Cara DelevingneSergeant Laureline
Clive OwenCommander Arun Filitt
RihannaBubble
Ethan HawkeJolly the Pimp
Herbie HancockDefence Minister

En anden verden

At se Valerian and the City of a Thousand Planets var for mig som at besøge en anden verden. Mere bestemt skolebibliotekets tegneserie-afdeling. Jeg var altid mest til de amerikanske tegneserier; superhelte, især Batman, og sjovere ting som Steen & Stoffer var det jeg gik i de kulørte kasser med tegneserier efter, men jeg stoppede altid op og bladrede lidt i de europæiske scifi-album. Der var noget sært dragende ved de kulørte mystiske landskaber og byer og ikke mindst de sære væsner, der befolkede dem. Men der var også noget gammeldags, lidt stift og støvet ved dem, der gjorde, at jeg altid holdt mig til kun at bladre; ligegyldigt hvor mange gange Jakob Stegelmann i fjernsynet fortalte mig, at de var gode.

Nu kommer så Luc Bessons stort opsatte filmatisering af tegneserierne om Linda & Valentin og giver mig en chance for at kigge ind i denne forvirrende verden igen. Forvirrende er i hvert fald Valerian and the City of a Thousand Planets i sin første halve time. Her introduceres både en planet med fredselskende langlemmede og halvnøgne rumvæsner, der hurtigt møder deres undergang. Et intergalaktisk marked der befinder sig i en parallel dimension, men som turister og andre kan besøge, hvis de har det rigtige udstyr. En sød lille øgle der kan kopiere alle materialer ved at... skide dem ud? Og så selvfølgelig de to rum-agenter, som hedder Valerian og Laureline, men som vi allesammen bliver gladere af at kalde Linda (Cara Delevingne) og Valentin (Dane DeHaan).

Det hele bliver lidt mere sammenhængende, da vi ankommer til rumstationen Alpha, der er en megaby med racer fra over tusind forskellige planeter, og det viser sig at nogle af de langlemmede væsner har overlevet deres planets destruktion og nu har skumle planer, som Linda og Valentin selvfølgelig må sætte en stopper for. Altså lidt mere sammenhængende, ikke meget, for Valerian and the City of a Thousand Planets er langt mere interesseret i at tage os i hånden på en guidet rundvisning i dens syrede univers, end den er i at fortælle en god historie. Men det er til gengæld en rundvisning, jeg næppe glemmer foreløbig.

Se! Siger filmen begejstret. Her er en undersøisk verden med gigantiske sømonstre. Her er et gele-væsen, der kan forvandle sig til Rihanna i alverdens sjofle kostumer. Her er en primitiv race, der fisker i luften med selvlysende sommerfugle i håb om at finde delikatesser til deres kræsne høvding. Her er alle de rumfartøjer du kan forestille dig. Se, se, se! Det hele er blændende smukt med en betagende brug af 3D, og ekstremt vellykkede effekter. Filmen fremstår som revet ud af en 10-årigs uforbeholdent legelystne fantasi, men den føles også lidt som at slå op et tilfældigt sted i tegneserierne. Det er cirka lige så tyndt, som det papir tegneserien er trykt på, men hold da op hvor det stimulerer fantasien.

Faktisk har filmen præcis de samme styrker og mangler som Luc Bessons tidligere scifi-satsning Det femte element. Karaktererne er arketyper præsenteret med skuespil, der i bedste fald kan betegnes som kitsch – selvom DeHaan og Delevingne får opbygget deres egen sære kemi. Historien er noget rod, der mere er interesseret i enkeltstående fantasifulde optrin end egentlig sammenhæng. Men sikke dog nogle optrin, og sikke et mageløst rod! Valerian and the City of a Thousand Planets trækker på en helt anden scifi-tradition, end vi normalt ser i biograferne. En kombination af tidlige pulp-historier, som Barsoom-bøgerne med John Carter, og 1960’ernes psykedeliske æstetik blandet sammen i en uforbeholdent positiv og politisk venstreorienteret hyldest til diversitet.

Det er bestemt ikke hver dag, vi ser den slags, og måske er det også derfor, at al snak om Valerian and the City of a Thousand Planets allerede handler om dens status som flop. Det er synd, for nok er den ikke for alle, men kan man hengive sig til det sære væsen den er, så er den altså umanerligt underholdende. Hvis ikke, kan man jo søge til kilden og kigge lidt i de oprindelige album. De to, som filmen er baseret på, er netop genoptrykt i flotte udgaver, og de fortjener altså et længere kig, end det jeg gav dem den gang på skolebiblioteket.