligt glimt af mens for√¶ldrene ser den, eller den en ven har smuglet med til en tidlig filmaften. For alle andre vil der ikke v√¶re meget skr√¶k at hente i de tandl√łse Final Destination-agtige optrin, der udg√łr fors√łget p√• uhygge i Wish Upon. De mystiske ulykker, som √łnske√¶sken i Wish Upon er skyld i, er b√•de blodfattige og s√•dan lidt uforst√•elige: Hvorfor starter et offer for eksempel en affaldskv√¶rn mens hendes hestehale er nede i den? Det m√• v√¶re de mystiske kr√¶fter.

SF film
Men for mig gemte der sig nu alligevel noget underholdning i Wish Upon, og det skal det t√•belige manuskript og lunkne skuespil have al kredit for. Filmen er befolket af gymnasieelever, der meget tydeligt er skrevet af nogen for hvem gymnasiet er et alt for fjernt minde. De unge leverer virkeligt mindev√¶rdige og trov√¶rdige replikker som f.eks. den grove forn√¶rmelse "Bird-ass!", der med garanti er en af de mest brugte p√• amerikanske High Schools lige nu. Samtidig er skuespillerne tilsyneladende igennem alle optagelserne sluppet helt fri for at h√łre instrukt√łren sige "Lad os lige tage den en gang mere!"

Faktisk er manuskriptet s√• ufrivilligt komisk, at jeg stadig er lidt i tvivl: Er det overhovedet meningen jeg skal tage det alvorligt? Er det en form for avanceret satire at vores hovedperson bliver ved med at √łnske sig ting vel vidende, at alle omkring hende vil d√ł? Eller hvad med mit personlige h√łjdepunkt: Farmand Ryan Phillippes passionerede saxofonspil (?!), som filmen g√łr sit bedste for at fremstille p√• en gang r√łrende og sexet? Er Wish Upon mon i virkeligheden en super avanceret spoof? I s√• fald tillykke til filmskaberne. Men hvis filmen, som jeg mist√¶nker det, er ment som et legitimt bud p√• en teenagegyser, s√• er der alts√• g√•et noget helt galt. Lad os f√• lukket den √¶ske igen i en fart.

Girls Night Out20/7
Dunkirk20/7
Abernes planet: Opg√łret13/7