Gaspard UllielLe comte Louis d'Orsay
Mélanie ThierryGabrielle Bloch
Lily-Rose DeppIsadora Duncan
François DamiensEdouard Marchand
Amanda PlummerLili - Lo√Įes mor

Alt hvad hun ville var at danse

Det ser flot ud. Stoffet hvirvler rundt om den dansende kvinde p√• scenen. Badet i r√łdt og bl√•t lys bliver det n√¶rmest en abstrakt nydelse, n√•r hendes forst√łrrede kjole i evig bev√¶gelse forvandles til en tornado eller en sprudlende font√¶ne. Det m√• have v√¶ret endnu mere betagende at se det i levende live dengang i slutningen af 1800-tallet, da danserinden Lo√Įe Fuller indsv√łbt i kilovis af stof pr√¶senterede sin unikke ‚Äėserpentindans‚Äô for verden og blev et art nouveau-f√¶nomen. Desv√¶rre er der alt for lidt dans i Danserinden, der kun glimtvis form√•r at formidle, hvorfor Fuller var s√• interessant.

Another World Entertainment
Vi kommer ellers vidt omkring i Lo√Įe Fullers liv. Fra dengang i det vilde vesten da Lo√Įe (Soko) stadig hed Marie Louise og levede sammen med sin noget drikf√¶ldige guldgraver af en far. Det liv fik hurtigt en brat ende, og den 25-√•rige Lo√Įe tog til New York for at forf√łlge en dr√łm om at blive skuespiller. Her inspirerer en kostumefejl hende til at opfinde hendes signaturdans, der hurtigt kopieres af andre teatre i New York. I stedet bliver Lo√Įe en sensation i Frankrig, hvor hun m√łder den noget ustabile greve Louis (Gaspard Ulliel). Inden l√¶nge er hun leder af en hel dansetrup, hvor hun m√łder den unge danserinde Isadora Duncan (Lily-Rose Depp), som hun indleder et komplekst forhold med.

Hvis ovenst√•ende resume lugter lidt af Wikipedia-opslag, s√• er det ikke kun min skyld. Det meste af tiden f√łles danserinden nemlig desv√¶rre lidt som at skimme hurtigt gennem Lo√Įe Fullers opslag i internet-leksikonet. Filmen giver aldrig rigtig et bud p√•, hvem Fuller var som person, den fort√¶ller bare hvad hun har lavet, det endda s√• fragmentarisk, at jeg aldrig rigtigt blev investeret i hendes projekt. I lange str√¶kninger mangler filmen simpelthen en fort√¶llem√¶ssig fremdrift, der beror p√• mere end: ‚ÄúSe! Det her var alts√• en vigtig kunstner!‚ÄĚ. H√łjdepunkterne er genskabelserne af Fullers dans, men ogs√• de undermineres af klodset klipning, der skal overbevise os om, at det er filmens skuespillerinder der danser.

Another World Entertainment
Det er ellers en fin pr√¶station skuespiller/sangerinde Soko ‚Äď der er s√• hip at hun kun har brug for et enkelt navn ‚Äď leverer som Fuller. Hun er karismatisk og udstr√•ler en r√łrende blanding af styrke og s√•rbarhed. Stjernest√łv leveres der af Lily-Rose Depp ‚Äď bem√¶rk efternavnet ‚Äď mens skuespillet halter noget mere her. Det er ellers da Depps Isadora Duncan dukker op, og filmen med lidt kreative friheder forvandler sig til en slags trekantsdrama, at der kommer lidt mere saft og kraft i foretagendet. Det virker som om, det egentlig er den opdigtede aff√¶re mellem Fuller og Duncan instrukt√łr St√©phanie Di Giusto gerne har villet fort√¶lle, men at hun desv√¶rre har f√łlt sig tvunget til ogs√• at komme igennem Fullers leksikalske informationer.

Der er til tider stor visuel sk√łnhed i Danserinden og en st√¶rk √•re af feminisme, men den fik ikke rigtigt fortalt mig mere om Fuller end, at alt hvad hun ville var at danse. For en film der handler om dans, er der simpelthen for lidt liv, og for meget Wikipedia.

69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8
Superswede: En film om Ronnie Peterson17/8