Aneurin BarnardGibson
Harry StylesAlex
Tom HardyFarrier
Jack LowdenCollins
Barry KeoghanGeorge

Velkommen til trykkogeren

Jeg var sp√¶ndt og lidt undrende i optakten til Dunkirk. Den lignede jo en regul√¶r krigsfilm, fortalt lige ud ad landevejen. Kunne det virkelig passe? Kunne han virkelig dy sig ham Christopher Nolan? Kunne blockbusterinstrukt√łren, der er kendt for at lege med indviklede narrative strukturer ‚Äď det v√¶re sig bagl√¶ns i Memento eller p√• forskellige simultane planer af tid i Inception og Interstellar ‚Äď fort√¶lle noget s√• gammeldags som en krigshistorie p√• helt traditionel vis? Svaret viser sig at v√¶re et rungende nej. Heldigvis.

Warner Bros.
Det lyder ellers simpelt. Dunkirk g√•r til angreb p√• den sande historie om de n√¶sten 400.000 britiske og allierede tropper, der i 1940 blev omringet af de fjendtlige styrker ved Dunkerque. Fanget p√• en strand, med den Engelske Kanal mellem dem og sikkerheden i England, iv√¶rksattes en desperat redningsaktion, der bl.a. opfordrede private skibsejere til at hj√¶lpe. Vi f√łlger b√•de en privat kutter, der tager ud for at redde s√• mange som muligt med hjem, fl√•den, soldaterne p√• stranden og piloterne, der desperat fors√łger at beskytte de forsvarsl√łse fodsoldater fra deres Spitfires h√łjt oppe i skyerne. Til lands, til vands og i luften. Nolan trylletricket er, at vi f√łlger dem alle p√• tv√¶rs af tid; som foregik alle begivenhederne samtidig.

P√• den m√•de f√•r Dunkirk mere end bare en forbipasserende lighed med Inception. Kan du huske den sidste tredjedel af Inception, hvor alt gik op i en h√łjere enhed? Der hvor alle lagene af fort√¶llingen arbejdede sammen om at skabe n√¶sten ulidelig sp√¶nding? S√•dan f√łles Dunkirk tiln√¶rmelsesvis konstant. Filmen er et langt klimaks. Nolan holder fuld flamme under sp√¶ndingsblusset, og den sande krigshistorie forvandles i hans h√¶nder til en syleskarp kombination af actionthriller og katastrofefilm, med de fjendtlige tropper som en slags allestedsn√¶rv√¶rende naturkraft.

P√• den m√•de bliver Dunkirk mest af alt en rent kropslig oplevelse. Nolan har tydeligvis spurgt sig selv, hvordan man laver en krigsfilm spektakul√¶r, i en tid hvor computerskabte effekter kan levendeg√łre alt p√• det hvide l√¶rred. Svaret er at g√łre det p√• god gammeldags maner. Titusindvis af statister, √¶gte fly og krigsskibe bringer, gennem Hoyte Van Hoytemas bogstavelig talt svimlende billeder, publikum med helt ind i krigen. Man m√¶rker kulden p√• stranden og i vandet, og de imponerende dogfights i luften f√łles som om man selv har plads i flyene; kun beskyttet af hvad der f√łles som et makreld√•se-tynd lag af metal. Hvis du ikke sidder med hjertet i halsen, n√•r du ser det, s√• er du gjort af st√¶rkere stof end jeg er.

Warner Bros.
Det kombineres med musik af Hans Zimmer i absolut storform, der skaber en drivende, tikkende og pumpende rytme i filmen. Zimmer g√łr Dunkirk til en tidsindstillet bombe, inden musikken i korte udfald bryder ud i stor melodisk sk√łnhed. Filmen er et sanseligt filmteknisk vidunder, der er mere interesseret i lys, bev√¶gelse og lyd end noget andet. Af samme grund skal Dunkirk ses i biografen, gerne p√• det st√łrste l√¶rred man kan komme i n√¶rheden af. Filmen er samtidig en af Nolans korteste, fedtet er sk√•ret v√¶k og kun det nervepirrende muskelv√¶v er tilbage. Mit hjerte ville nok heller ikke have kunnet klare belastningen meget l√¶ngere. Den korte spilletid og det ekvilibristiske filmmaskineri efterlader til geng√¶ld ikke meget plads til karaktererne. Det er ellers et fremragende cast, der er samlet i filmen. Nolans styrke har dog aldrig v√¶ret at f√• os ind under huden p√• sine hovedpersoner, men det er heller ikke n√łdvendigvis filmens √¶rinde.

Jeg t√łver derfor ogs√• med at kalde Dunkirk for et mesterv√¶rk; det vil jeg lade fremtiden om at vurdere. Til geng√¶ld er Dunkirk et uforligneligt audiovisuelt angreb p√• sanserne, der inviterer til 1 time og 46 minutter i en h√łjsp√¶ndt trykkoger. Dunkirk g√łr for slaget ved Dunkerque, hvad Saving Private Ryan gjorde for invasionen af Normandiet. Det her er en biografoplevelse, du ikke m√• snyde sig selv for.