Anmeldt af:Lauge Hendriksen
Genre:Animation, Komedie
Varighed:86 minutter
Instruktør:Tony Leondis

Premieredato:03-08-2017

Advarsel!!! Denne film indeholder reklamer

De fleste gør det dagligt. Tænder lyset til badeværelset, låser døren, sætter sig ned på toilettet og tager den frem – smartphonen. Man tjekker sin Facebook og Instagram, spiller Candy Crush Saga eller sender en SMS, der ofte bliver afsluttet med et humørikon. Eller som humørikoner også bliver kaldt – emojis. Som nutidens hieroglyffer er emojis tegn, der bliver brugt på internettet og mobiler. Emojis er verdens hurtigst voksende sprog, og årsagen er egentlig simpel. For emojis er blevet en simpel universel kommunikationsform på tværs af sprog, hvor et enkelt tegn kan indikere en følelse. Alt fra glad, sur, trist eller en af de over 2500 andre tegn der findes på 'emoji-sprog'. Fænomenet har siden 1990’erne spredt sig over hele verden, og nu er der kommet en film om de berygtede humørikoner.

Tommelfingrene suser rundt på hans Sony-smartphones blanke overflade. Alex er i gang med at sende en SMS til klassens søde pige. Beskeden bliver afsluttet med en emoji og sendt til pigens smartphone. Men hvad der virker til at være en simpel opgave for Alex, er hele livsgrundlaget for de emojis, der lever inde i hans telefon. For inde i Alex smartphone er SMSkilstrup. En digital by bosat af emojis. Her bor 'Tja'-emojien Gene (Ruben Søltoft). En følelsesmæssige emoji der har svært ved at holde sig til et enkelt ansigtsudtryk. Og da Gene ved en fejl kommer til at lave et helt forkert emoji-udtryk på Alexs smartphone, truer SMSkilstrup leder, Smiley (Ditte Hansen), med at slette Gene for altid. Med hjælp fra sine to venner Hi-5 (Esben Dalgaard) og Jailbreak (Cecilie Stenspil) tager Gene ud på en farefuld færd i mobilens mange applikationer. Gene skal forsøge at blive omprogrammeret, så han kun har et udtryk – ligesom alle de andre emojis. På sin rejse surfer Gene og hans venner på lydbølgerne af sange i musikprogrammet Spotify og bruger sig selv som slikbrikker i spillet Candy Crush Saga. Alene af den årsag at virksomheder som Spotify og Youtube har betalt store summer for at være med i filmen.

Og desværre er filmen fuldstændig påklistret med kommercielle indslag. Emoji filmen havde faktisk, på trods af utallige tåbelige idéer, en mulighed for at være interessant. Hvad nu hvis drengen Alex kun ved at kommunikere med emojis kunne løse en vanskelig opgave? For emojis er et universelt sprog, der kan bryde sproglige barrierer og rummer et stort demokratisk potentiale. I stedet indeholder Emoji filmen en morale om, at det er nemmest at udtrykke sig gennem emojis i stedet for at snakke fysisk med hinanden. Det er en ærgerlig pointe. Emojis skal ikke begrænse kommunikationen, men være med til at bygge bro mellem mennesker.

Emoji-universet vil helt sikkert appellere til de små. Historien har få charmerende øjeblikke, som Genes forældres 'tja'-forhold til hinanden, men bliver ødelagt, når næste kommercielle indslag dukker op. Pixar-filmen Inderst inde viste at det er muligt at lave en film, hvor karaktererne kun kan have et udtryk. En animationsfilm der foregik inde i pigen Rileys hjerne, hvor hendes følelser skulle lære at arbejde sammen, for at Riley kunne fungere. Emoji filmen er som skidt ud af Inderst indes kreativitet, fortyndet med utallige lorte-jokes, personificeret af lorte-emojien Pølle (Paul Hüttel). Dernæst er den kastet ned i en blender og tilsat en smartphone samt nogle af verdens største applikationer. En pengelugtende smoothie til en pris på over 300 millioner kroner, der smager alt for kommercielt. I virkeligheden burde Emoji filmen være gratis. For den er én lang reklamefilm.

Brad's Status14/12
Stalins død14/12
Vinterbrødre7/12