Roberto √ĀlamoJavier Alfaro
Javier PereiraAndrés Bosque
Luis ZaheraAlonso
Ra√ļl PrietoBermejo
María de NatiElena

Gud kaster ikke terninger

Til dem der mener, at livet er alt for kort til spanske film, s√• kommer det bedste modbevis nu i form af den spanske thriller May God Save Us. Titlen p√• filmen er ganske rammende. I filmen er der hverken helte eller skurke. Alle er syndige individer, der enten l√¶nges efter troens n√•degave eller kroppens velsignelser. Filmen udspiller sig i Madrid i 2011. Solen bager ub√łnh√łrligt fra en skyfri himmel, mens pilgrimme valfarter i hobetal til Madrid for at overv√¶re pavens bes√łg. Alt imens rammes byen af en r√¶kke bestialske mord p√• √¶ldre kvinder. De to umage betjente Luis (Antonio de la Torre) og Javier (Roberto √Ālamo) s√¶ttes p√• sagen. Sagen viser sig mere speget end f√łrst antaget, og samtidig filtres de to betjente ind i et indviklet garn af professionelle og personlige intriger.

41 shadows
Internationalt gennembrud
Instrukt√łren Rodrigo Sorogoyen betragtes retf√¶rdigvis som en af Spaniens mest talentfulde yngre instrukt√łrer og har allerede instrueret de kritikerroste 8 Citas og Stockholm. Med May God Save Us fortjener Sorogoyen et internationalt gennembrud. Til trods for at filmen er lokalforankret i Spanien, s√• har budskabet og tematikken begge et soleklart universelt tilsnit. Apropos det lokale s√• spiller Madrid en frugtbar rolle i filmen. S√•ledes danner smudsige opgange, triste kontormilj√łer, livlige cafeer og spartanske hjem alle autentisk ramme om de mange velorkestrerede scener.

Skift i fortællesynsvinkel
May God Save Us er en film om tro og tvivl. De to modpoler i form af den snu og rationelt funderede Luis og den slagf√¶rdige og impulsstyrede Javier krystalliserer dette p√• glimrende vis. Sidel√łbende med opklaringsarbejdet indflettes brudstykker fra dagligdagens Madrid og deres respektive privatliv. Her kommer det frem, at Luis lever i en klinisk ren lejlighed, hvor han lytter til melankolske serenader. Modsat bor Javier med kone og to b√łrn. Familielivet er dog ikke en dans p√• roser, men n√¶rmere p√• dens spidse torne. Denne konstellation mellem to karaktertyper optr√¶der ligeledes i film som Se7en og serien True Detective. Et andet element, der b√łr fremh√¶ves, er instrukt√łrens snedige skift i fort√¶llesynsvinkel. L√¶ngere henne i filmen f√•r tilskueren s√•ledes indblik i seriemorderens liv. Det er dj√¶vlebl√¶ndt godt fundet p√•.

41 shadows
Martrede betjente
Skuespilm√¶ssigt kommer May God Save Us hele f√łlelsesregistret igennem, men uden hang til platte falbelader eller pauvert melodrama, som de sydlige breddegrader ellers er kendt for. I de altoverskyggende roller ses Antonio de la Torre og Roberto √Ālamo som martrede betjente, der higer efter retf√¶rdighed, men ofte fanges af deres indest√¶ngte seksualitet eller iltre temperament. Begge skuespillere leverer pragtpr√¶stationer b√•de i deres sprudlende samspil, men ligeledes i flere solo scener, hvor de konstant rammes af fort√¶rende fremmedg√łrelse, selvbevidst selvudslettelse, fabulerende fortvivlelse og eksistentiel ensomhed

Kompositorisk sans
Teknisk set er May God Save Us lidt af en tour de force. Hele repertoiret tages i brug fra tilt, panorering, kran-skud og tracking-skud og altid med en suver√¶n kompositorisk sans. Samtidig benyttes et effektivt h√•ndholdt kamera til at ansl√• stemningen i de mest sp√¶ndingsfyldte scener. Underl√¶gningsmusik benyttes desuden p√• subtil vis, men spiller dog aldrig f√łrsteviolin. Plotudviklingen er for veltilrettelagt til, at billige dramaeffekter kan f√• overtaget. Hvis man endelig skulle sl√• ned p√• logiske og tekniske fejl skulle det v√¶re, at Javier pludselig udstyres med en Walkie-talkie i metroen og den store aldersforskel p√• seriemorderen og dennes mor.

Kongenial thriller
Sommeren har som bekendt ikke vist sig fra sin bedste side, s√• en snu id√© kunne v√¶re at indl√łse billet til May God Save Us. Den kv√¶lende varme i Madrid og den h√¶sbl√¶sende sp√¶ndingsudvikling i filmen vil uv√¶gerligt f√• sveden til at pible i en lind str√łm ned ad ryggen og panden. Det trov√¶rdige skuespil og det bagvedliggende budskab om, at ingen kan sige sig fri for skyld og laster medvirker til, at May God Save Us fremst√•r som en kongenial thriller samt en intelligent og psykologisk klog skildring af menneskets vrangsider og skinhellighedens v√¶sen.

Brad's Status14/12
Stalins d√łd14/12
Vinterbr√łdre7/12