Cara DelevingneSergeant Laureline
Clive OwenCommander Arun Filitt
RihannaBubble
Ethan HawkeJolly the Pimp
Herbie HancockDefence Minister

En anden verden

At se Valerian and the City of a Thousand Planets var for mig som at bes√łge en anden verden. Mere bestemt skolebibliotekets tegneserie-afdeling. Jeg var altid mest til de amerikanske tegneserier; superhelte, is√¶r Batman, og sjovere ting som Steen & Stoffer var det jeg gik i de kul√łrte kasser med tegneserier efter, men jeg stoppede altid op og bladrede lidt i de europ√¶iske scifi-album. Der var noget s√¶rt dragende ved de kul√łrte mystiske landskaber og byer og ikke mindst de s√¶re v√¶sner, der befolkede dem. Men der var ogs√• noget gammeldags, lidt stift og st√łvet ved dem, der gjorde, at jeg altid holdt mig til kun at bladre; ligegyldigt hvor mange gange Jakob Stegelmann i fjernsynet fortalte mig, at de var gode.

Nu kommer s√• Luc Bessons stort opsatte filmatisering af tegneserierne om Linda & Valentin og giver mig en chance for at kigge ind i denne forvirrende verden igen. Forvirrende er i hvert fald Valerian and the City of a Thousand Planets i sin f√łrste halve time. Her introduceres b√•de en planet med fredselskende langlemmede og halvn√łgne rumv√¶sner, der hurtigt m√łder deres undergang. Et intergalaktisk marked der befinder sig i en parallel dimension, men som turister og andre kan bes√łge, hvis de har det rigtige udstyr. En s√łd lille √łgle der kan kopiere alle materialer ved at... skide dem ud? Og s√• selvf√łlgelig de to rum-agenter, som hedder Valerian og Laureline, men som vi allesammen bliver gladere af at kalde Linda (Cara Delevingne) og Valentin (Dane DeHaan).

Det hele bliver lidt mere sammenh√¶ngende, da vi ankommer til rumstationen Alpha, der er en megaby med racer fra over tusind forskellige planeter, og det viser sig at nogle af de langlemmede v√¶sner har overlevet deres planets destruktion og nu har skumle planer, som Linda og Valentin selvf√łlgelig m√• s√¶tte en stopper for. Alts√• lidt mere sammenh√¶ngende, ikke meget, for Valerian and the City of a Thousand Planets er langt mere interesseret i at tage os i h√•nden p√• en guidet rundvisning i dens syrede univers, end den er i at fort√¶lle en god historie. Men det er til geng√¶ld en rundvisning, jeg n√¶ppe glemmer forel√łbig.

Se! Siger filmen begejstret. Her er en unders√łisk verden med gigantiske s√łmonstre. Her er et gele-v√¶sen, der kan forvandle sig til Rihanna i alverdens sjofle kostumer. Her er en primitiv race, der fisker i luften med selvlysende sommerfugle i h√•b om at finde delikatesser til deres kr√¶sne h√łvding. Her er alle de rumfart√łjer du kan forestille dig. Se, se, se! Det hele er bl√¶ndende smukt med en betagende brug af 3D, og ekstremt vellykkede effekter. Filmen fremst√•r som revet ud af en 10-√•rigs uforbeholdent legelystne fantasi, men den f√łles ogs√• lidt som at sl√• op et tilf√¶ldigt sted i tegneserierne. Det er cirka lige s√• tyndt, som det papir tegneserien er trykt p√•, men hold da op hvor det stimulerer fantasien.

Faktisk har filmen pr√¶cis de samme styrker og mangler som Luc Bessons tidligere scifi-satsning Det femte element. Karaktererne er arketyper pr√¶senteret med skuespil, der i bedste fald kan betegnes som kitsch ‚Äď selvom DeHaan og Delevingne f√•r opbygget deres egen s√¶re kemi. Historien er noget rod, der mere er interesseret i enkeltst√•ende fantasifulde optrin end egentlig sammenh√¶ng. Men sikke dog nogle optrin, og sikke et magel√łst rod! Valerian and the City of a Thousand Planets tr√¶kker p√• en helt anden scifi-tradition, end vi normalt ser i biograferne. En kombination af tidlige pulp-historier, som Barsoom-b√łgerne med John Carter, og 1960‚Äôernes psykedeliske √¶stetik blandet sammen i en uforbeholdent positiv og politisk venstreorienteret hyldest til diversitet.

Det er bestemt ikke hver dag, vi ser den slags, og m√•ske er det ogs√• derfor, at al snak om Valerian and the City of a Thousand Planets allerede handler om dens status som flop. Det er synd, for nok er den ikke for alle, men kan man hengive sig til det s√¶re v√¶sen den er, s√• er den alts√• umanerligt underholdende. Hvis ikke, kan man jo s√łge til kilden og kigge lidt i de oprindelige album. De to, som filmen er baseret p√•, er netop genoptrykt i flotte udgaver, og de fortjener alts√• et l√¶ngere kig, end det jeg gav dem den gang p√• skolebiblioteket.