Anmeldt af:Camilla Palmann
Varighed:128 minutter
Instruktør:Emmanuelle Bercot

Premieredato:03-08-2017
Sidse Babett KnudsenIrène Frachon
Beno√ģt MagimelAntoine Le Bihan

Den lille kvindes kamp mod medicinalindustrien

Kvinden fra Brest er fort√¶llingen om den energiske og h√•rdtarbejdende lungel√¶ge Ir√®ne Frachon og hendes ene og vedholdende kamp mod medicinalindustriens salg af medikamentet ‚Äď mediator ‚Äď en popul√¶r slankepille der for√•rsager hjertestop hos diabetespatienter. Det er svaret p√• den franske Erin Brockovich-fort√¶lling om den lille kvindes kamp, n√•r Ir√®ne Frachon uden synderlig opbakning eller midler bekriger medicinalindustrien og l√¶gemiddelrettighederne i √łnsket om at redde menneskeliv.

Filmen er baseret p√• den virkelige mediators-skandale i Frankrig fra 2010 og den autentiske franske l√¶ge fra Brest, Ir√®ne Frachon, og hendes bogv√¶rk "Mediator ‚ÄĚ150MG ‚Äď Combien de morts?". Alligevel lader den franske instrukt√łr, Emanuelle Bercot, sin Ir√®ne Frachon, v√¶re af dansk oprindelse. P√• flydende fransk spiller danske Sidse Babett Knudsen overbevisende rollen som Ir√®ne Frachon og p√• en m√•de, s√• vi ikke kan andet end at holde af og med hende. Med sin fandenivoldske, fjollede og frembrusende karakter, skiller hun sig ud fra resten af sin omgivende medicinelle verden. D√©t, koblet med en retf√¶rdighedssans og en empati for sine patienter, g√łres hun til en karakter, vi sympatiserer med.

Det virker dog en anelse pudsigt, at filmens historiske fakta om Ir√®ne Frachons oprindelse fra Brest skubbes til side og i stedet erstattes med det fiktive tr√¶k, at hun pludseligt f√•r dansk ophav. Sidse Babett Knudsen f√•r derfor lov til en gang imellem at smide en rapk√¶ftet kommentar p√• dansk om, at hendes forsigtige partner, professor, Antoine (Beno√ģt Magimel), er en vatpik. Det er morsomt ‚Äď og ikke mindst overraskende ‚Äď men omvendt ogs√• ude af kontekst, n√•r filmen ellers fors√łger at fremst√• autentisk i sin egen g√łren opm√¶rksom p√• bogv√¶rket som basis for filmen.

Ikke desto mindre er fort√¶llingen god. Den er gribende og r√łrende, men ogs√• forudsigelig. Som n√•r den overv√¶gtige Corinne, som Ir√®ne Frachon danner et n√¶rt forhold til, bliver mere og mere syg og d√łr netop som hun har sagt, at ingen kan tage hendes smil fra hende. Eller n√•r Ir√®ne Frachon og hendes smalle lokale samling fra hospitalet i Brest sl√•r tilbage og sejrer p√• trods af den konstante modstand, som de m√łder p√• vejen mod retf√¶rdigheden. P√• trods af at Kvinden fra Brest er ved at kamme over af n√¶sten naiv godhed, som n√•r Ir√®ne Frachons hjertesag bliver et familieprojekt, hvor live-interviews foretages p√• tur med bilen fuld af unger p√• bags√¶det, og manden venter med mad og uden klager i hjemmet, s√• er det en fort√¶lling, der er behagelig. En fort√¶lling, hvor underdogen sl√•r til, selvom hun i flere af filmens scener bogstaveligt og metaforisk er p√• dybt vand og oppe imod st√łrre kr√¶fter.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9