Anmeldt af:Lauge Hendriksen
Genre:Animation, Komedie
Varighed:86 minutter
Instruktør:Tony Leondis

Premieredato:03-08-2017

Advarsel!!! Denne film indeholder reklamer

De fleste g√łr det dagligt. T√¶nder lyset til badev√¶relset, l√•ser d√łren, s√¶tter sig ned p√• toilettet og tager den frem ‚Äď smartphonen. Man tjekker sin Facebook og Instagram, spiller Candy Crush Saga eller sender en SMS, der ofte bliver afsluttet med et hum√łrikon. Eller som hum√łrikoner ogs√• bliver kaldt ‚Äď emojis. Som nutidens hieroglyffer er emojis tegn, der bliver brugt p√• internettet og mobiler. Emojis er verdens hurtigst voksende sprog, og √•rsagen er egentlig simpel. For emojis er blevet en simpel universel kommunikationsform p√• tv√¶rs af sprog, hvor et enkelt tegn kan indikere en f√łlelse. Alt fra glad, sur, trist eller en af de over 2500 andre tegn der findes p√• 'emoji-sprog'. F√¶nomenet har siden 1990‚Äôerne spredt sig over hele verden, og nu er der kommet en film om de berygtede hum√łrikoner.

Tommelfingrene suser rundt p√• hans Sony-smartphones blanke overflade. Alex er i gang med at sende en SMS til klassens s√łde pige. Beskeden bliver afsluttet med en emoji og sendt til pigens smartphone. Men hvad der virker til at v√¶re en simpel opgave for Alex, er hele livsgrundlaget for de emojis, der lever inde i hans telefon. For inde i Alex smartphone er SMSkilstrup. En digital by bosat af emojis. Her bor 'Tja'-emojien Gene (Ruben S√łltoft). En f√łlelsesm√¶ssige emoji der har sv√¶rt ved at holde sig til et enkelt ansigtsudtryk. Og da Gene ved en fejl kommer til at lave et helt forkert emoji-udtryk p√• Alexs smartphone, truer SMSkilstrup leder, Smiley (Ditte Hansen), med at slette Gene for altid. Med hj√¶lp fra sine to venner Hi-5 (Esben Dalgaard) og Jailbreak (Cecilie Stenspil) tager Gene ud p√• en farefuld f√¶rd i mobilens mange applikationer. Gene skal fors√łge at blive omprogrammeret, s√• han kun har et udtryk ‚Äď ligesom alle de andre emojis. P√• sin rejse surfer Gene og hans venner p√• lydb√łlgerne af sange i musikprogrammet Spotify og bruger sig selv som slikbrikker i spillet Candy Crush Saga. Alene af den √•rsag at virksomheder som Spotify og Youtube har betalt store summer for at v√¶re med i filmen.

Og desv√¶rre er filmen fuldst√¶ndig p√•klistret med kommercielle indslag. Emoji filmen havde faktisk, p√• trods af utallige t√•belige id√©er, en mulighed for at v√¶re interessant. Hvad nu hvis drengen Alex kun ved at kommunikere med emojis kunne l√łse en vanskelig opgave? For emojis er et universelt sprog, der kan bryde sproglige barrierer og rummer et stort demokratisk potentiale. I stedet indeholder Emoji filmen en morale om, at det er nemmest at udtrykke sig gennem emojis i stedet for at snakke fysisk med hinanden. Det er en √¶rgerlig pointe. Emojis skal ikke begr√¶nse kommunikationen, men v√¶re med til at bygge bro mellem mennesker.

Emoji-universet vil helt sikkert appellere til de sm√•. Historien har f√• charmerende √łjeblikke, som Genes for√¶ldres 'tja'-forhold til hinanden, men bliver √łdelagt, n√•r n√¶ste kommercielle indslag dukker op. Pixar-filmen Inderst inde viste at det er muligt at lave en film, hvor karaktererne kun kan have et udtryk. En animationsfilm der foregik inde i pigen Rileys hjerne, hvor hendes f√łlelser skulle l√¶re at arbejde sammen, for at Riley kunne fungere. Emoji filmen er som skidt ud af Inderst indes kreativitet, fortyndet med utallige lorte-jokes, personificeret af lorte-emojien P√łlle (Paul H√ľttel). Dern√¶st er den kastet ned i en blender og tilsat en smartphone samt nogle af verdens st√łrste applikationer. En pengelugtende smoothie til en pris p√• over 300 millioner kroner, der smager alt for kommercielt. I virkeligheden burde Emoji filmen v√¶re gratis. For den er √©n lang reklamefilm.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9