Premieredato:10-08-2017
Evelyne BrochuAlice
Zuri FrançoisRobin
Johan LeysenGeorge
Eriq EbouaneyMichel

Den forladte s√łn

Et klassisk og subtilt fort√¶llegreb er at tilbageholde viden. S√•ledes aktiveres og undres tilskueren til en film p√• en og samme tid. Dette greb bruges flittigt i anslaget og uddybningsscenerne i den belgiske film Fortiden foran os, der har dansk isl√¶t i form af klipning, scenografi og co-produktion. Den internationale bes√¶tning p√• filmen afspejler fint filmens tematik, der ikke kan forankres i en national ramme. Tematikken er flerstrenget og kredser blandt andet om fremmedg√łrelse, moderskab, k√¶rlighed, svigt, ansvar og tab.
Filmen er instrueret af den unge Nathalie Teirlinck, der har vundet flere kortfilmspriser, og som nu pr√łver kr√¶fter med spillefilmsformatet. Centralt i filmen st√•r fort√¶llingen om den yngre kvinde, Alice (Evelyne Brochu) der er ansat i den lukrative og lumpne escortbranche, men som pludselig indhentes af fortiden i form af hendes syv√•rige s√łn Robin (Zuri Fran√ßois), som hun ikke har set siden f√łdslen. Faren til Robin og eksk√¶resten til Alice d√łr nemlig pludselig. Herefter g√•r det op for tilskueren, hvad Alices reelle profession best√•r i, og meget vagt hvad fortiden indeholder.
I et nærgående filmsprog skildres og hudflettes Alice og Robins indbyrdes forhold. Om dagen underholder Alice Robin og om aftenen underholder hun sine klienter. Formidlingen sker konsekvent gennem et hav af nærbilleder, mens menneskemylderet om dagen og bilernes lyskegler om aftenen anes i baggrunden.

41 shadows
Enorme ansvarssvigt
Alice spilles af den canadiske skuespiller Evelyne Brochu. Hun er utvivlsomt billedsmuk. Desv√¶rre komplimenteres dette ikke af hendes skuespil. I alt for mange scener agerer hun apatisk, surmulet, vrissen, forsm√•et og flanerende furie. F√łlelsesm√¶ssige yderpoler lader til at v√¶re det eneste register, hun tr√¶kker p√•. Hvis der er √©n, der b√łr fremh√¶ves, er det Eriq Ebouaney som den hjertevarme chauff√łr Michel. Hans tilstedev√¶relse er saligg√łrende og giver filmen en tiltr√¶ngt humor og ikke mindst handling. Pludselig overtager en anden chauff√łr hans s√¶de, og Alice h√łrer ikke en lyd fra ham. Dramaturgisk set virker dette helt ude i hampen og usandsynligt. Den utrov√¶rdige virkelighedsfremstilling g√łr sig ligeledes g√¶ldende i en scene, hvor Alice giver lejlighedsn√łglerne til Robin p√• gadeplan, eller n√•r hun vanligvis efterlader ham i den kliniske lejlighed. End ikke naboen aner ur√•d om det enorme ansvarsvigt, selvom Robin flere gange larmer p√• balkonen. Ret beset f√•r tilskueren ikke et ordentligt indtryk af, hvem Robin er udover omsorgssvigtet og efterladt.

Tyk eller tung
Handlingsm√¶ssigt fremst√•r Fortiden foran os ret afkl√¶dt ‚Äď her hentydes ikke til de mange intimscener ‚Äď men derimod til den manglende fremdrift i filmen. De narrative tr√¶vler, der √łjnes, udspiller sig faktisk, n√•r karakterne er fuldt p√•kl√¶dte. S√¶rligt samspillet med den stormilende afrikanske chauff√łr Michel, der er den faste st√łttep√¶l for Alice, efter hun har befundet sig i det ocean af sorg og fortabthed, som hun konstant er ved at drukne i. Symbolsk set vises dette i sv√łmmehalsscener og i en nedk√łrsel i et skummelt og m√łrkt parkeringshus. I det hele taget er filmen fyldt med tyk eller tung symbolik, om man vil. For blot at n√¶vne Robins vanskelige cykeltr√¶ning eller duen med de br√¶kkede vinger, som Robin finder. Det ene et billede p√• at genvinde balancen i livet og det andet et billede p√• at blive ramt af tilv√¶relsens mur. Det er i sagens natur meget fint og raffineret udf√łrt, men det bliver dog grelt, n√•r lyden af Alices r√łrstr√łmske og sentimentale b√•ndindtalinger til Robin overlapper i en l√¶ngere emotionel montagesekvens.

41 shadows
Fugle på en elledning
Fortiden foran os er visuelt set ret vellykket med dens pr√¶gnante brug af n√¶rbilleder og stilbevidste kamerabev√¶gelser. Dertil er lydsporet af John Parish velfungerende og ansl√•r den rigtige stemning af knugende l√¶ngsel og knusende tomhed. Det √¶ndrer dog ikke ved, at filmen virker underligt uforl√łst. Karaktererne ‚Äď bortset fra Robin ‚Äď kommer ind og forsvinder ud af handlingen som fugle p√• en elledning. N√•r Michel eller den j√¶vnaldrende Olivier (Arieh Worthalter), som Alice har en aff√¶re med, er tilstede sl√•r det momentvis gnistre, men de flyver fluks deres vej, og desv√¶rre er forholdet mellem Alice og Robin ikke specielt elektrificerende ‚Äď kun k√¶rt og til tider kedeligt. P√• papiret er Fortiden foran os en sp√¶ndende og evig aktuel fort√¶lling om fortidens jernh√•rde og n√•desl√łs indhug i nutiden ‚Äď desv√¶rre forl√łses denne fort√¶lling i en pr√¶tenti√łs og karamelliseret fortolkning.

Mother!14/9
Team Hurricane11/9
De vildfarne7/9