James McAvoyDavid Percival
Eddie MarsanSpyglass
John GoodmanEmmett Kurzfeld
Toby JonesEric Gray
James FaulknerChief 'C'

Bonus: Et herligt soundtrack og de bedste slåskampe på film i år!

Atomic Blonde ligner nærmest en lang musikvideo. Det meste af omgivelserne er grålige og vores stoiske hovedperson bærer kun klæder i sort-hvide kontraster. Det tangerer næsten det komiske, hvis ikke det var fordi det hele selvfølgelig er med vilje. Atomic Blonde er trods alt baseret på en tegneserie, og selvom miljøet i Berlin, hvor det meste af vores fortælling udspiller sig, er temmelig beskidt og nedslidt pulserer det samtidig af farverigt kaos. Vi får lyst til at hoppe ind i filmen med Lorraine Broughton, handlekraftig MI6-agent som garanteret har licens til at dræbe.

Filmen foregår i november måned lige omkring murens fald i 1989, men igen virker mere det som novembers kølige klima er vigtigere end nedrivningen af muren. 'Stil > Indhold' er lidt for kynisk at anklage filmen for, idet instruktør David Leitch denne gang har underbygget sin actionfabel med et plot, man ikke kan opsummere med en enkel sætning – og her er heller ingen hundehvalpe – men det lettere komplicerede plot med dobbeltagenter, døde agenter og en liste med dem alle, der ikke må falde i fjenders hænder, er stadig bare tidsfordriv mellem Leitchs virkelige begavelse: At konstruere en actionscene – og faktisk også at sætte scenerne sammen i en stilfuld udvikling.

For dette actionbrag ligner sin storebror, John Wick, og er man ikke til denne type ekskvisitte actionfilm, vil man sikkert heller ikke falde for Atomic Blonde og dennes kvindelige superseje action-mester. Broughton kan uddele tæsk med de bedste, og hendes køn er mindre vigtigt end hvor køn hun er. For selvfølgelig bruger filmen hendes fysik til egen fordel. Charlize Theron er høj, adræt og chik og må have trænet som en sindssyg, for de flotte stunts-scener, hvor hun kaster løs med skurkene og selv bliver kastet med, er vitterligt troværdige. Vi æder fuldstændig slåskampene og der er nogle stykker af dem. At hendes minikjoler kan overleve den grusomme behandling er en anden sag, men i det mindste kommenterer Broughton selv, at hun ville ønske hun have taget andet tøj på. Så alt er tilgivet. Det hjælper selvfølgelig også at vi ser konsekvenserne af disse imponerende slagscener, og her bør filmens make-up afdelingen klappe dem selv på skulderne, for av: De blå mærker, sår og hudafskrabninger ser ud som om de gør ondt.

Det er hårdtslående løjer vi får med Atomic Blonde, ofte serveret så direkte og brutalt at det bliver grotesk, men det er blot en del af nydelsen, og finder man ikke actionfilm underholdende, så sider man ikke i dette øjeblik og læser denne sætning. Hvis du stadig er med, er det forhåbentlig for at opdage om denne actionbombe er din tid og penge og eventuelt indkøb af popcorn værd, og bestemt er svaret. Det er en lækker lille sag, Leitch & Co. har skruet sammen. Enkel, elegant og effektiv. Som bonus fungerer skuespillerne også optimalt. Theron er altid garant for tilfredsstillede sanser og især James McAvoy bidrager til det herlige humør. Hans næsten gale MI6-agent kunne have været en tung kliché hos andre, men han holder figuren balancerende på kanten af tosset og nådesløs. Hvilket også gælder filmen. Den tager sine figurer og sit smarte univers helt ud til kanten. Spænding er der rigeligt af, men det bliver aldrig monotont. Der er nemlig kryddet godt med små farveudbrud mellem de grå nuancer af betonhård action og sprudlende forfald dengang Berlin-muren faldt.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10