Miranda OttoEsther Mullins
Anthony LaPagliaSamuel Mullins
Stephanie SigmanSister Charlotte
Lulu WilsonLinda
Talitha BatemanJanice

Spin-off-pre-prequel

Prequel kaldes den type film-efterf√łlgere, der fort√¶ller en historie, der finder sted f√łr deres forg√¶nger. Spin-off kaldes det, n√•r en popul√¶r figur fra en film f√•r sin egen film. Ingen af f√¶nomenerne er s√¶dvanligvis tegn p√• kvalitet. Annabelle var b√•de et spin-off og en prequel til The Conjuring og m√•ske af samme grund ogs√• en eksponentielt d√•rligere film. Her har vi s√• Annabelle 2: Skabelsen. En prequel til en spin-off-prequel: Wn spin-off-pre-prequel? Det lover virkelig ikke godt ovenp√• den h√•bl√łse Annabelle, men Annabelle 2: Skabelsen er heldigvis en positiv overraskelse.

Warner Bros.
Igen vender den d√¶moniske Dukkelise tilbage, eller, det g√łr hun vel egentlig ikke, for det er vel egentlig f√łrste gang vi ser hende i Annabelle 2: Skabelsen, der √•bner med konstruktionen af den ikke helt s√• hyggelige dukke. Filmens fokus ligger dog hos en gruppe b√łrnehjems-piger og den nonne, der tager sig af dem. Pigerne inviteres til at bo i √¶gteparret Samuel (Anthony LaPaglia) og Esther (Miranda Otto) Mullins‚Äô store hus. Inden l√¶nge g√•r det op for pigen Janice (Talitha Bateman), at der foreg√•r uhyggelige ting i husets afkroge. Pigerne ser aldrig Esther, der er konstant sengeliggende, et v√¶relse i huset er l√•st af og inden l√¶nge er den fam√łse dukke selvf√łlgelig, √łh, dukket op.

Intet af det er specielt overraskende, udover selvf√łlgelig at Annabelle 2: Skabelsen er en solid lille gyserfilm. I mods√¶tning til sin forg√¶nger giver filmen sig tid til at skabe et par relativt nuancerede hovedkarakterer inden de d√¶moniske l√łjer g√•r l√łs. Det hj√¶lpes godt p√• vej af forbavsende gode pr√¶stationer fra de unge skuespillerinder i hovedrollerne. Desto h√•rdere sl√•r det selvf√łlgelig, n√•r de obligatoriske r√¶dsler folder sig ud. Her viser instrukt√łr David F. Sandberg sit v√¶rd med et legesygt udvalg af r√¶dselsscenarier. I lange perioder udspiller Annabelle 2: Skabelsen sig som et underholdende bes√łg i en forlystelsesparks sp√łgelseshus.

Warner Bros.
Heltinden Janice hindres af sine krykker mens huset byder p√• konstant eskalerende r√¶dsler. Filmen holder ikke igen p√• trods af sine hovedpersoners unge alder, og gysene leveres med et gennemf√łrt lyddesign, der nok skal f√• publikums bagdele til at forlade s√¶derne. Samtidig er Annabelle 2: Skabelsen langt mere visuelt sofistikeret end sin forg√¶nger, og den str√¶kker sig aldrig l√¶ngere end budgettet kan holde. En lidt ufokuseret og langtrukken afslutning, der desv√¶rre f√łler sig forpligtet til at minde os om den h√•bl√łse Annabelle, s√¶tter dog lidt sk√•r i gysergl√¶den.

Men Annabelle 2: Skabelsen leverer gyservaren. Nok er den en lidt mekanisk genrefilm, men når mekanikken er så velsmurt som her, så kan jeg altså ikke klage. Filmen er langt bedre end den har ret til at være, og tak satan for det, fordi rækken af The Conjuring spinoffs og prequels er tydeligvis ikke slut. Bliv til rulleteksterne er færdige for en lille Marvel-style teaser til det næste frygtelig væsen, der skal have sin egen film. Hvis Annabelle 2: Skabelsen er tegn på den fremtidige kvalitet, så er jeg klar.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Roderick Jaynes er krediteret som klipper på intet mindre end 5 af Coen-brødrenes film. Men hvem er han?