City of Ghosts

Varighed:92 minutter
Instruktør:Matthew Heineman

Premieredato:03-08-2017
Abu Bakr Al-Baghdadi

Islamisk Stats ukuelige fjender

Krig er ikke blot en blodig kamp om magt med √łdelagte byer og tusinde mennesker p√• flugt som konsekvens. I en krig udslettes det enkelte individs eksistens- og livsgrundlag og tvinges til enten at bukke under eller rejse sig mod fjenden. Det sidste er tilf√¶ldet i den rystende og brandaktuelle dokumentarfilm City of Ghosts. Instrukt√łren Matthew Heineman f√łlger p√• sikker afstand en r√¶kke syriske m√¶nd, der er flygtet fra krigen i deres hjem Raqqa i det nordlige Syrien. Nu opholder de sig p√• hemmelige adresser i Tyskland og Tyrkiet, hvorfra de f√łrst indsamler dokumentation fra r√¶dslerne i Raqqa for sidenhen at sprede dem p√• de sociale medier. Det er dog med en nagende f√łlelse af konstant at blive √•ndet i nakken af Islamisk Stats h√•ndlangere. Deres frygt viser sig ogs√• velbegrundet, da flere af deres n√¶rmeste venner myrdes.

Miracle Film
Råbe omverden op
Raqqa er som bekendt IS' h√łjborg. Byen blev indtaget i 2014 efter der opstod et magttomrum efter de folkelige protester mod Syriens diktator Assad. I l√łbet af kort tid blev byen overtaget af den nyetablerede terrorgruppe IS, der udviste en hidtil uset kynisme og barbarisk adf√¶rd. Kvinder blev tild√¶kket og modstandere fik kappet hovedet af. Som reaktion p√• disse uhyrligheder opstod modstandsgruppen "Raqqa is Being Slaughtered Silently". Gruppen fors√łgte at mods√¶tte sig IS ved at male graffiti og r√•be omverden op om en forest√•ende tragedie. Men da et medlem blev fanget med optagelser af deres risikable aktiviteter og efterf√łlgende blev sl√•et ihjel, kunne de andre ikke se anden udvej end at flygte til udlandet.

Hellig krig
Rammen om City of Ghosts er en celeber prisoverr√¶kkelse i New York 2016, hvor gruppen bliver h√¶dret for deres modige og n√łdvendige dokumentationsarbejde. Efterf√łlgende skruer filmen tiden tilbage med nedslagspunkter fra livet i Syrien f√łr og under IS samt deres ufrivillige ophold i Tyrkiet, hvor de konstant er i kontakt med en r√¶kke "korrespondenter" i Raqqa, der kan berette om, at livet langt fra er det paradis, der bliver glorificeret i IS' Hollywood inspirerede propagandavideoer. Faktisk kunne det ikke v√¶re mere anderledes. Indbyggerne st√•r i k√ł s√• langt √łjet r√¶kker for at f√• en portion tiltr√¶ngt suppe, og alt imens opdrages b√łrn til at sk√¶re hovederne af bamser, s√• de er rustet til hellig krig mod de vantro i Vesten.

Miracle Film
Sorg og lidelser
City of Ghosts er en chokerende og personlig dokumentarfilm om livet i den belejrede by Raqqa, terrorbev√¶gelsen IS og en r√¶kke heroiske m√¶nd. Stilistisk er filmen observerende i sin fort√¶lleform. Der benyttes interviews og arkivoptagelser, men i enkelte scener tager iscenes√¶ttelsen overh√•nd. S√•ledes overv√¶rer en af m√¶ndene henrettelsen af sin far p√• en computersk√¶rm, hvilket nok har v√¶ret instrukt√łrens fikse id√©. Modsat er filmen fyldt med autentiske √łjeblik, der ikke efterlader tvivl om de medvirkendes sorg og lidelser. Instrukt√łren Matthew Heineman har sidst instrueret den glimrende Cartel Land om gr√¶nsekontrol. Samme tematik skinner igennem i den uafrystelige dokumentarfilm City of Ghosts, hvor flugt ligeledes er et gennemg√•ende ledemotiv. Filmen s√¶tter spillevende ansigter p√• nogle af de menneskesk√¶bner, som vi kun h√łrer flygtigt om i nyhedsstr√łmmen.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9